מתבשלת עיסקת ענק: Intel במו"מ לרכישת Altera

29 מרץ, 2015

זו צפויה להיות הרכישה הגדולה ביותר של אינטל. שתי החברות עדיין לא אישרו את דבר קיום העיסקה. מניית Altera עלתה ב-28% והעניקה לחברה שווי של 13.3 מיליארד דולר

זו צפויה להיות הרכישה הגדולה ביותר של אינטל. שתי החברות עדיין לא אישרו את דבר קיום העיסקה. מניית Altera עלתה ב-28% והעניקה לחברה שווי של 13.3 מיליארד דולר. אפילו מניית Intel עלתה ביותר מ-6% עם היוודע דבר המו"מ

ALTERA HQ

חברת אינטל (Intel) נמצאת ככל הנראה בפני עיסקת הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה. בסוף השבוע דיווח העיתון וול סטריט ג'ורנל שמתקים משא ומתן בין אינטל לבין חברת Altera, המייצרת רכיבים מתיכנתים ורכיבי FPGA, על עיסקת רכישה. בעקבות השמועות זינקה מניית אלטרה בנסד"ק ביותר מ-28% בתוך דקות ספורות, ובסוף יום המסחר היא הגיעה למחיר 44 דולר, שהעניק לחברה שווי שוק של 13.36 מיליארד דולר.

שתי החברות לא אישרו את דבר המו"מ, אבל גם לא הכחישו אותו. חברת אלטרה מסן-חוזה, קליפורניה, היא אחת מהחברות המובילות בתחום הרכיבים המיתכנתים, ובמיוחד רכיבי FPGA עתירי ביצועים. למעשה, רק חברת Xilinx נחשבת למתחרה שלה, כאשר שתי החברות שולטות בשוק רכיבי ה-FPGA הגדולים. החברה מעסיקה כ-3,000 עובדים ומכירותיה השנתיות מסתכמות בכ-1.4 מיליארד דולר.

רכיבי FPGA בנויים ממארג צפוף של מיליוני יחידות לוגיות שבאמצעות תכנות ניתן להפעיל אותן כשבבים המבצעים פעולות מוגדרות מראש. במקור הם שימשו כשבבי ניסוי שעל-גביהם נבדקו תכנונים של שבבים חדשים לפני הוצאתם לייצור המוני. במקרים אחרים, נעשה בהם שימוש כתחליף שלבבי מהמדף, המיוחד כאשר היה צורך לקבל תכונות מיוחדות עבור שבבים שיוצרו בכמויות קטנות מאוד.

מתוך ההכרזה של אלטרה על ההסכם שלפיו רכיביה ייוצרו על-ידי אינטל בטכנולוגיית פינפט 14 ננומטר
מתוך ההכרזה של אלטרה על ההסכם שלפיו רכיביה ייוצרו על-ידי אינטל בטכנולוגיית פינפט 14 ננומטר

אלא ששינויים טכנולוגיים ושינויים בשוק שינו את מקומם בשרשרת המזון של תעשיית האלקטרוניקה. תהליך המיזעור המתקדם בשנים האחרונות איפשר לייצר שבבים גדולים מאוד המממשים פונקציות מורכבות מאוד במחיר נמוך מאוד יחסית. כתוצאה מכך הרבה מאוד חברות החלו להשתמש ברכיבי FPGA כתחליךף לרכיבי מדף. במקביל, יצרניות הרכיבים החלו לספק אותם במתכונית של מערכות על-גבי שבב (SoC). הן הוציאו לשוק רכיבים מיתכנתים הכוללים מודולי תקשורת, מעבדים, מעגלים אנלוגיים וחבילות של תכנונים מוכנים (IP).

במקביל, התברר שהמבנה הייחודי של המודולים הלוגיים ברכיבי FPGA מאפשר לממש באמצעותם פעולת חישוב מסויימות בצורה יעילה יותר מאשר באמצעות מעבדי CPU. כמו שמעבדים גרפיים יכולים לבצע פעולות מסויימות במהירות גדולה יותר ממעבדי CPU. מכאן החל שיתוף פעולה מעניין בין אלטרה לבין אינטל. תחילתו בפרוייקט לשילוב מעבדי אטום של אינטל בתוך רכיבי ה-FPGA של אלטרה, לאחר מכן החל שיתוף פעולה בתחום הייצור: אינטל פתחה את מפעל הייצור שלה בפני אלטרה והחלה לייצר עבורה את הרכיבים בטכנולוגיות המתקדמות של 14 ננומטר.

זה היה מהלך חשוב עבור אלטרה, שכן אינטל סיפקה לה את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר: ייצור באמצעות טרנזיסטורים תלת-מימדיים מסוג Tri-Gate, שהם הגירסא של אינטל לטכנולוגיית FinFET. המשך שיתוף הפעולה היה בפרוייקטים נסיוניים לשילוב רכיבי FPGA בתוך כרטיסי שרתים המבוססים על מעבדי אינטל.

טכנולוגית, מדובר בשני מהלכים בעלי חשיבות אסטרטגית: בשנה האחרונה התברר במספר ניסויים בעולם שמחשבים הטרוגניים הכוללים מעבדי CPU, מעבדים גרפיים ורכיבי FPGA מספקים את יכולות העיבוד הטובות ביותר בהתמודדות עם ביג דטה. עבור אינטל מרכזי הנתונים הוא שוק מרכזי, ומיזוג CPU ו-FPGA במרכזי הנתונים הוא מהלך הגיוני.

גם השילוב של FPGA ופלטפורמת אטום הוא בעל חשיבות אסטרטגית. כיום, רוב פתרונות ה-SoC בעולם מבוססים על הטמעת המעבדים של חברת ARM. פתרונות אלה נחשבים לעמוד התווך של שוק האינטרנט של הדברים המתפתח. רכישת אלטרה ויצירת משפחת רכיבי SoC  המבוססת על רכיבי אינטל, מעניקה לה יתרון בשוק הנחשב לאחד מהשווקים החשובים ביותר בתעשייה בשנים הבאות.

הדבר הזה מסביר מדוע עלתה מניית אינטל ב-6.38% עם פירסום הדיווח על העיסקה שבדרך. גם המשקיעים סבורים שאינטל תרוויח מעיסקה כזו, למרות שמדובר בתשלום סכום עתק. התוצאה: התנודה הזו העלתה את שווי השוק של אינטל ל-151.6 מיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured