נפטר ד"ר פליקס זנדמן, מייסד וישיי העולמית ומחלוצי ההייטק בישראל

7 יוני, 2011

אתמול (ב') ניפטר מייסד חברת וישיי (Vishay Intertechnology), ד"ר פליקס זנדמן, בגיל 83. זנדמן נחשב לאחת מדמויות המופת החשובות בתעשיית הרכיבים האלקטרוניים מאז ייסד את חברת וישיי בשנת 1962. הוא היה ציוני מושבע וחילק את חייו בין ישראל לבין ארצות הברית. ב-1994 קיבל אזרחות ישראלית

זנדמן נחשב לאחת מדמויות המופת החשובות בתעשיית הרכיבים האלקטרוניים מאז ייסד את חברת וישיי בשנת 1962. הוא היה ציוני מושבע וחילק את חייו בין ישראל לבין ארצות הברית. ב-1994 קיבל אזרחות ישראלית

מייסד וישיי Vishay רכיבים אלקטרוניים שואה
ד"ר פליקס זנדמן

אתמול (ב') ניפטר מייסד חברת וישיי (Vishay Intertechnology), ד"ר פליקס זנדמן, בגיל 83. זנדמן שימש כאחת מדמויות המופת החשובות בתעשיית הרכיבים האלקטרוניים מאז ייסד את חברת וישיי בשנת 1962.

הוא היה ציוני מושבע וחילק את חייו בין ישראל לבין ארצות הברית. ב-1994 קיבל אזרחות ישראלית וחלק גדול ממשפחתו חי בארץ ובנו מנהל את פעילות וישיי בישראל.

"תרם לתעשייה העולמית ולמדינת ישראל"

אתמול מינתה הנהלת וישיי את בנו, מרק זנדמן כיו"ר הדירקטוריון ומנהל פיתוח עסקים ראשי. מרק זנדמן מועסק בווישיי מאז שנת 1984 ומילא בה תפקידים בכירים, כולל נשיא וישיי ישראל. נשיא ומנכ"ל וישיי מאז  2005, ד"ר ג'רלד פול, ימשיך למלא תפקידים אלה.

אלי הורביץ (יו"ר טבע לשעבר), המשמש גם כדירקטור בווישיי, ספד לו בשם הדירקטוריון: "כולנו חשים כאב עמוק בעקבות האובדן של המייסד, המנטור והחבר. סיפור חייו של זנדמן, החוכמה והיצירתיות שלו השפיעו עמוקות על וישיי, על התעשייה העולמית, על מדינת ישראל ועל כל מי שעבד בקרבתו".

וישיי Vishay פליקס זנדמן
הנהלת וישיי. אולי החברה הגלובלית היחידה שבמשרדיה מונף דגל ישראל

ניצול שואה, מדען ותעשיין

סיפורו האישי של פליקס זנדמן הוא מיוחד במינו. הוא נולד בשנת 1928 בעיר גרודנו בפולין, ובשנת 1941 גורש עם משפחתו לגיטו גרודנו. לפני חיסול הגיטו בשנת 1942 הצליח הנער בן ה-14 להימלט מהגיטו והסתתר בביתם של יאן ואנה פוצ'לסקי, שהוכרו כחסידי אומות העולם. השניים הסתירו אותו, את דודו סנדר ואת בני הזוג באס במשך 17 חודשים מתחת ללוחות הרצפה בביתם, במרתף מאולתר וחשוך בגודל של 170 על 150 על 120 ס"מ.

המרתף הוסתר מתחת למיטתם של בני הזוג קצ'לסקי וארבעת הניצולים נדרשו לשמור על דממה, כדי שדבר הימצאם לא יתגלה על-ידי ילדי משפחת קצ'לסקי (בני שנה ושלוש  שנים) מחשש שהם יסגירו את היהודים בהיסח הדעת. בפגישה עימו לפני מספר שנים, סיפר שבשעות החשיכה הרבות שבהן הסתתרו בדממה, הוא העסיק עצמו בלימודי מתימטיקה בהדרכת דודו, ובלימודי היסטוריה ומשפט בהדרכת באס, שהיה עורך דין.

ביולי 1944 הם שוחררו על-ידי הצבא האדום ולאחר הסיום המלחמה, ב-1946, הגיע לצרפת והחל ללמוד הנדסת מכונות ופיסיקה. הוא קיבל תואר שלישי בפיסיקה מאוניברסיטת פאריס וב-1956 היגר לארה"ב והועסק בחברת Tatnall Measuring Systems בתור מנהל תחום המחקר הבסיסי. במסגרת עבודתו הוא פיתח ציוד מדידה מסוג PhotoStress ונגדים עמידים בטמפרטורה לשימוש בציוד מדידה רגיש.

וישיי Vishay רכיבים אלקטרוניים נגדים שואה
האוטוביוגרפיה של פליקס זנדמן, "לעולם לא מסע אחרון"

הקמת וישיי

כאשר חברת Tatnall  לא הצליחה לשווק את הנגדים שפיתח, קיבל הלוואה מדודו סליינר, שבאמצעות ייסד את חברת וישיי, שאותה ניהל עד לשנת 1998. החברה נקראה על שמו של הכפר בליטא שבו ניטבחו קרובי משפחתו בזמן השואה.

החברה צמחה והפכה להיות החברה החשובה בעולם בתחום הרכיבים הדיסקרטיים. היא מייצרת רכיבים פסיביים ואקטיביים ונחשבת לאחת מהספקיות החשובות בתחום. כיום החברה מפעילה מתקני ייצור במקומות רבים בעולם ומעסיקה יותר מ-22 אלף עובדים, מהם כ-3,500 בארבעה מפעלים בישראל. וישיי הקימה את מפעלה הראשון בישראל כבר בשנות ה-60. הוא נחשב למפעל ההייטק הראשון שהוקם בארץ על-ידי חברה גלובלית.

זנדמן פירסם מאמרים מדעיים, רשם 70 פטנטים, חיבר שלושה ספרי לימוד ואת האוטוביוגרפיה שלו: Never the Last Journey. בין הפרסים הרבים שקיבל, היה גם פרס התאחדות התעשיינים למשקיע האסטרטגי המצטיין בישראל, שאותו קיבל מידי מנשיא המדינה.

כתבה של ערוץ 2 על על פליקס זנדמן

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות