השלב הבא: ארה"ב היא שותפה טבעית בפיתוח טכנולוגיה לגילוי מנהרות

23 יולי, 2014

איום המנהרות מדאיג את ארצות הברית לא פחות מאשר את ישראל: קרטלי הסמים המקסיקניים חפרו מאות מנהרות להברחת סמים וכלי-נשק, וצפון קוריאה חופרת מנהרות עמוקות אל תוך דרום קוריאה.

המשרד להגנת המולדת (DHS) החליט לפתח טכנולוגיות חדשות לגילוי מנהרות

מנהרת הסמים שהתגלתה בחודש שעבר בגבול מקסיקו-אריזונה
מנהרת הסמים שהתגלתה בחודש שעבר בגבול מקסיקו-אריזונה

הופעת המנהרות כאמצעי אסטרטגי במאבק החמוש בין ישראל לבין החמאס, ובעתיד כנראה גם החיזבאללה, מייצרת אתגר טכנולוגי מיידי בפני מערכות הביטחון והתעשיות הביטחוניות. המשימה העומדת מולן היא מורכבת, אך כנראה לא יותר קשה מאשר פיתוח טכנולוגיות ליירוט טילים ורקטות בעלי טווח בינוני, כפי שעושה כיפת ברזל.

אלא שגם הפעם נמצאות ישראל וארצות הברית באותו צד של המיתרס, ולכן ניתן להעריך שיהיה שיתוף פעולה הדוק בין השתיים, כפי שהיה במהלך פיתוח מערכות ההגנה הישראליות בפני טילים בליסטיים (מערכת החץ) ובפני רקטות לטווח בינוני. שכן, כיום מתמודדת ארצות הברית עם בעיה אדירת מימדים בגבולה הדרומי: קרטלי הסמים המקסיקניים חופרים מאות מנהרות מתוחכמות שדרכן הם מבריחים לארה"ב סמים, כלי-נשק ומהגרים בלתי-חוקיים.

המשרד להגנת המולדת (DHS) בארצות הברית, מנסה להתמודד עם התופעה כבר יותר מ-5 שנים, ועד היום בהצלחה מועטת בלבד. רק בחודש שעבר הוא דיווח על איתור מנהרה באורך של כ-50 מטר באזור Nogales בין מקסיקו לאריזונה. המנהרה בגובה של קצת יותר ממטר כוללת תשתיות תאורה ואיוורור. היא התגלתה במקרה, במהלך בדיקה שגרתית של צינור לניקוז מי שטפונות, שאליו היא מתחברת.

מנהרת מבריחים באורך 700 מטר שהתגלתה בגבול מקסיקו ב-2011. כללה תשתית חשמל, איוורו ומסילת ברזל לשינוע קרוניות
מנהרת מבריחים באורך 700 מטר שהתגלתה בגבול מקסיקו ב-2011. כללה תשתית חשמל, איוורור ומסילת ברזל לשינוע קרוניות

בשנת 2013 התגלו 6 מנהרות כאלה באזור נוגאלס בלבד. מא 1990 התגלו 140 מנהרות, ולהערכת המשרד למכס ובקרת גבולות בארה"ב (CBP) קיימות היום כמה מאות מנהרות פעילות בין מקסיקו לארצות הברית. הבעיה היא שעדיין אין פתרון טכנולוגי לגילויין, וברוב המקרים הוא מקרי.

ראוי לציין שהמשרד להגנת המולדת מנסה שנים רבות לפתח טכנולוגיית גילוי כזו. באתר האינטרנט של מחלקת הפיתוח הטכנולוגי מוגדר התחום כיעד, אולם לא נמסרים בו פרטים על פרוייקטים ספציפיים.

בשנת 2009 בוצעו מספר ניסויים מעניינים. מחלקת הפיתוח של ה-DHS מסרה על ניסויים במכ"ם שהותקן על-גבי מל"ט במטרה לאתר שינויים זעירים בפני הקרקע המרמזים על חפירת מנהרה. היא החלה בתוכנית לאיתור שינויים זעירים בפני הקרקע באמצעות מצלמה היפר ספקטראלית, והחלה לממן פיתוח מכ"ם חדש בעל יכולות חדירה אל מתחת לפני האדמה בשיתוף עם משרד ההגנה (DOD). מאז לא דווח על התקדמות בפרוייקטים הללו.

המערכת מרובת החיישנים של GIT

בחלק מהמקרים, הוא מממן מחקרים כמו המחקר המתבצע במכון הטכנולוגי של ג'ורג'יה (GIT).

