בתעשיית ההייטק חוששים יותר מההנהלות בחו"ל מאשר מהרקטות של החמאס

25 אוגוסט, 2014

מפעלי ההייטק בצפון ובדרום עובדים בקיבולת שגרתית ולעתים אפילו מוגברת. החשש העיקרי הוא ארוך-טווח: "החברות הזרות אוסרות על עובדיהן להגיע לישראל משיקולי ביטוח"

מפעלי ההייטק עובדים בקיבולת שגרתית ולעתים אפילו מוגברת. החשש העיקרי הוא ארוך-טווח: "החברות הזרות אוסרות על עובדיהן להגיע לישראל משיקולי ביטוח"

שיגור מיירט של כיפת ברזל. מקור: דובר צה"ל
שיגור מיירט של כיפת ברזל. מקור: דובר צה"ל

העבודה במפעל ספקטרוניקס בשדרות מתנהלת בימים האלה במתכונת חירום קדחתנית שקשה מאוד לתארה. "כמעט בכל רבע שעה אנחנו רצים אל הממ"ד", סיפר סמנכ"ל אדמיניסטרציה וכוח אדם של החברה, אבי ביטון. למרות שהוא דוחה את בקשת Techtime לבקר במפעל בגלל הסכנה, העובדים מגיעים לעבודה בכל יום.

"אחת מהבעיות הקשות ביותר שלנו היא שהאמהות לילדים קטנים נשארות איתם ולא מגיעות לעבודה. בממוצע אנחנו מצויים כיום במחסור של כ-25% מכוח האדם, בעיקר בגלל ההיעדרות של האמהות. הן מגיעות לעבודה בכל פעם שהן מצליחות למצוא מישהו שישמור על הילדים".

רולטה צפון דרום

התיאור המצמרר הזה ממחיש כיצד כמעט בלא להרגיש, עברה בשנים האחרונות תעשיית האלקטרוניקה הישראלית למתכונת של עבודה בתנאי חירום, המאפשרת לה להמשיך ולתפקד גם בתנאי לחימה קשים. בעשור האחרון, כמעט בכל שנתיים התבצעה לחימה באזורים שבהם פועלים מפעלי ייצור אלקטרוניים. אם זה בדרום מול רצועת עזה, או בצפון, מול האיומים של החיזבאללה.

סמנכ"ל התיפעול של חברת RH אלקטרוניקה מנצרת, רותם חיימזון, מכיר היטב את המציאות הזו. "בשונה ממלחמת לבנון השנייה, שבה אנחנו היינו במרכז ההתרחשויות, כרגע הלחימה לא משפיעה עלינו ישירות, אבל אנחנו מרגישים אותה בכמה מישורים. עובדים שלנו יצאו למילואים בצווי שמונה וגם התמודדנו עם פיגורים בלוח הזמנים של קבלני משנה שהמפעלים שלהם נמצאים בדרום. מעבר לכך אין שינוי בהיקף פעילות הייצור".

אוגוסט הוא במילא חודש חלש

תמונה דומה מתקבלת גם מהצד השני של משוואת הייצור: ספקי הרכיבים האלקטרוניים. נשיא חברת אבנט ישראל, דני קורן, אומר שההתנהלות בימי הלחימה היא שגרתית כמעט לחלוטין, מלבד העובדה ש-6 עובדים בחברה גוייסו למספר שבועות בצווי שמונה: לא בוטלו הזמנות ולא צומצמו הזמנות של רכיבים. "למרות שכרבע מהפעילות שלנו בתחום הצבאי. לא חשנו בהזמנות דחופות". הבעיה העיקרית של התעשייה, להערכתו, אינה קשורה ללחימה, אלא לשער הדולר המקטין את כדאיות הייצוא הישראלי.

מנהל השיווק של חברת Texas Instruments בישראל, ירון קגן, מצייר תמונה דומה: "אנחנו לא שינוי בהיקף הזמנות הרכיבים, אולם אנחנו רואים ירידה בהיקף פעילות הפיתוח מכיוון שהרבה אנשים גוייסו למילואים, או שהם עוזבים מוקדם מהרגיל את מקומות העבודה. גם בימים כתיקונם הפעילות בתעשייה איטית מהרגיל בחודש אוגוסט".

הסטטיסטיקה מעודדת…

מעניין לציין שיש להערכתו התחזקות התחזקות מעטה בעסקים בהשוואה לאוגוסט 2013. "יכול להיות שפרוייקטים שנתקעו ביולי השתחררו באוגוסט". גם בחברת Digi-Key מדווחים על עלייה מסויימת בהזמנות בשבועות האחרונים.

יכול להיות שמדובר גם בפעילות שגרתית של התעשייה: להערכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הייצוא התעשייתי של ישראל הסתכם בחודש יולי 2014 בכ-3.84 מיליארד דולר. ייצוא ההייטק מהווה 43% מהייצוא התעשייתי והסתכם בכ-1.65 מיליארד דולר. קצת יותר מייצוא ההייטק בחודש יולי אשתקד, שהסתכם בכ-1.6 מיליארד דולר.

אולם קגן מעלה סוגייה נוספת, ואולי שם מסתתרת ההשפעה האמיתית של הלחימה: "אנחנו רואים עצירה מוחלטת של הביקורים מחו"ל. החברות הגדולות אוסרות על עובדיהן להגיע לישראל משיקולי ביטוח". גם חיימזון מחברת RH, מפנה תשומת לב אל הבעייה: "ההנהלות בחו"ל חוששות שהמצב בארץ יגרום לעיכוב באספקת המוצרים. לכן הלקוחות המקומיים מפעילים לחץ רב כדי לעמוד בלוחות הזמנים המקוריים, כדי לשדר שהעסקים כרגיל".

החשש מפני ההנהלות בחו"ל מתבטא גם בכך שחברות רב-לאומיות סירבו להשתתף בהכנת הכתבה. הן ביקשו לא להיות מוזכרות בה בשום אופן, לא לטובה ולא לרעה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: featured