"עוד לא מיצינו 1% מהשוק הפוטנציאלי שלנו"

22 אוגוסט, 2019

צמיחה של 52% במכירות של חברת ראדא ברבעון השני, ותחזית לצמיחה של 54% לאורך השנה כולה. מנכ"ל החברה דב סלע: "שוק המכ"מים הטקטיים בעולם עובר משלב האימוץ הראשוני, לשלב הצמיחה"

"כעת אנחנו קוצרים את פירות הזרעים שזרענו לפני כשנתיים", אמר מנכ"ל ראדא (RADA) דב סלע (בתמונה למעלה), בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדו"ח לרבעון השני, שבו החברה דיווחה על הכנסות שיא של 10 מיליון דולר.  גידול של 52% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ראדא גם העלתה את תחזית המכירות של 2019 ב-54% להיקף של כ-43 מיליון דולר. סלע: "אנחנו מאמינים שנוכל לשמור על שיעורי הצמיחה האלה גם ב-2020." בעקבות הצמיחה העקבית עלתה מניית החברה בנסד"ק ב-84% ב-12 החודשים האחרונים, והחברה נסחרת בשווי שוק של 184 מיליון דולר.

סלע התייחס למהלך האסטרטגי שבו החלה החברה לפני מספר שנים, כשהבינה ששוק האוויוניקה המסורתי שלה דועך: היא פיתחה משפחה של מערכות מכ"ם טקטי רב-משימתי מבוסס תוכנה. המערכות האלה מיועדות לשני שווקים מרכזיים שכמעט ולא היו קיימים כשהחברה נכנסה לתחום: מערכות הגנה אקטיביות (APS) המגינות על כלי-רכב מפני טילי נ"ט ו-RPG, ומערכות הגנה אווירית טקטיות ניידות המספקות הגנה בפני רחפנים וכטב"מים (M-SHORAD) ואפילו מפני רקטות קצרות טווח ופצצות מרגמה.

צבא ארה"ב מצטייד במכ"ם של ראדא

ראדא מעורבת כעת בשתי תוכניות הצטיידות משמעותיות של צבא ארצות הברית. התוכנית הראשונה היא הטמעת מערכת ההגנה האקטיבית "אגרוף ברזל" של אלביט ותעש הכוללת את המכ"ם של ראדא, בכ-150 נגמ"שי בראדלי. התוכנית השנייה היא עבור חיל הים האמריקאי, אשר רכש כ-150 מערכות מכ"ם של החברה להטמעה במערכות הגנה אנטי-אוויריות. באחרונה דווח כי הרחפן האיראני שיורט על-ידי חיל הים האמריקאי מעל מפרץ הורמוז, הופל בסיוע מכ"ם טקטי של ראדא.

לפי דיווח בתקשורת הבריטית, צבא בריטניה הצטייד במערכת Drone Dome של רפאל לזיהוי וניטרול רחפנים, הכוללת גם את המכ"ם של ראדא. ההצטיידות נעשתה במטרה למנוע חדירת רחפנים לשטחי שדה התעופה גאטוויק בלונדון, לאחר שבחודש דצמבר 2018 הוא הושבת למשך 36 שעות בעקבות חדירה של רחפנים בלתי מזוהים.

ראדא תספק מכ"ם לנגמ"ש "איתן" החדש

בתחילת השבוע השתלבה ראדא בתוכנית הצטיידות גדולה נוספת וארוכת טווח: חברת אלביט זכתה במכרז של צה"ל ומשרד הביטחון לאספקת מערכת ההגנה האקטיבית "חץ דורבן" להתקנה בנגמ"שי "איתן" החדשים (שיחליפות את ה"זלדות"), ולדחפורי הענק D9 של צה"ל. משרד הביטחון הודיע שמדובר בהזמנות בהיקף כולל של כמה מאות מיליוני שקלים לאורך העשור הקרוב. "אנחנו צופים להתחיל במשא ומתן ולקבל הזמנות בשבועות או בחודשים הקרובים," עדכן סלע את המשקיעים.

מכ"ם טקטי של ראדא במערכת Drone Dome של רפאל
מכ"ם טקטי של ראדא במערכת Drone Dome של רפאל

השוק האמריקאי צפוי להיות השוק המרכזי של ראדא. כדי לעמוד בביקושים הצפויים של הצבא האמריקאי, החברה מקימה מפעל ייצור מערכות מכ"ם בעיר Germantown במרילנד, אשר צפוי לפעול לפני סוף השנה, ולהעסיק כ-40 עובדים. להערכת סלע, מתקן הייצור בארה"ב יספק את כל הביקושים של השוק האמריקאי, כאשר מתקן הייצור בישראל ייצר מערכות עבר שאר העולם.

שוק פוטנציאלי של 5 מיליארד דולר

סלע מעריך שהיקף השוק הפוטנציאלי בארה"ב לפתרונות מכ"ם טקטי יסתכם בכ-2.5 מיליארד דולר ב-10 השנים הקרובות, מתוכם 1.5 מיליארד דולר למערכות הגנה אקטיביות וכ-1 מיליארד דולר למערכות הגנה אוויריות לטווח קצר. שאר השוק העולמי נאמד גם כן בכ-2.5 מיליארד דולר. כלומר, שוק של כ-5 מיליארד דולר. "קיבענו את מעמדנו כמובילי שוק בתחום המתפתח הזה. נכון ל-2019, לא מיצינו אפילו אחוז אחד מהשוק הפוטנציאלי שלנו".

מנוע הצמיחה של ראדא

מכירות המכ"ם התחילו לבוא לידי ביטוי בדיווחים של שנת 2017, ומאז זהו מנוע הצמיחה המרכזי של החברה. באותה שנה הוכפלו מכירותיה מ-12.8 מיליון דולר ל-26.2 מיליון דולר, וצמחו ל-28 מיליון דולר בשנת 2018. ב-2019 צפויה צמיחה נוספת של יותר מ-50%, וכך גם ב-2020. סלע: "שוק המכ"מים הטקטיים עובר משלב האימוץ הראשוני לשלב הצמיחה, ואני מקווה כי אנו עומדים בפני נקודת זינוק".

מערכת "חץ דורבן" של אלביט על-גבי הרכב הטקטי העתידי של צבא ארצות הברית
מערכת "חץ דורבן" של אלביט על-גבי הרכב הטקטי העתידי של צבא ארצות הברית
Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דוחות רווח , חדשות , מכ"ם , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: דב סלע , מכ"ם טקטי , ראדא