חוקרים במכון ביצעו ניסוי לאיתור מנהרות באמצעות שילוב של קרינה אלקטרומגנטית וקרינה סייסמית (Eelectromagnetic and Seismic Waves). הרעיון הוא שמכ"ם חודר קרקע (Ground Penetratind Radar) בודק שינויים אלקטרומגנטיים, ואילו מערכות סייסמיות בודדות שינויים מכניים דוגמת דחיסות הקרקע שינויים מכניים בתוך הקרקע וכדומה.

מנהרת טרור של החמאס שהובילה לתוך שטח ישראל. מקור: דובר צה"ל
מנהרת טרור של החמאס שהובילה לתוך שטח ישראל. מקור: דובר צה"ל

הכוונה היתה להשתמש בשני סנסורים שונים ובמערכת עיבוד תמונה המבוססת על הרעיון שמנהרות הן בדרך כלל ישרות, ולכן מציגות תופעה ליניארית, שהיא יוצאת דופן ביחס לתופעות תת-קרקעיות טבעיות. החוקרים השתמשו במכ"ם בכולל שתי אנטנות שידור וארבע אנטנות קליטה (Multi-static) העובד בתדרים של 500MHz-1GHz. המערכת הסייסמית התבססה על חיישן המייצר גלים אקוסטיים המכים בקרקע, וקולט את הזעזועים החוזרים מהקרקע.

מנהרת המטרה היתה צינור פלסטיק ישר באורך של 3 מטר ובקוטר של 10 ס"מ שהוטמן בעומק של 58 ס"מ בתוך ארגז חול. החוקרים דיווחו על הצלחה בניסוי, אולם ראוי לציין שהאתגר שהם בדקו רחוק מאוד מהאתגר האמיתי – איתור מנהרות מצופות בבטון המוטמנות בעומק של עשרות מטרים מתחת לאדמה.

בדו"ח פנימי מספטמבר 2012 שהוכן לבקשת מנהל ה-DHS, נקבע שיעד מרכזי של המשרד צריך להיות רכישת או פיתוח טכנולוגיה לאיתור מנהרות.

הצבא האמריקאי נכנס לתמונה

ראוי לציין שגם הצבא האמריקאי מוטרד מסוגיית המנהרות, ומנסה לאתר עבורן פיתרון. בשנת 1980 יזמה הסוכנות למחקרי ביטחון מתקדמים (DARPA) סקירה על איום המנהרות בקוריאה. המחקר בוצע בעקבות גילוי מנהרות שנחפרו על-ידי צפון קוריאה, שאחת מהן הגיעה אל תוך שיטחו של מוצב אמריקאי.

מנהרת תקיפה של אל קעאידה שהתגלתה על-ידי הצבא האמריקאי. מקור: US Army
מנהרת תקיפה של אל קעאידה שהתגלתה על-ידי הצבא האמריקאי בעיראק. מקור: US Army

המנהרות התגלו במקרה. מנהרה אחת, שהיתה רדודה מאוד, התגלתה על-ידי חיילים שהבחינו בשינויים בצמחייה לאורך קו ישר. במקרה אחר, השתמשו הצפון קוריאנים בחומר נפץ כדי לחפור את המנהרה בסלע ההררי הקשה. הפיצוצים אותו באמצעות מערכות סייסמיות שאיכנו את המנהרה בקירוב גס. לאחר מכן ביצע הצבא הדרום קוריאני מאות קידוחים בעומק של עשרות מטרים עד שהמנהרה אותרה ופוצצה.

משמעות הדבר היא שייתכן שגם כיום קיימים מאות מעברים נסתרים בין צפון קוריאה ודרום קוריאה, שמהם יכולה להיפתח מתקפת פתע, ממש כפי שעשה הווייטקונג במהלך מתקפת הטט בוייטנאם בשנת 1968. הצבא האמריקאי נתקל בבעיית המנהרות גם באפגניסטן.

בשנת 2011 החל פרוייקט R2TD של חיל ההנדסה האמריקאי, לפיתוח שיטות וטכנולוגיות לאיתור מנהרות וטיפול בהן. חיל ההנדסה לא מדווח במה המחקר מתמקד, אולם הצוות קיבל פרס הצטיינות מיוחד בסוף 2013.

המסקנה היא פשוטה: עדיין לא קיימת טכנולוגיה יעילה ומוכחת לאיתור מנהרות עמוקות כמו אלה שהחמאס בונה, אולם העניין של ארצות הברית בפיתוח טכנולוגיה כזו הוא עצום. פירוש הדבר שיש סיכוי גדול מאוד שגם הפרוייקט הזה יבוצע בשיתוף פעולה ישראלי-אמריקאי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: featured