חשמל מגלי-הים: טכנולוגיה ישראלית מגיעה לשוק

26 מרץ, 2015

החברות Eco Wave Power ו-WEPRO מתל-אביב, אשר פיתחו תחנות כוח המפיקות חשמל מגלי הים באמצעות מצופים, נכנסות אל השוק הסיני

החברות Eco Wave Power ו-WEPRO מתל-אביב, אשר פיתחו תחנות כוח המפיקות חשמל מגלי הים באמצעות מצופים, נכנסות אל השוק הסיני

תחנת הדגמה של אקו ווייב פאואר
תחנת הדגמה של אקו ווייב פאואר

שתי חברות ישראליות שפיתחו טכנולוגיה להפקת חשמל מגלי הים מגיעות בימים אלה אל השוק. חברת Eco Wave Power מתל-אביב, הודיעה היום שהיא הקימה חברה בת בעיר שנגז'ו בסין אשר תבנה מתקנים להפקת חשמל מגלי הים. החברה הוקמה במימונה של קרן ממשלתית סינית, אשר משקיעה גם בפרוייקט של אקו פאוארלהקמת תחנת חשמל בהספק של 100 קילוואט בגיברלטר.

החברה הבת בסין קיבלה אישור להקמת מתקן חלוץ באי Zoushan במחוז Zhejiang, וכעת היא נמצאת במשא ומתן להקמת תחנת כוח בהספק של 50 מגה וואט בשלושה איים נוספים במחוז. חברת אקו פאואר הוקמה בשנת 2011 על-ידי המנכ"ל דויד לב ועל-ידי אינה ברוורמן.

המצוף החכם של Eco Wave Power
המצוף החכם של Eco Wave Power

החברה פיתחה טכנולוגייה להמרת הכוח של גלי הים לאנרגיה חשמלית בשיתוף עם המכון למחקרי מים בקייב. המערכות של החברה מבוססות על מצופים המוצבים בצמוד למזח או אל קו החוף. תנועת העלייה/ירידה של המצופים, הנגרמת על-ידי גלי הים, מומרת לתנועה של נוזל הידראולי אשר מזין מתקן להפקת חשמל הנמצא על החוף מחוץ למים. כאשר מתפתחים תנאי מזג אוויר סוערים, המצופים מתרוממים לעמדת הגנה מחוץ למים.

סין נחשבת לשוק יעד פוטנציאלי גדול, מכיוון שיש לה חופים באורך של יותר מ-18,000 ק"מ ויותר מ-6,500 איים. אלא שאקו ווייב פאואר, איננה החברה הישראלית היחידה המקדמת את תחום ייצור החשמל באמצעות גלי-ים. בישראל קיימת לה מתחרה ותיקה יותר: חברת WERPO הנמצאת בבעלות Blackbird International Corporation הקנדית, שלתוכה הוכנסה חברת SDE הישראלית שבבעלות שמואל עובדיה.

חברת SDE הוקמה בתל-אביב בשנת 1996 ופיתחה טכנולוגיה מבוססת מצופים להפקת חשמל מגלי הים. בחודש נובמבר 2014 היא הודיעה שלאחר הסכם להקמת תחנת כוח בסין בשווי של 800 אלף דולר שנחתם עם SDE, היא קיבלה הזמנה לפרוייקט נוסף של 1.2 מיליון דולר כ-30 ק"מ מהעיר גואנדונג.

ביחד, שתי תחנות הכוח ייצרו 500 קילו וואט חשמל. היום החברה הודיעה על מו"מ מתקדם עם ממשלת גרנדה להקמת תחנת כוח גם עבורה. ראוי לציין שאחת מתחנות הכוח הראשונות בעולם בטכנולוגיה הזו הוקמה על-ידי חברת SDE כבר בשנת 2002 במימון המדען הראשי והפיקה חשמל בהספק של 100 קילו וואט.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות