מיזם הרחפנים הלאומי יבצע טיסות מבחן של מוניות אוויריות

24 נובמבר, 2022

השלב הבא בפיילוט, שיחל ב-2023, כולל טיסות מבחן במוניות אוויריות מתוצרת Ehang הסינית, המיועדת להטסת 1-2 בני אדם למרחקים קצרים. הפיילוט יבחן היבטים נוספים הקשורים לתשתית של תחבורה אווירית

בתמונה למעלה: מונית אווירית לנוסע יחיד של Ehang

במסגרת השלב הבא ב"מיזם הרחפנים הלאומי", שייצא לדרך בתחילת 2023 ויימשך כשנתיים, יתבצעו – לראשונה בישראל – הדגמות וטיסות מבחן של מוניות אוויריות אוטונומיות (air taxi) של חברת Ehang הסינית. המטרה של הפיילוט תהיה לבחון את ההיתכנות של שימוש עתידי במוניות אוויריות במרחב האווירי של ישראל לצורך שיפור מצב התחבורה. המוניות יופעלו על ידי מפעילים ישראלים, אך לא יישאו נוסעים אנושיים עד להסדרת ההיבטים הבטיחותיים והרגולטוריים של תחבורה אזרחית אווירית.

חברת Ehang, שהוקמה ב-2014, מפתחת כלים אוויריים אוטונומיים (AAV) לנשיאת נוסעים, מטענים כבדים ומשימות צילום. החברה פיתחה שני דגמים של מוניות אוויריות. Ehang 184 היא מונית אווירית עבור נוסע יחיד והיא מסוגלת לרחף במהירות שיוט של כ-130 קמ"ש למרחק של כ-16 ק"מ. החברה דיווחה כי ביצעה כבר יותר מ-1,000 טיסות מבחן בכלי, לרבות בתנאי מזג אוויר וראות קשים.

הדגם השני, Ehang 216, מיועד לשני נוסעים לטיסה למרחק של 30-40 ק"מ במהירות שיוט של 130 קמ"ש ומהירות מקסימלית של 160 קמ"ש. באוקטובר 2018 התירה רשות התעופה האזרחית בסין ל-Ehang להפעיל מוניות אוויריות באתרים ייעודיים, בעיקר לצורך תעבורה בין איים וטיסות חווייתיות. החברה פועלת, בשיתוף חברה אוסטרית, לרשיין את הכלי באיחוד האירופי.

במסגרת הפיילוט של מיזם הרחפנים הלאומי ייבחנו גם היבטים נוספים שקשורים לתשתית של תחבורה ותובלה אווירית הפעלת רשתות רחפנים הטרוגניות בתאי שטח עירוניים בפריסה ארצית, טיסות רחפנים מדגמים וסוגים שונים של חברות שונות במרחב אווירי מנוהל, פיתוח אפליקציות זיהוי לקוח (Proof of Delivery) לקידום הטמעת שירותים מסחריים, התנסות ראשונה בתכנון ופיתוח מנחתים למוניות אוויר חשמליות, ופיתוח ויישום טכנולוגיות ותפיסות הפעלה חדשניות לקידום ויצירת רשתות לוגיסטיות אוויריות.

סרטון הדגמה של Ehang:

60 מיליון שקל יושקעו ב-10 חברות רחפנים ישראליות

מיזם הרחפנים הלאומי, שמקורו בשיתוף פעולה בין רשות החדשנות, משרד התחבורה (באמצעות חברת נתיבי איילון), רשות התעופה האזרחית (רת”א) ומנהלת תחבורה חכמה, הוקם לטובת קידום היכולת להפעלת רחפנים לשימוש בתועלת הציבור. כמו כן, פועל המיזם להקמת רשת נתיבים אוויריים ארצית מנוהלת לשימוש ברחפנים לטובת שינוע תרופות, בדיקות וציוד רפואי, משלוחים בשוק הקמעונאי ועוד. עד כה, מאז תחילת המיזם, בוצעו יותר מ-15 אלף טיסות מבחן בעשרות אתרים ברחבי הארץ.

השלב הבא, שכאמור יחל ב-2023, יתמקד בשימוש ברחפנים גדולים לצורך נשיאת נוסעים ומטענים כבדים.  לטובת הפיילוט הוקצו כ-60 מיליון שקל, אשר יושקעו ב-10 חברות ישראליות מתחום הרחפנים שנבחרו להשתתף בו. במסגרת הפיילוט, יתבצעו באתרים שונים ברחבי הארץ, תחת מרחב אווירי מנוהל, טיסות הדגמה שיבחנו את יכולות הרחפנים בטיסות למרחקים ארוכים של עד 150 ק"מ, תוך נשיאת מטענים כבדים. במסגרת הפיילוט תתבצענה גם הדגמות בהיקף גדול, תוך הפעלה במקביל של עשרות כלי טיס בלתי מאויישים.

בין החברות שישתתפו בפיילוט הנוכחי נמנות חברת Airwayz, אשר פיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית לניהול חכם של מרחב אווירי וציי רחפנים, חברת Elsight, המספקת פתרון תקשורת מאובטח לרחפנים, יצרניות הרחפנים DOWN WIND ו-Robotican, מפעילות הרחפנים Cando Drones וברוק, Air Taxi Israel ו-AGL וחברת FT Aerial Solutions- וחברת High Lander, המספקת פתרונות שו"ב לרחפני משלוחים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , רובוטיקה , רחפנים , רכב אוטונומי