פינלנד רוכשת את מערכת ההגנה 'קלע דוד'

12 נובמבר, 2023

ארה"ב הסירה את התנגדותה ושתי עסקות טילים נגד טילים יצאו לדרך: רפאל תספק לפינלנד מערכת הגנה בכ-317 מיליון אירו, והתעשייה האווירית תספק למדינה זרה מערכת הגנה נגד טילים בכ-1.2 מיליארד דולר

בתמונה למעלה: שיגור המיירט במערכת קלע דוד. צילום: רפאל

המלחמה באוקראינה, והמלחמה בישראל מאיצות את מכירות התעשייה הביטחונית בישראל בתחום ההגנה האווירית, ובמיוחד מערכות ההגנה בפני טילים. היום הודיע משרד הביטחון על חתימת חוזה למכירת מערכת ההגנה האווירית 'קלע' דוד' (David's Sling) לפינלנד בסכום של כ-1.3 מיליארד שקל (כ-317 מיליון אירו). מערכת 'קלע דוד' מפותחת במשותף על-ידי מנהלת ׳חומה׳ במפא״ת, הסוכנות האמריקנית להגנה מטילים (MDA), בהובלת המפתחת הראשית חברת ׳רפאל׳ ובהשתתפות חברת רייתאון האמריקאית. שתי החברות מוכרות את המערכת גם תחת השם SkyCeptor.

מערכת קלע דוד מכסה את את מגזר הרקטות ארוכות הטווח שבמערכת ההגנה הרב שכבתית של ישראל: כיפת ברזל מיועדת ליירוט רקטות קצרות טווח, קלע דוד מיועדת ליירוט רקטות לטווח בינוני וארוך (עד 300 ק"מ), מערכת חץ 2 מיירטת טילים בליסטיים לאחר כניסתם לאטמוסיפרה ומערכת חץ 3 מיירטת טילים בליסטיים כשהם עדיין מצויים בחלל. ההסכם עם פינלנד מצטרף להודעה של התעשייה האווירית (IAI) מסוף השבוע, שלפיה נכנסה לתוקף מערכת התקשרויות, שלפיהם היא תשמש קבלנית ראשית לייצור ואספקת מערכות הגנה אווירית עבור מדינה זרה, בהיקף כולל של כ-1.2 מיליארד דולר. ההסכמים נחתמו במתכונת של גב אל גב (GtG) בין משרד הביטחון לבין המדינה הזרה. הסכמי גב אל גב הם למעשה הסכמים בין מדינות שבהן החברה המסחרית משמשת כקבלן הביצוע והיישום של ההסכם.

ההסכם נחתם באמצע ספטמבר 2023, כאשר התעשייה האווירית תקבל תשלום באמצעות משרד הביטחון בהתאם לעמידה באבני דרך. החוזה הוא לארבע שנים והפרוייקט מתוכנן להסתיים בשנת 2028. גם החברה וגם משרד הביטחון לא מסרו מידע על העיסקה, אולם ככל הנראה מדובר בעסקהת מכירת מערכת חץ 3 לגרמניה. מערכת 'חץ 3', שמפותחת ומיוצרת במשותף ע"י מנהלת 'חומה' במפא"ת והסוכנות האמריקנית להגנה מטילים (MDA), בהובלת התעשייה האווירית, הינה מערכת ההגנה אווירית המתקדמת מסוגה בעולם ליירוט טילים בליסטיים בחלל, מחוץ לאטמוספירה. באוגוסט 2023 התקבל אישור של הממשל האמריקאי לאשר את עסקת הענק עם גרמניה, אשר היקפה הכולל נאמד בכ-3.5 מיליארד דולר. בהודעת התעשייה האווירית נמסר שחתימה על החוזה המלא צפוייה לקראת נובמבר 2023.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: Missiles , טילים , תעופה וביטחון