נשיא Arrow: "היצרנים לא מצליחים להדביק את הביקוש"

6 פברואר, 2022

מכירות הרכיבים של ארו בצמיחה, אולם החברה מנהלת מלחמת מאסף כנגד מחסור גובר ברכיבים, שסיומו לא נראה באופק. מייקל לונג: "יש לנו אנשים שכל תפקידם הוא לחפש רכיבים"

בתמונה למעלה: יו"ר, נשיא ומנכ"ל ארו, מייקל לונג. "כמעט כל הלקוחות סובלים ממחסור ברכיב כלשהוא המעכב את הייצור שלהם"

בשנת 2021 צמחו המכירות של חברת ארו (Arrow Electronics) בכ-20% והסתכמו בכ-34.48 מיליארד דולר. חברת ארו פועלת במתכונת של שתי חטיבות מרכזיות: חטיבת המחשבים וה-IT שמכירותיה הסתכמו בכ-8.2 מיליארד דולר, וחטיבת הרכיבים האלקטרוניים שמכירותיה הסתכמו בכ-26.4 מיליארד דולר. הצמיחה במכירות מיוחסת כולה לחטיבת הרכיבים, אשר מכירותיה צמחו בכ-26% בהשוואה למכירות בהיקף של 20.5 מיליארד דולר בשנת 2020.

בחלוקה גיאוגרפית, אסיה כצפוי מובילה עם צמיחה של 31%, להיקף מכירות של כ-9.3 מיליארד דולר, אחריה צפון אמריקה עם מכירות של 6.2 מיליארד דולר (וצמיחה של 26.6%), ובמקום השלישי מדורגת אירופה עם צמיחה של 25.3% ומכירות בהיקף כולל של כ-5 מיליארד דולר. להערכת ארו, מכירות הרכיבים ברבעון הראשון של 2022 יסתכמו בכ-6.7-7.0 מיליארד דולר, בהשוואה למכירות של כ-6.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל 2021.

המחירים עולים והמלאי מתכווץ

אלא שחלק מהצמיחה נובע מעליית מחירים עקב המחסור ברכיבים, ולא מגידול במספר הרכיבים שנמסרו ללקוחות. במהלך שיחת הוועידה עם אנליסטים שהתקיימה בעקבות פרסום הדו"ח בשבוע שעבר, אמר יו"ר, נשיא ומנכ"ל ארו, מייקל לונג, שהמלאי של החברה נמצא בירידה עקב הקושי של היצרנים לעמוד בדרישות השוק. בטווח הקצר הדבר משפר את התוצאות הפיננסיות של החברה מכיוון שהיא משקיעה פחות הון ביצירת מלאים, אולם בטווח הארוך הדבר מבטא בעיה שלא תיפתר בקרוב.

לונג: "הדרישה בשוק מאוד חזקה. כמעט כל הלקוחות סובלים ממחסור ברכיב כזה או אחר שמעכב את הייצור שלהם. אנחנו מנהלים כל הזמן שיחות טלפוניות עם הספקים, יותר מבכל תקופה אחרת בעבר, אבל הם לא מצליחים להדביק את הביקוש. המצב הזה יימשך להערכתנו לפחות לכל אורך שנת 2022". לדבריו, המחסור הביא לירידה במכירות של חטיבת שירותי המחשוב, מכיוון שארו עצמה התקשתה להשיג את החומרה עבור המחשבים שהיא מרכיבה, "למרות שיש עלייה בדרישה לקבלת שירותי IT מאיתנו".

תכנון מחדש של מוצרים משיקולי זמינות רכיבים

המציאות הזאת מייצרת תופעות חדשות בשוק שלא היו קיימות בעבר. "אנחנו רואים לקוחות המבצעים שינויים בתכנון של מוצרים קיימים, כדי שהם יוכלו להשתמש בכמה שיותר רכיבים שניתן להשיג. יש לנו קבוצה של אנשים שכל מה שהם עושים זה לאתר רכיבים. למשל, הם פונים ללקוחות שרכשו רכיבים בעבר, במטרה לאתר רכיבים שנותרו אצלם ללא שימוש ושאפשר לנתב אותם אל לקוחות אחרים אשר זקוקים להם. מצד היצרנים אנחנו רואים עליות במחירים של רכיבים בכל התחומים, וללא התראה מראש. זו הפעם הראשונה שהעלייה במחירים מגיעה ללא התראה של מספר חודשים מראש".

ראשון מזמין-ראשון מקבל

לונג סיפר שהחברה בוחנת מודלים עסקיים חדשים שיוכלו לבנות מערכות יחסים יותר ארוכות טווח עם הלקוחות, ושיהיה קל יותר לנהל אותם מאשר המודל הדומיננטי הנוכחי של אספקה בדיוק בזמן (Just in Time). אלא שהוא אמר שהדבר לא ישנה מהותית את תמונת המצב: "אי-אפשר לשמור אצלך את מלאי הרכיבים של התעשייה למשך שנה שלמה. כיום הבעיה היא הזמינות של הרכיבים ולא מודל הפעילות מול הלקוחות". הוא ניצל את ההזדמנות כדי למנוע שמועות שארו מבצעת מדיניות של אלוקציות. "הלקוחות מקבלים את הרכיבים על בסיס ראשון מזמין-ראשון מקבל. אנחנו לא מעדיפים לקוחות מסויימים על חשבון לקוחות אחרים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , רכיבים , שיווק והפצה

פורסם בתגיות: ארו , מחסור , רכיבים