סנמינה מעלות צופה צמיחה, ומגייסת עובדים

11 מרץ, 2020

משבר הקורונה פרץ לאחר שקבלנית הייצור ממעלות שידרגה את קווי הייצור בהשקעה של כ-5 מיליון דולר ורכשה מלאי של חומרים. החברה מגייסת עשרות עובדים חדשים במטרה לצמוח לכ-700 עובדים עד סוף 2020

חברת Sanmina במעלות הצליחה להימנע ממשבר הקורונה, וכעת היא נערכת לתחזית של עלייה בייצור הנדחף על-ידי שלושה גורמים מרכזיים: אסטרטגיה ממוקדת, משבר הקורונה והצמיחה של שוק המיכשור הרפואי הישראלי. במסגרת הזאת היא החלה במבצע לגיוס עובדים חדשים, במטרה להגיע למצבת של כ-700 עובדים עד סוף 2020, בהשוואה לכ-630 עובדים כיום. בביקור Techtime במתחם החברה במעלות, המשתרע על פני שטח של כ-17,000 מ"ר, התברר שההצלחה של החברה קשורה ככל הנראה לאסטרטגיית ייצור מאוד מוגדרת, להיערכות מסודרת לקראת ראש השנה הסיני, וגם לקצת מזל.

השקעה בציוד והיערכות לראש השנה הסיני

בשנה האחרונה החברה סיימה פרוייקט שדרוג קווי הייצור בהשקעה של כ-5 מיליון דולר. במסגרת הזאת היא רכשה קווי SMT חדשים מתוצרת סימנס מתוך שלושת הקווים שהיא מפעילה, קו צביעה אוטומטי וציוד אוטומטי חדש לעיבוד שבבי. במקביל היא ביצעה היערכות מיוחדת לקראת ראש השנה הסיני. המנכ"ל אסף שמש מספר: "לפני מספר שנים הבנו שכאשר הסינים יוצאים לחופשת ראש השנה, מתעוררות לאחר מכן בעיות בקבלת חומרים. לכן דאגנו להביא לארץ את רוב החומר הדרוש לנו לפני החופשה.

"לאחר מכן, כשהתברר שהחופשה הופכת למשבר קורונה, הלקוחות שלנו לא נפגעו. לאחרונה הקמנו מנגנון נוסף: אנחנו עובדים מול מנהל של סנמינה העולמית ברמת VP הנמצא בסין, והוא מקדם עבורנו כל מק"ט שאנחנו חושבים שצפוי בו מחסור. בשורה התחתונה: הרבעון הראשון של 2020 היה רבעון השיא שלנו".

צוות הניהול של סנמינה (מימין לשמאל): אסף שמש, אורנה שטנצלר וניר מרקו
צוות הניהול של סנמינה (מימין לשמאל): אסף שמש, אורנה שטנצלר וניר מרקו

סנמינה מנוהלת כיום על-ידי צוות של שלושה בכירים: אסף שמש המנכ"ל, אורנה שטנצלר מנהלת התפעול וניר מרקו המנהל את הפיתוח העסקי. אורנה שטנצלר: "כאשר יש פריטים שלא מגיעים מאתרי ייצור מרוחקים, אנחנו צריכים לייצר אותם בבית. אנחנו מנהלים כ-19,000 מק"טים שרבים מהם נרכשים בעולם, וכיום יש לנו יכולת לייצר במעלות את רוב מוצרי המתכת שיוצרו קודם לכן בסין. בנוסף, אנחנו צופים שמשבר הקורונה יביא לעלייה בדרישה לציוד רפואי".

התמחות במערכות גדולות ומורכבות

חברת Sanmina החלה לפעול בשנת 2002 בעקבות רכישת זרוע הייצור של חברת אלסינט. בשנים הראשונות היא התמקדה בייצור מערכות CT ו-MRI של פיליפס ושל GE העולמיות. לפני כ-8 שנים היא נכנסה לשלב חדש בפעילות, בעקבות קבלת קווי ה-SMT של חברת סנמינה לוד שנסגרה. בעקבות העיסקה הזאת החלה החברה לפעול כקבלנית ייצור מלאה עבור קבוצה חדשה וגדולה של חברות מיכשור רפואי, ולספק להן את כל השירותים: ייצור מכני ואלקטרו-מכני, מארזים, הרכבות מעגלים, הרכבות מוצרים שלמים ומשלוח המוצר המוגמר אל הלקוח.

ייצור SMT והרכבת כרטיסים במפעל סנמינה במעלות
ייצור SMT והרכבת כרטיסים במפעל סנמינה במעלות

תשתית הייצור של החברה כוללת מפעל לעיבוד שבבי מדוייק, מפעל זיווד אלקטרוני, מחלקת ריתוך, מחלקת צביעה, מחלקת הרכבות SMT ואולמות הרכבה סופיים. החברה מתמקדת במערכות גדולות ועתירות טכנולוגיה הכוללות אלקטרוניקה והרבה מאוד אלקטרו-מכניקה. כשליש ממכירותיה הן של ייצור מערכות תעשייתיות דוגמת מדפסות דיגיטליות בפורמט רחב של חברת HP, ומערכות בדיקה של חברת KLA עבור תעשיית השבבים. אולם השוק המרכזי הוא מיכשור רפואי: היא מייצרת את הרובוט לניתוחי גב של מדטרוניק (עד לא מזמן חברת מזור רובוטיקס), את המערכות של ביוסנס וובסטר מקבוצת ג'ונסון אנד ג'ונסון, את השלד החכם של חברת ReWalk הישראלית ואת המוצרים של פיליפס ישראל, גרמניה והולנד, ועוד.

תחרות מחירים מול מקסיקו ומול סין

לדברי ניר מרקו, החברה נהנית מהתעוררות גדולה בשוק הרפואי בישראל. "כמעט בכל שבוע אנחנו נפגשים עם חברות סטארט-אפ חדשות ומפתיעות. בשנים האחרונות יש החמרה בדרישות האיכות של מכשור רפואי, ולכן הלקוחות מחפשים יצרנים בעלי אישורי FDA, והמשקיעים שלהם מעוניינים בקבלני ייצור שיש להם יכולת ייצור גלובלית. אנחנו מספקים את שתי היכולות האלה".

סנמינה מעלות משתייכת לחטיבת MSD – Mechanical Systems Division בחברת סנמינה העולמית, שמכירותיה ב-2019 הסתכמו בכ-8.2 מיליארד דולר. החטיבה כוללת 10 מפעלים במקסיקו, ארה"ב, סין ואירופה. לדברי אורנה שטנצלר, המיקוד במערכות גדולות ועתירות טכנולוגיה מספק יציבות עסקית. אסף שמש: "המפעל הישראלי הוא המפעל הגדול ביותר בחטיבה. אנחנו תחרותיים במחיר מול מקסיקו, ובמוצרים עתירי הטכנולוגיה אנחנו תחרותיים במחיר גם מול סין".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , משבר הקורונה