רובוטים תעשייתיים: הייצור האלקטרוני במקום השני

11 ינואר, 2015

אחרי תעשיית הרכב, הפכה תעשיית האלקטרוניקה לשוק הגדול ביותר בעולם של רובוטים תעשייתיים בקו הייצור. יאסקווה מקימה מרכז הדרכה בישראל לרובוטיקה תעשייתית

אחרי תעשיית הרכב, הפכה תעשיית האלקטרוניקה לשוק הגדול ביותר בעולם של רובוטים תעשייתיים. יאסקווה מקימה מרכז הדרכה בישראל לרובוטיקה תעשייתית

INDUSTRIAL ROBOT IMAGE

שוק הרובוטים התעשייתיים נמצא בצמיחה יציבה זה מספר שנים. אולם אם עד לאחרונה הוא נחשב לתחום אופייני של תעשיית הרכב, בשנים האחרונות תופסת תעשיית הייצור האלקטרוני מקום גובר בשוק הרובוטיקה התעשייתית. להערכת חברת המחקר הגרמנית IFR, בשנת 2013 רכשה תעשיית הרכב העולמית 69.4 אלף רובוטים תעשייתיים.

באותה שנה הגיעה תעשיית הייצור האלקטרוני למקום השני, עם הצטיידות של 36.2 אלף רובוטים. התעשייה המדורגת אחריה בהיקף הרכישות, תעשיית המתכנת והכלים, רכשה כמעט מחצית מהכמות הזו: 16.5 אלף רובוטים.

מדובר במהלך מרכזי, שכן הרובוטיקה נחשבת לאחד מהכלים המרכזיים המאפשרים ליצרניות האלקטרוניקה להפחית את עלות כוח האדם, המהווה כיום את המרכב המרכזי בשלב הכי פחות ריווחי בתעשייה: ייצור. חברת פוקסקון, למשל, הכריזה לפני כשנתיים על תוכנית עשור להתקנת מיליון רובוטים בקווי ההרכבה האלקטרוניים.

מספר הרובוטים שהתעשייתיים שהותקנו בעולם ב-2013 (באלפי יחידות). מקור: IFR ו-Statistica
מספר הרובוטים שהתעשייתיים שהותקנו בעולם ב-2013 (באלפי יחידות). מקור: IFR ו-Statista

אלא שהמגמה המורגשת בתעשיית האלקטרוניקה אינה מוגבלת אליה בלבד – הצמיחה בשימוש ברובוטים תעשייתיים היא כללית. להערכת IFR, בשנת 2014 צמח ב-15% מספר הרובוטים התעשייתיים שהותקנו בעולם והגיע ליותר מ-200 אלף רובוטים. הצמיחה הדו-ספרתית צפויה להימשך, ולהסתכם בכ-12% בשנה בשנים 2015-2017. חברת IFR הינה גוף המחקר של VDMA, שהיא גוף תעשייתי גרמני המספק תמיכה לכ-500 חברות תעשייה גרמניות גדולות. הנתונים בפורסמו במסגרת הדו"ח World Robotics 2014 – Industrial Robots.

השוק הגדול ביותר של רובוטים תעשייתיים הוא כאמור בתעשיית הרכב. למרות שהתעשייה הזו היא צרכנית ותיקה של רובוטים, משהו עמוק מתחולל בה: בדרך-כלל שוק הרובוטיקה בתעשיית הרכב הוא שוק בעל מחזורים חדים מאוד של הצטיידות והפסקת הזמנות. אלא שמאז שנת 2010 נעלמה המחזוריות והתעשיית שומרת על הצטיידות קבועה.

להערכת החברה, כיום נכנסות לשוק הזה תעשיות חדשות. התעשייה הגדולה ביותר אחר תעשיית הרכב  היא תעשיית הייצור האלקטרוני, ואחריה באות תעשיות המתכת, הפלסטיק וייצור התרופות והמזון. בשנת 2014 חלה צמיחה 21% בהצטיידות ברובוטים תעשייתיים בדרום-מזרח אסיה, במיוחד בסין ובטאיוואן. ארצות הברית הובילה במקום השני עם צמיחה של 11% ובאירופה הצמיחה היתה 6% בלבד.

INDUSTRIAL ROBOTהמחקר צופה שהשנים הבאות יהיו דומות: ב-2015-2017 יצמח שוק הרובוטים האסיאתי ב-16% ואילו באירופה ובאמריקה הוא יצמח ב-6% בלבד. בסך הכל, עד לשנת 2017 יותקנו במפעלי התעשייה בעולם כ-2 מיליון רובוטים. להערכת Statistica, כרבע מהם (480 אלף) יפעלו באירופה. ראוי לציין שלא כולם מזסכימים עם תחזיות הצמיחה של IFR.

ההערכות של חברת Markets & Markets הן יותר שמרניות: להערכתה השוק יצמח בשנים הקרובות בקצב של 5.2% ויגיע להיקף של כ-40.1 מיליארד דולר ב-2020. החברה סבורה שדווקא שוק הרכב הגיע לרוויה, והצמיחה העיקרית בשוק מגיעה מתחומים חדשים.

אחד מהם הוא הייצור האלקטרוני. בין השאר בזכות יכולות חדשות ומדוייקות של אחזקת חומרי גלם ויכולת בקרה על הלחץ המופעל על החומר או הרכיב. להערכתה, החברות המובילות בשוק הרובוטים התעשייתיים, לפי המחקר הזה, הן: FANUC היפנית, Yaskawa היפנית, ABB השוויצרית, KUKA הגרמנית ו- Kawasaki Heavy Industries היפנית.

יאסקווה מקימה מרכז הדגמה בישראל

בעוד כשבוע וחצי, ב-20 בינואר 2015, תפתח חברת יאסקווה היפנית במשרדיה בפארק אפק בראש העין את מרכז ההדגמה הראשון בישראל לרובוטים תעשייתיים. בין השאר הובא אליו הרובוט הדו זרועי המתקדם בעולם SDA10, המיועד לפעולות אנושיות מורכבות במיוחד: כדוגמת הרכבת חלקים ומערכות מורכבות, לצד האדם בקו הייצור.

להערכת החברה, הרובוטים יכולים להכפיל פי עשרה את התפוקה של התעשייה בישראל. להערכתה, כיום יש ביפן 4 רובוטים לכל 100 עובדים בממוצע. בגרמניה כ-2.5 וישראל מדשדשת עם פחות מרובוט אחד לכל 100 עובדים. חברת יאסקווה ישראל עוסקת בפיתוח טכנולוגיות בקרת הינע לתחומי הרובוטיקה והשבבים. , כאשר מרכז הפיתוח בישראל מפתח טכנולוגיות המוטמעות ברובוטים של יאסקווה בעולם.

החברה גם ביצעה השקעות בישראל, בין השאר בחברת RE-Walk. לדברי מנכ"ל יאסקווה ישראל, אריק דן, "יאסקווה מזמינה חברות תעשייתיות למרכז הטכנולוגי לשם שילוב רובוטים והדרכה בתהליכי הייצור במפעלים. ההדרכות יתקיימו במרכז  הטכנולוגי החדש בראש העין ללא עלות, אך בתיאום מראש".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , מחקרים ונתוני שוק

פורסם בתגיות: featured