חידת ננו-דיימנשן: 811 אלף דולר מכירות, וקופה של 1.4 מיליארד דולר

19 אוגוסט, 2021

לאחר הצלחה מסחררת בשוק ההון, לצד כישלון בהחדרת מדפסת ה-PCB אל השוק, החברה נכנסת לשלב חדש: רכישות בהיקף של 750 מיליון דולר להקמת תשתית ייצור דיגיטלי מבוזרת

הדו"ח הרבעוני שפרסמה אתמול (ד') חברת ננו-דיימנשן (Nano-Dimension) חידד פעם נוספת את הפער הנוכחי בין הציפיות הגבוהות שתלו משקיעים רבים בחברה לבין התוצאות הכספיות בפועל, לפחות לעת עתה. הכנסות החברה ברבעון השני הסתכמו ב-811 אלף דולר בלבד (1.2 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2021) והפסד נקי של 19.6 מיליון דולר. בקופת המזומנים של החברה, לעומת זאת, יש כ-1.4 מיליארד דולר שהצטברו בעקבות סדרה של גיוסי הון שבוצעו בשנה האחרונה. למעשה, יתרת המזומנים שווה כיום לשווי השוק של החברה בנסד"ק, לאחר שמנייתה קרסה ב-66% מאז השיא בפברואר 2021.

ייתכן שזו הסיבה לכך שמנכ"ל החברה יואב שטרן, צירף לדו"ח הרבעוני מכתב למשקיעים שבו הוא מנסה לחזק את אמונם בעתיד החברה לטווח הארוך: "ננו-דיימנשן היא השקעה מסוג אחר מבחינת היכולת להבין את פריצות הדרך ומסלול ההתקדמות של החברה ברמה החודשית והרבעונית. התוצאות שלנו עדיין מזעריות מכדי להסיק מסקנות מוחלטות. סוחרים ומשקיעים לטווח קצר ייתכן שחשים אכזבה לנוכח העובדה כי ההוצאות לא מחלחלות לשורה התחתונה. ה'הוצאות' שלנו, שמוגדרות ככה רק מטעמים חשבונאיים, הן ההשקעה הגדולה ביותר שלנו", כתב.

רחוקה מאוד מתחזיות האנליסטים

חברת ננו-דיימנשן פיתחה מדפסת תלת-מימד המשמשת לבנייה מהירה של אבות טיפוס רב-שכבתיים של מעגלים אלקטרוניים מודפסים (PCB). המדפסת מאפשרת לחברות אלקטרוניקה לפתח אבות-טיפוס באופן מהיר בתוך החברה (in-house), ולא להוציא את הפרויקט החוצה ליצרן חיצוני. היא החלה למכור את המדפסות בסוף 2016 ואף חתמה על שורה של הסכמי הפצה בארצות הברית, אירופה ואסיה, כולל אישור לעבוד מול חברות ביטחוניות בארה"ב. למרות כל זאת היא לא הצליחה לייצר צמיחה עקבית במכירות ומעבר לריווחיות.

הפער בין הציפיות הגבוהות בתחילת דרכה בשוק לבין התוצאות הכספיות מתחדד כאשר חוזרים אחורה לאנליזה שפרסמה חברת ייעוץ ההשקעות אדיסון בספטמבר 2016, עם ההשקה המסחרית של המדפסת DragonFly. חברת הייעוץ העריכה אז שהכנסות ננו-דיימנשן יגיעו להיקף של 35 מיליון דולר עם רווח של 14 מיליון דולר כבר ב-2018. בפועל הסתכמו הכנסותיה באותה שנה ב-5.1 מיליון דולר בלבד, עם הפסד נקי של 15.4 מיליון דולר.

ואז הגיעה קתי… תעודות הסל שהזניקו את מניית ננו-דיימנשן

ב-2020 ניסתה החברה לעבור למודל עסקי של מכירה ישירה מול לקוחות, אך אז הגיע משבר הקורונה והנחית מהלומה על פעילות החברה. למרות שהמגיפה המחישה את הצורך בדיגיטליזציה ושליטה בשרשרת האספקה והזניקה קדימה חברות טכנולוגיה רבות, ננו-דיימנשן לא הצליחה למנף את המשבר. להיפך. הכנסותיה ב-2020 הצטמקו ל-3.4 מיליון דולר וההפסד הנקי האמיר ל-48.5 מיליון דולר. אלא שמי שעקב אחר תנועת המנייה בנסד"ק היה יכול לטעות ולחשוב שמדובר בחברה צומחת. המנייה בנסד"ק טיפסה לאורך 2020 והגיעה בפברואר 2021 לשיא שהעניק לחברה שווי שוק של 3.5 מיליארד דולר.

