אלביט צורפה להסכם המסגרת של הצי האמריקאי

27 אוקטובר, 2022

הצי האמריקאי קיבל תקציב של 5.1 מיליארד דולר למשך חמש שנים עבור הצטיידות בטכנולוגיות מצופי-סונאר. על ההזמנות יתחרו שלוש חברות: אלביט (באמצעות ספרטון), לוקהיד מרטין ו-Sonobuoy Systems

בתמונה למעלה: המחשה של ספארטון עבור הצי האמריקאי – שיגור מל”ט מתוך מתקן צף המשוחרר מכלי טיס או מכלי שיט

חברת ספרטון (Sparton Corporation) האמריקאית הנמצאת בבעלות אלביט מערכות (Elbit), היא אחת משלוש חברות אשר צורפו להסכם מסגרת של הצי האמריקאי בהיקף כולל של כ-5.1 מיליארד דולר, לאספקת מצופי סונאר (Sonobuoy). מדובר במערכות המוטלות בדרך-כלל ממטוסים כדי לאסוף מידע על תנועת צוללות וכלי-שיט, ומשדרות אותו בחזרה אל המשגרים. מדובר בסכם מסגרת מסוג ID/IQ, שבו הצי יכול יבצע הזמנות בהתאם לצורך במשך חמש שנים, עד להיקף מצטבר של 5.1 מיליארד דולר, שעליהן יתחרו שלוש החברות שצורפו להסכם המסגרת. ההסכם אינו מבטיח מי מהחברות תזכה בהזמנות או מה יהיה היקף ההזמנות.

שתי החברות האחרות בהסכם הן לוקהיד מרטין ו-Sonobuoy Systems (לשעבר Ultra USSI). ההסכם מאפשר לצי האמריקאי להזמין טכנולוגיות ופתרונות שונים בתחום מצופי הסונאר: מקלטים, משדרים, מערכות שלמות, תוכניות אימון והכשרה והזמנות עבור מחסני החירום של הצי. חברת ספרטון פועלת מסן דיאגו, פלורידה, ומפתחת ומייצרת ציוד אלקטרוני ללוחמה תת-ימית: מערכות המותקנות בצולללות ומערכות נגד צוללות. החברה נירכשה על-ידי אלביט בדצמבר 2020 תמורת כ-380 מיליון דולר.

אלביט ניצלה הזדמנות

ספרטון פועלת מסן דיאגו, פלורידה, ומפתחת ומייצרת ציוד אלקטרוני ללוחמה תת-ימית. היא נחשבת לאחת מהחברות הבטחוניות הוותיקות בארה”ב: היא הוקמה בשנת 1900 ומספקת מערכות לצי האמריקאי מאז מלחמת העולם הראשונה. אחת מהפעילויות שלה היא מערכות סונאר אקטיביות ופסיביות (Sonobuoys) שאותן היא מספקת לארה”ב ולבעלות בריתה ב-60 השנים האחרונות. המערכות האקטיביות כוללות שידור אותות והאזנה לאותות החוזרים, כאשר המערכות הפאסיביות הן מערכות האזנה בלבד.

בשנת 2019 היא נקלעה לקשיים, ופורקה לחטיבות משנה אשר נמכרו בנפרד, כאשר אלביט רוכשת את פעילות הסונאר. לחברת אלביט יש פעילות משלימה בצפון אמריקה, המתבצעת במסגרת חברת GeoSpectrum הקנדית, שאותה היא רכשה בשנת 2007: החברה פיתחה מערכת תקשורת אקוסטית (Long-Range Acoustic Messaging) המאפשרת תקשורת דו-כיוונית תת-ימית למרחק של אלפי קילומטרים בין מפעיל המצוי מעל פני הים, לבין צוללת מאויישת או לא מאויישת.

חברת אלביט מבצעת בשנים האחרונות מהלך עקבי בבניית פורטפוליו של מערכות ביטחון ימיות, המבוססות על ידע שהובא ממערכות אחרות: מערכי שליטה ובקרה, תקשורת לוויינים ותורת לחימה שפותחה עבור מטוסים לא מאויישים, מערכות מודיעין אלקטרואופטי ומודיעין תקשורת, ומערכות ירי אוטומטיות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלביט , סונאר