מיקרוסופט פיתחה CPU עוצמתי ומעבד AI

16 נובמבר, 2023

הכריזה על מעבד מרכזי בעל 128 ליבות ועל מעבד AI הכולל 105 מיליארד טרנזיסטורים ומיוצר ב-5 ננומטר. פיתחה מחשב בינה מלאכותית המבוסס על שני השבבים החדשים, אשר יימכר גם לחברות ענן אחרות

כמו גוגל בעבר, כעת גם חברת מיקרוסופט נכנסת לתחום החומרה של מרכזי נתונים. במהלך כנס הטכנולוגיות Microsoft Ignite, שנפתח אתמול בסיאטל, ארה"ב, היא חשפה שבבים וכרטיסי חומרה אשר תוכננו במטרה לתמוך בשירות הענן שלה, Azure. החברה חשפה שני מעבדים רבי-עוצמה שהיא פיתחה: מעבד Azure Maia AI Accelerator ליישום מטלות בינה מלאכותית ובינה מלאכותית יוצרת (Generative AI), ומעבד Azure Cobalt CPU, שהוא מעבד מרכזי (CPU) מבוסס Arm, אשר מיועד להריץ משימות עיבוד כלליות בתשתית הענן של חברת מיקרוסופט.

השבבים החדשים יתחילו להיכנס בתחילת 2024 למרכזי הנתונים של מיקרוסופט, בשלב הראשון להרצת שירותי Microsoft Copilot ו-Azure OpenAI. במקביל, החברה הכריזה על כרטיסי ההאצה Azure Boost, אשר מטפלים בעצמם במטלות התקשורת כדי לפנות את משאבי ה-CPU ולהאיץ את התקשורת ואת תהליך העברת המידע מהזכרון ומשאבי האיחסון. ההכרזות האחרונות הן שלב חדש בתהליך שבו החלה מיקרוסופט בשנת 2016. עד לאותה שנה מיקרוסופט עסקה בעיקר בתוכנה, ורכשה מספקים חיצוניים את כל התקני החומרה עבור שירותי הענן שלה.

אולם הגידול בהיקף המידע ובקצב העברת המידע בבסיסי הנתונים, דחפו אותה להתחיל לבנות בעצמה שרתים עבור הענן שלה. בין השאר, היא היתה מהחברות הראשונות בתעשייה שביצעו מחקרים וניסויים בשרתים מעורבים (היברידיים), הכוללים גם רכיבי FPGA וגם מעבדי GPU, כדי להתאים אותם להריץ ביעילות מטלות ייעודיות. כעת שני התהליכים מתלכדים במסגרת אסטרטגיה שתאפשר לחברה תוכל לספק לעצמה מערכות שלמות. כך למשל, היא פיתחה מסד שרתים ייעודי המבוסס על מעבדי Maia 100 AI, אשר מופיע בארון לא שגרתי בגודלו וכולל מערכת קירור נוזלי ורדיאטור המזכירים את מערכת הקירור ברכב.

כרטיס ההאצה Azure Boost של מיקרוסופט
כרטיס ההאצה Azure Boost של מיקרוסופט

מנכ"ל מיקרוסופט, סטיה נדלה, גילה אתמול (ד') בהרצאת הפתיחה בכנס איגנייט, שמעבד ה-AI הראשון של החברה, Maia 100 AI, מיוצר בתהליך של 5 ננומטר וכולל 105 מיליארד טרנזיסטורים. "זהו אחד מהשבבים הגדולים ביותר בעולם שניתן לייצר בטכנולוגיות הקיימות כיום". הוא מיועד לטפל באימון ובהסקות של מודלי בינה מלאכותית כמו OpenAI, GitHub Copilot ו-ChatGPT. לדבריו, זהו השבב הראשון במשפחה שתמשיך להתפתח. מפתיעה לא פחות היא ההכרזה על המעבד המרכזי קובלט, שהוא ה-CPU הראשון בתולדות מיקרוסופט. גם הוא קיבל מספר סידורי (Cobalt 100) כדי להדגיש את העובדה שמדובר בשבב הראשון מתוך משפחה שלמה, כאשר הבאים אחריו כבר נמצאים בפיתוח. מדובר במעבד ענק בעל 128 ליבות ואורך מילה של 64 סיביות, אשר מספק ביצועים גבוהים ב-40% מכל המעבדים האחרים מבוססי Arm, אשר מותקנים ב-Azure.

אינטל לא הוזמנה לחגיגה

מסד הבינה המלאכותית החדש תוכנן סביב מעבדי Maia 100 ו-Cobalt 100, ובנוי כמערכת מלאה אשר ניתן להוסיף אותה במתכונת של מודול סגור למרכזי נתונים קיימים. לדברי סטיה, תכנון החומרה בוצע בשיתוף פעולה עם אנשי התוכנה של החברה, במטרה להגיע לאופטימיזציה מושלמת בין השניים. בין השאר הוא סיפר שלאחר השלמת תהליך התקנת המחשבים מבוססי מאיה במרכזי הנתונים של מיקרוסופט עצמה, היא תתחיל לספק אותם גם לחברות אחרות, עבור מרכזי הנתונים שלהן. כלומר, היא תתחיל למכור מחשבי בינה מלאכותית עבור תשתיות ענן.

מחשב הבינה המלאכותית של מיקרוסופט. יימכר בעתיד לחברות ענן
מחשב הבינה המלאכותית של מיקרוסופט. יימכר בעתיד לחברות ענן

 

במהלך הרצאת הפתיחה שלו, הקדיש סטיה מקום רב לתיאור שיתוף הפעולה העסקי והטכנולוגי בין מיקרוסופט לבין חברת AMD וחברת אנבידיה, המתחרות המוצהרות ביותר של אינטל. הוא אפילו אירח בהרצאתו את מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן יאנג. זוהי אמירה מעניינת וחשובה בנוגע לעתיד שוק מרכזי הנתונים והענן: מי שלא היה שם, הוא מנכ"ל חברת אינטל, פט גלסינגר. המסר הוא שמיקרוסופט מטילה את יהבה על המתחרים של אינטל בתחום שירותי הענן ליישומי בינה מלאכותית.

המהלך הזה מעלה שאלות רבות נוספות: האם אינטל צפויה לצאת בהדרגה ממרכזי הנתונים של מיקרוסופט? מה יהיו ההשלכות של התפתחות כזו על מרכזי הנתונים של חברות אחרות? האם הדבר יסכן את מעמדה של אינטל בתחום המחשבים האישיים? ומה ימנע מחברת מיקרוסופט לפתח בעתיד CPU פשוט יותר עבור מחשבי PC – כדי לנסות לשכפל את המודל של אפל – המבוסס על שליטה מלאה גם בחומרה וגם בתוכנה?

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס , רכיבים ופתרונות אלקטרוניים

פורסם בתגיות: מיקרוסופט