מי שהובילה את הנהירה של משקיעי ה-growth בננו-דיימנשן היתה קתי ווד, מייסדת ומנהלת תעודות הסל ARK שקנתה לעצמה מעמד של גורו של הסינרגיה בין חברות טכנולוגיה לשוק ההון. ווד העמיסה במהלך 2020 ו-2021 מיליוני מניות של ננו-דיימנשן בשתיים מתעודות הסל שהיא מנהלת, ARKW ו-ARKQ. נכון לסוף חודש יולי, ARKQ מחזיקה ב-7.6 מיליון מניות של ננו-דיימנשן ואת האחזקה של ARKQ בננו-דיימנשן הגדילה קתי בעוד 2 מיליון מניות. במהלך ממולח מאוד, ניצלה ננו-דיימנשן את האינפלציה במחיר המניה כדי לגייס לא פחות מ-1.5 מיליארד דולר במספר סבבים של הקצאת מניות, ומתוך הסכום הזה היא מייעדת להקדיש כ-750 מיליון דולר לביצוע רכישות.

מהפיכת הדפוס הדיגיטלי של תעשיית האלקטרוניקה

הטכנולוגיה של ננו-דיימנשן מעוררת התפעלות אצל כל מי שפוגש בה. כבר בתחילת דרכה היה ברור מדובר בטכנולוגיה פורצת-דרך ובפתרון יחיד מסוגו בתעשיית האלקטרוניקה, ונדמה שכאן טמון הקושי, מאחר שהמדפסת שפיתחה כרוכה בשינוי של הרגלים בתעשייה. ואמנם, לקוחותיה עד כה הם עדיין ממעגל המאמצים הראשונים (early adapters): אוניברסיטאות המתנסות בה במסגרת מחקרית, חברות ביטחוניות שהמדפסת של ננו-דיימנשן מאפשרת להן להגן על הקניין הרוחני בתוך הבית, וחברות ייצור מתקדם. תעשיית האלקטרוניקה הרחבה טרם אימצה את הפתרון באופן מסיבי.

כעת מנכ"ל החברה, שמונה לתפקידו בסוף 2019 לאחר שדירקטוריון החברה הזיז הצידה את מייסד החברה והמנכ"ל הקודם עמית דרור, מנסה לקדם חזון עוד יותר שאפתני, שמתיימר לא רק לשנות את האופן שבו חברות אלקטרוניקה מייצרות אבות-טיפוס – אלא לחולל בתעשיית האלקטרוניקה מהפיכה השקולה למהפיכת הדפוס הדיגיטלי של שנות התשעים.

את החזון הזה שטח לראשונה שטרן בחודש אפריל לאחר שננו-דיימנשן הכריזה על רכישת חברת הבינה המלאכותית הישראלית דיפ קיוב (DeepCube). הוא הסביר את מטרת הרכישה בניסיון להציע לתעשיית ייצור המעגלים המודפסים מודל חדש של "מפעל ייצור דיגיטלי מבוזר", שבו כל מדפסת תלת-מימד היא למעשה אביזר-קצה בתוך רשת של אביזרי-קצה שמתקשרים ביניהם, ומנוהלים על ידי "מוח רובוטי" שעושה שימוש בלמידת-עומק כדי לייעל את כל חלקי השרשרת ולהגדיל את התשואה של התעשייה.

שטרן ממשיך לקדם את הרעיון, ובמכתב אתמול למשקיעים כתב: "הרשת של ננו-דיימנשן תשנה את האופן שבו מנהלים כיום מלאי חומרים, למלאי דיגיטלי מבוסס ענן שהמדפסות בקצה יאפשרו להדפיס מוצרים כשצריך אותם והיכן שצריך אותם, ממש כפי שמדפיסים מסמך מקובץ PDF". האם חברה קטנה אחת יכולה להוביל מהפיכת עומק בתעשייה כה גדולה? שטרן מאמין שכן, ומבקש מהמשקיעים סבלנות. "להנהגת ננו-דיימנשן יש את היכולת לחשוב, לתכנן ולבצע ביעילות תוכניות עסקיות לטווח הארוך, לטובת המשקיעים והלקוחות שלנו. אנחנו עושים זאת על ידי הימנעות מנפילה למלכודת של בזבוז אנרגיה וזמן על השגת יעדים פיננסיים קצרי טווח. אנחנו פועלים כדי לממש את מטרת ההשקעה שלנו בטווח הארוך, גם אם זה ייקח יותר מכמה רבעונים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעשייה ישראלית