Future Horizons: האסון ביפן גורם לעלייה במחירי השבבים

4 אפריל, 2011

מייסד ומנכ"ל החברה, מלקולם פן, מאמין שלא קיימת בעולם תשתית ייצור המסוגלת לסגור את פער הייצור שנוצר עם השבתת המפעלים היפניים לייצור שבבים, פרוסות סיליקון וחומרי גלם. "כבר היום מורגשת עלייה של כ-20% במחיריהם של חלק מהשבבים"

מייסד ומנכ"ל החברה, מלקולם פן: "כבר היום מורגשת עלייה של כ-20% במחיריהם של חלק מהשבבים"

Techtime Japan Crisisרעידת האדמה והצונאמי ביפן ישפיעו בצורה משמעותית על ענף האלקטרוניקה ויגרמו לעליית מחירים ברבעון הקרוב.

כך מעריך מייסד ומנכ"ל חברת המחקר Future Horizons, מלקולם פן. לדבריו, יפן מספקת קרוב ל-60% מפרוסות הסיליקון בעולם המשמשות לזיכרונות הבזק, מצלמות, מחשבים ומוצרים דומים.

שלושה חודשים קריטיים

פן מעריך שההשפעות יורגשו במהלך שלושה החודשים הקרובים, בתקופה שבה תעשיית האלקטרוניקה הבידורית תהיה הענף העיקרי שיידרש להגביר ייצור כדי לענות על הביקוש העונתי. "המחסור יוביל לעלייה נוספת במחירי המוצרים בענף האלקטרוניקה עד סוף השנה, כאשר כבר היום מורגשת עלייה של כ-20% במחיריהם של חלק מהשבבים". בסקירה שהפיצה השבוע, סיפקה החברה מספר הערכות על המתרחש בתעשייה בעקבות רעידת האדמה:

ייצור שבבים

להערכת Future Horizons, יפן אחראית לכ-22% מכל תפוקת הסמיקונדקטורס העולמית. בתחומים מסויימים, כמו ייצור זיכרונות הבזק (Flash) המשמשים בטלפונים ניידים, מחשבי טאבלט, מצלמות דיגיטליות וכדומה – היא מייצרת כ-50% מהצריכה העולמית.

מספר יצרניות שבבים יפניות מיקמו מפעלי ייצור רבים באזורים הסמוכים למוקד רעידת האדמה, בהן: Toshiba, Renesas, Akita ו-Fujitsu. להערכת פן, הפגיעה במפעלים היפניים תורגש בשוק במיוחד במהלך הרבעון השני, שבו יאזלו המלאים אצל הלקוחות  ושרשרת האספקה תתחיל לחוש במחסור ברכיבים.

פרוסות סיליקון

האסון גרם להשבתת מפעלים המספקים כרבע מהייצור העולמי של פרוסות סיליקון. יפן מספקת יותר מ-40% מהצריכה העולמית של זיכרונות NAND וכ-15% מהצריכה העולמית של זיכרונות DRAM. השבתת הייצור במפעל של Shin-Etsu, המספק כ-22% מהצריכה העולמית של פרוסות סיליקון לייצור שבבים, פגעה במיוחד בשוק הזיכרונות, כאשר המגזרים שנפגעו בצורה הקשה ביותר היו זיכרונות DRAM ו-Flash.

השאלה הגדולה היא מהו מצב המלאים בתעשייה, וכמה זמן יידרש להחזרת המפעל לייצור סדרתי מלא. במידה והמפעל לא יחזור במהירות לתיפקוד מלא, יצרני השבבים ייאלצו להתמודד עם מחסור גלובלי בפרוסות סיליקון.

פן: "הדבר מדגיש את תלותה של תעשיית השבבים במקורות ייצור מעטים, וייתכן שאחת מהתוצאות של רעידת האגמה ביפן תהיה שיצרני שבבים ויצרניות ציוד אלקטרוני, יקדישו יותר מאמץ בנסיון לגוון את מקורות האספקה שלהם".

שבבים לתעשיית הרכב

במהלך 2010 הפכה תעשיית הרכב לצרכנית גדולה מאוד של חצאי-מוליכים, ושוק הסמיקונדקטורס הממונע צמח ב-37%. פן מעריך שגם כאן תורגש רעידת האדמה. ממשלת יפן העריכה לאחרונה שהיקף ייצור הרכב במדינה יירד ב-2011 לרמה של 500 אלף מכוניות בחודש, לעומת 750 אלף ב-2010, ופירוש הדבר ירידה ברכש שבבים לתעשיית הרכב.

מעגלים מודפסים

המפעלים של Mitsubishi Gas Chemical ו- Hitachi Kasei אחראים לייצור של כ-70% מהצריכה העולמית של Copper-Clad Laminate (חומר גלם המשמש לייצור מעגלים מודפסים), השבתתם פוגעת קשה בשרשרת האספקה של תעשיית המעגלים המודפסים לפחות בטווח המיידי. בתעשייה מעריכים שהמלאים בשוק מאפשרים לספוג את הנזק מהשבתת מפעלים אלה לפחות למשך שבועיים נוספים.

Future Horizons מספקת שירותי מחקר וייעןץ עסקי לתעשיות הסמיקונדקטור והאלקטרוניקה. היא מיוצגת בישראל על-ידי סוכנות אמיר בן ארצי תוכן ומדיה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: האסון ביפן , חדשות , ייצור וקבלנות משנה , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס