הסתיים פיתוח "ברק", טנק העתיד של צה"ל

19 ספטמבר, 2023

הטנק מצוייד במערכות לחימה רשתית במדפים סגורים, קסדת מפקד חכמה לאיתור מטרות שהובאה מעולם הטיס, ומערך קישוריות המאפשר סגירת מעגלי אש עם גורמים נוספים, דוגמת טנקים, ארטילריה או משאבים אוויריים

אומנם הוא דומה מאוד ל"מרכבה סימן 4", אבל זהו טנק חדש לגמרי. משרד הביטחון וצה"ל חשפו היום (ג') את טנק העתיד של צה"ל – "ברק". הטנק החדש מבוסס על טכנולוגיות שפותחו בחמש השנים האחרונות, בהן: לחימה רשתית, יכולות חישה ועיבוד מבוססות בינה מלאכותית, איתור וסימון מטרות לכוחות נוספים בשטח, קרקעיים ואוויריים, יכולת לחימה במדפים סגורים באמצעות מערכות תצפית היקפיות וקסדה חכמה, מערכות הגנה אקטיביות ועוד. הטנקים החדשים נקלטו החודש בחטיבה 401 של חיל השריון. טנקי "ברק" מתוכננים לשמש בעתיד כטנק המערכה המרכזי של צה"ל.

הטנק פותח על-ידי מנהלת המרכבה והרק"מ (מנת"ק) במשרד הביטחון, בשיתוף עם מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה וחיל השריון. שולבו בו מערכות של חברות אלביט מערכות, רפאל, חטיבת אלתא (בבעלות התעשייה האווירית) ותעשיות ביטחוניות נוספות. מפקד הטנק מצויד בקסדת לחימה של אלביט המבוססת על טכנולוגיות קסדת הטיס שלה. היא מציגה על המשקף את כל נתוני הלחימה הרלוונטיים, כשהם מעוגנים על מרחב הלחימה. המערכת תאפשר סריקה ואיתור מטרות של 360° באמצעות הזזת הראש. כוונת טנק ותותחן משופרות בעלות יכולות תצפית יום ולילה מתקדמות, עם צלב נטו משופר.

מ"תוכנית כרמל" ועד הטנק "ברק"

הטנק מצוייד במערכת מעיל רוח של רפאל להגנה בפני טילי נ"ט, וביכולת לחימה במדפים סגוריםבתור אלמנט לחימה המשולב במערכת רשתית, הטנק מצוייד במערך תקשורת וחיישנים המאפשרים לו לציין מטרות ולבצע העברת מודיעין בזמן אמת אל כל הזרועות המעורבות בלחימה ואל טנקים נוספים בשדה הקרב. הטנק מיוצר במרכז השיקום והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל. ראש מנת"ק במשרד הביטחון, תא"ל אורן גיבר, אמר שהטנק תוכנן מתוך "תפיסה של אנטישבירות. הוא מעניק ללוחמים גמישות מובנית, שתאפשר להם לנצח בכל מתארי הלחימה".

הלחימה של הטנק הבודד מבוססת על מערך "שכבת המשימה", אשר כולל כוונת תותחן משופרת, מערכת "ספיר" לזיהוי היקפי של מטרות לצורך לחימה במדפים סגורים, מערכת מעיל רוח, קסדת במפקד החכמה, ומערכת קישוריות לסגירה של מעגל האש. חלק גדול מהטכנולוגיות פותח בעקבות "תוכנית כרמל" שבמהלכה קיים משרד הביטחון בשנת 2019 תחרות בין אלביט, רפאל והתעשייה האווירית, שבה הציגו תפישות שונות עבור מה שהוגדר אז כ"רכב הקרב העתידי של צה"ל".

כל ההצעות הללו כללו פתרונות לחימה רשתית, חישה היקפית מבוססת בינה מלאכותית, קסדה חכמה, הגנה אקטיבית וכדומה. ניתן להניח שמדובר בתפישה חדשה בתחום התמרון היבשתי, שבמסגרתו ישולבו חלק מהמערכות בפלטפורמות לחימה נוספות. אולי אפילו אוטונומיות ברמות שנוות של עצמאות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית