מהומות במפעל הרכבת הטלפונים של אפל בהודו

21 דצמבר, 2020

העובדים מוחים על תנאי העבודה ואי-תשלום משכורות אוקטובר ונובמבר. הרסו משרדים ובזזו אלפי טלפונים וטאבלטים. אפל הפסיקה זמנית את ההזמנות מוויסטרון

בתמונה למעלה: מפעל וויסטרון בבנגלור. מתוך הדיווח של India Today על המהומות שפרצו במפעל

מהומות אלימות פרצו בשבת במפעל של חברת Wistron Corp בהודו, העוסק בעיקר בהרכבת מוצרים של חברת אפל (Apple). בשעות האחרונות פורסמו ברשת סרטוני וידאו של עובדים המתעדים הריסת ציוד משרדי, מכונות ייצור ואפילו נסיונות להצתת מכוניות בחניון המפעל, הממוקם בפרבר של העיר בנגלור. סוכנות הידיעות ההודית NDTV מסרה שהעובדים בזזו אלפי טלפונים וטאבלטים. חברת וויסטרון הטאיוואנית היא קבלנית ייצור אלקטרוניקה ומתחרה בחברת פגטרון (Pegatron) שגם היא קבלנית ייצור של אפל. קבלנית הייצור הגדולה ביותר של אפל היא חברת פוקסקון הטאיוואנית, המעסיקה כמיליון עובדים בסין.

להערכת וויסטרון, נגרמו למפעל נזקים בהיקף של כ-7 מיליון דולר. אפל הודיעה בסוף השבוע שהיא הפסיקה לבצע הזמנות מוויסטרון עד שהיא תבצע תיקונים בתיפקוד המפעל בהודו. וויסטרון הודיעה שהיא תחליף את מנהל המפעל. העיתון טיימס אוף אינדיה מסר שהמהומות החלו בסוף השבוע, כאשר 2,000 עובדים שסיימו את משמרת הלילה, החלו להרוס את משרדי המפעל במחאה על סידורי בטיחות לקויים ועל כך שלא קיבלו את משכורותיהם בחודשים אוקטובר ונובמבר. לפי העיתון, המשכורות שניתנו לעובדים קוצצו ב-25%. משטרת הודו דיווחה שהיא עצרה 128 עובדים, ועוד 300 עובדים עוכבו לצורך תשאול.

וויסטרון בעקבות פוקסקון

וויסטרון החלה את דרכה כמחלקת ייצור המחשבים של חברת אייסר, ובשנת 2001 היא הופרדה ממנה והפכה לקבלנית ייצור עצמאית. כיום החברה מעסיקה כ-80,000 עובדים, המועסקים ב-10 מפעלים בעולם, שמונה מהם באסיה, אחד בצ'כיה ואחד במקסיקו. בשנת 2019 הסתכמו מכירותיה בכ-29.2 מיליארד דולר. ראוי לציין שבשמונת החודשים האחרונים המפעל בהודו הכפיל את פעילותו פי ארבעה, במסגרת מהלך של אפל לצמצם את היקף הייצור בסין בגלל מלחמת הסחר בין סין וארה"ב.

זו אינה הפעם הראשונה שבה קבלניות ייצור של אפל מואשמות בניצול עובדים שהביא למהומות. בשנת 2012 פרצו מהומות במפעל הייצור של פוקסקון בעיר ווהאן בסין, שהגיעו לשיאם כאשר קבוצה של 300 פועלים התבצרו על גג המפעל ואיימו לבצע התאבדות המונית אם לא ייעשו תיקונים בתנאי התעסוקה שלהם. המפעל ייצר טלפונים וטאבלטים של אפל, וקונסולות משחקים של מיקרוסופט.

קבוצת הפעילים מהונג קונג, SACOM, דיווחה שהמהומות פרצו מכיוון שהעובדים נדרשו לעבוד יותר מ-60 שעות בשבוע. במקרים רבים, כאשר הם לא עומדים ביעדי הייצור, מבטלים להם הפסקות אוכל והם נשארים לעבוד בקו הייצור. הארגון הביא עדויות של עובדים שלפיהם הם חשופים לחומרים רעילים, במיוחד בסדנאות הליטוש שבהן מעניקים למוצרי אפל את הברק המיוחד שלהם.

נ.ב. לפי אתר האינטרנט של SACOM, ככל הנראה הקבוצה הפסיקה לפעול.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה

פורסם בתגיות: אפל , הודו , וויסטרון