ניסטק החלה בייצור גלאי-הסרטן לחיות מחמד של HT-VET

8 פברואר, 2024

ייצרה בפתח תקווה את 700 המערכות הראשונות. ב-2024 הייצור יוגבר לצורך שיווק באירופה ובארה"ב. הטכנולוגיה מאפשרת גילוי בלתי פולשני של סרטן גם אצל בני-אדם, באמצעות ניתוח תגובת הרקמות לחום

חברת HT-VET מהוד השרון החלה בייצור המוני של מערכות HTVista, המאפשרות לבצע זיהוי מוקדם של סרטן אצל חיות מחמד, דוגמת כלבים וחתולים, באמצעות סריקה לא פולשנית. בשלב הראשון החברה החלה לשווק את המערכות בארצות הברית, וביצעה את ייצור המחזור ראשון של 700 מערכות, אשר התבצע במפעל קבוצת ניסטק (Nistec) בפתח תקווה. מניסטק נמסר שהקשר בין שתי החברות החל לפני כ-3 שנים, בתחילת תהליך הפיתוח, כאשר במסגרתו ייצרה ניסטק אבות טיפוס ודגמים ראשוניים. ל-Techtime נודע ש-HT-VET מתכננת להזמין ייצור של 1,000 מערכות נוספות במהלך 2024, כדי לספק אותן לווטרינרים בארה"ב ובאירופה.

סרטן הוא הגורם המוביל למוות של כלבים (47%) וחתולים (32%), אולם השיטות הקיימות כיום לאבחון אונקולוגי בשוק חיות המחמד הן יקרות, פולשניות, מצריכות שימוש בהרדמה או טשטוש הגורמים לטראומה אצל בעל החיים המטופל ובעליו וקבלת התשובה נמשכת זמן רב. החברה פיתחה טכנולוגיה לא פולשנית מוגנת בפטנט המאפשרת שלילה מיידית של קיום רקמה נגועה (ברמת דיוק של 98%), ומצביעה על הרקמות החשודות כסרטניות לצורך בדיקה פולשנית.

טכנולוגיית Imaging Diffusion Heat – IDH של החברה פותחה במקור על-ידי חברת HT BioImaging, שהוקמה בשנת 2015 על-ידי המנכ"לית שני טולדנו ויו"ר החברה גדעון ברק, ממייסדי DSPC שנימכרה לאינטל ומייסד Butterfly שנמכרה לטקסס אינסטרומנטס ׁ(TI). היא מבוססת על העובדה שרקמות סרטניות שונות במאפיינים רבים מרקמות בריאות, ולכן תגובתן לחום שונה מזו של רקמה בריאה. המערכת כוללת לדים המבצעים חימום מקומי של הרקמה החשודה במשך מספר שניות, ולאחר מכן מצלמות תרמיות מתעדות את מאפייני דעיכת החום ברקמות, תוך השוואתן אל רקמות בריאות.

הקורונה הסיטה את המאמץ אל שוק מפתיע

המידע מנותח באמצעות אלגוריתם בינה מלאכותית (AI) בענן, והתשובה מתקבלת מיידית במערכת הבדיקה. מהסיבה הזו המודל העסקי אינו מבוסס על מכירת המערכת למרפאות וטרינריות, אלא על תשלום חודשי קבוע. באופן זה החברה אוספת מידע באופן שוטף מכל הבדיקות המבוצעות במערכות שלה, ומשפרת באופן מתמיד את את מודל הבינה המלאכותית. במקור, החברה פיתחה את הטכנולוגיה עבור טיפול בבני אדם, אולם כאשר היא הגיעה לשלב הניסויים הקליניים פרצה מגיפת הקורונה ורוב הניסויים בעולם בוטלו. על הרקע הזה הוחלט לפתח גרסה ייעודית של המוצר לצורך טיפול בחיות מחמד.

הפעילות הזאת מתבצעת באמצעות החברה הבת HT-VET, שהיא חלק מקבוצת HT BioImaging. במקביל, החברה חידשה את המאמץ לקבלת אישורים לשיווק המוצר עבור טיפול בבני אדם. היא הגישה ל-FDA בקשה ראשונית לצורך לקבלת אישור שיווק למערכת HTOScan המזהה את סרטן הפה והגרון. המערכת נבדקה בניסויים קליניים על 150 מטופלים בישראל ובארה"ב ברמת דיוק של 90%. כיום החברה מפתחת יישומים נוספים, לזיהוי סרטן בעור, בחוליות הצוואר, בערמונית ובמעי הגס.

אלעד ניסן, מנהל מפעל ניסטק מרכז בפתח תקווה, אמר שלאור הגידול הגובר בהזמנות המוצר, ניסטק הרחיבה את השירותים, "כדי לתת מענה מיטבי ל-HT VET לטובת אספקת המערכת ללקוחותיה בעולם באיכות גבוהה ובזמן הקצר ביותר".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות