הנימוקים שהביאו לאישור עסקת נוקיה אלקטל-לוסנט

28 יולי, 2015

האיחוד האירופי אישר השבוע את עיסקת המיזוג בין נוקיה לבין אלקטל-לוסנט בהיקף של 15.6 מיליארד דולר. אלא שהנימוקים שמאחורי האישור נשמעים מדאיגים למדי...

האיחוד האירופי אישר השבוע את עיסקת נוקיה אלקטל-לוסנט. אלא שהנימוקים שמאחורי האישור נשמעים מדאיגים למדי…

פוסטר של נוקיה על אחד ממוצרי ההייטק הראשונים שלה: נעלי גומי משנת 1905
פוסטר של נוקיה על אחד ממוצרי ההייטק הראשונים שלה: נעלי גומי משנת 1905

השבוע הודיע האיחוד האירופי שהוא סיים את הדיונים בבקשת המיזוג בין חברת נוקיה (Nokia) לבין אלקטל לוסנט (Alcatel-Lucent). מדובר באחת מעיסקאות המיזוג הגדולות ביותר בתעשיית האלקטרוניקה, אשר הנאמדת בהיקף של כ-15.6 מיליארד דולר. הדבר המעניין בהחלטת האיחוד האירופי, הוא הנימוקים לאישור המיזוג.

עקרונית, הנציבות האירופית קבעה כי למרות שמדובר בשתי חברות בעלות חשיבות גלובלית, המיזוג ביניהן לא ייצור מונופול המסכן את התחרות, שכן גם לאחריו המתחרים הגלובליים יהיו מתחרים קשים של החברה הממוזגת. אלא שקריאה קצת יותר מעמיקה של הנימוקים, מרמזת שבאיחוד האירופי קיימות הערכות שהסינים והקוריאנים עומדים להיות קשים מאוד של החברה ממוזגת. אולי אפילו יריבים קשים מדי.

בהודעה הרשמית על ההחלטה, כותבת נציבות האיחוד האירופי שהיא בדקה את השפעת המיזוג על התחרות בשוק הציוד לרשתות תקשורת ניידות, כולל רשתות תמסורת אלחוטיות ומערכות ליבת הרשת. "הנציבות הגיעה למסקנה כי למרות שהחברה הממוזגת תגיע לנתח שוק של 30% בסוגים מאוד ספציפיים של ציוד, החפיפה בין שתי החברות היא מוגבלת. כך למשל, לנוקיה יש נוכחות חזקה מאוד בשוק האירופי, ולאלקטל-לוסנט יש נוכחות חזקה מאוד בצפון אמריקה, שם הנוכחות של נוקיה חלשה מאוד".

מהו "כושר התחרות האמיתי" של סמסנג ו-ZTE?

"יותר מזה, בשוק יש כמה מתחרים חזקים מאוד, כמו וואווי ואריקסון, אשר ביחד עם נוקיה מחזיקים ברוב השוק האירופי, ולצידן פועלות מתחרות חזקות כמו ZTE הסינית וסמסונג הקוריאנית". למעשה, האיחוד רומז שייתכן שהחברה הממוזגת תתמודד מול תחרות קשה מדי עבורה: "למרות שנתח השוק של ZTE וסמסונג נחשב כיום לקטן, האיחוד לא סבור שהנתח הזה מייצג נאמנה את כושר התחרות האמיתי שלהן.

"סמסונג, במיוחד, צפויה למלא תפקיד משמעותי בעתיד הקרוב בדורות החדשים של תקשורת ניידת, במה שנקרא הדור הרביעי (הנמצא היום פריסה) ובדור החמישי (5G). בנוסף, הנציבות הגיעה למסקנה שהמיזוג לא יקשה על שחקנים חדשים או קטנים להיכנס אל השוק".

יכול להיות שמדובר בטקסט שנועד להצדיק את אישור המיזוג, שכן לאיחוד האירופי יש אינטרס לחזק את התעשייה הטכנולוגית האירופית. מנגד, אם הטקסט כנה לחלוטין, הוא מרמז על ספק בכושר התחרות של החברה הממוזגת מול המתחרות מסין ומקוריאה.

נוקיה הפינית היא ספקית גלובלית של ציוד לרשתות תקשורת ניידות. מירב הפעילות שלה ממוקדת באירופה ובאסיה. אלקטל לוסנט הצרפתית-אמריקאית מספקת ציוד לרשתות ניידות ונייחות ופועלת בעיקר בשוק האמריקאי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות

פורסם בתגיות: featured