הארגון מחדש של גוגל נראה כמו שקיפות מדומה

11 אוגוסט, 2015

גוגל מתפרקת למספר חברות בנות בבעלות חברת אחזקות גדולה. אבל ברמת הדיווח לציבור, קיימת אפשרות שהענן של גוגל הולך להיות ערפילי וסמיך מאוד

גוגל מתפרקת למספר חברות בנות בבעלות חברת אחזקות גדולה. אבל ברמת הדיווח לציבור, קיימת אפשרות שהענן של גוגל הולך להיות ערפילי וסמיך מאוד

במכונית האוטונומית של גוגל. מימין לשמאל: סרגיי ברין, לארי פייג' ואריק שמידט
במכונית האוטונומית של גוגל. מימין לשמאל: סרגיי ברין, לארי פייג' ואריק שמידט

אתמול בערב הטיל לארי פייג', שייסד את חברת גוגל (Google) עם סרגיי ברין בשנת 1998, פצצה מפתיעה: הוא פירסם פוסט בבלוג של החברה, ובו סיפר על שינוי ארגוני רחב-היקף: החברה מתפרקת למספר חברות בנות בהתאם לתחומי הפעילות שלהן, שכולן יהיו בבעלות מלאה של חברת האחזקות החדשה Alphabet, אשר מניותיה יהיו אלה אשר ייסחרו בבורסה. מדובר בענק: שווי השוק של גוגל מסתכם כיום בכ-445 מיליארד דולר.

חברת האחזקות החדשה תשלוט בחברות הבנות ותתבסס על ההנהלה הנוכחית של גוגל: לארי פייג' ישמש כמנכ"ל החברה, סרגיי ברין יהיה הנשיא ואריק שמידט יהיה יו"ר פעיל. "כיום החברה שלנו פועלת היטב, אולם אנחנו יכולם לשפר אותה. ולכן אנחנו מקימים את חברת אלפאבית. חברת אלפא בית תהיה קבוצה של חברות שהגדולה שבהן היא כמובן Google".

המנכ"ל החדש של גוגל יהיה סונדר פיצ'אי, המשמש כמנהל המוצרים והפיתוח של גוגל בתחום האינטרנט. פייג' הסביר שעל-ידי כך משתחררת גוגל מפעילויות מרוחקות מליבת הפעילות האינטרנטית שלה, פעילות מדעי החיים שבמסגרתה מפתחת גוגל עדשות מגע המנטרות את מצב הגלוקוז בגוף או הפעילות של חברת Calico החוקרת את תהליכי ההזדקנות.

פעילויות נילוות נוספות כוללות ככל הנראה גם את פיתוח המכונית האוטונומית, פרוייקט טאנגו לטאבלט תלת-מימדי, פיתוח רחפן של גוגל (פרוייקט Wing), פיתוח תחנת תמסורת על-בסיס בלונים (תחליף ללוויין במסלול הקפה נמוך) וכדומה. רוב הפעילויות האלו מבוצעות רובן במסגרת פעילות חטיבת הפיתוח הסודית X Labs, שהייתה אחראית גם על פיתוח המשקפיים החכמים Google Glass. תחת הבעלות של אלפאבית, יפעלו גם קרנות ההשקעה של גוגל, Google Ventures ו-Google Capital.

ניסויים בהפעלת בלון התקשורת של גוגל בברזיל
ניסויים בהפעלת בלון התקשורת של גוגל בברזיל

"המודל שלנו יתבסס על מנכ"ל חזק בכל חברה, כאשר סרגיי ואני נסייע לו בכל הדרוש. אנחנו נדאג לאספקת מימון שיבטיח את הפעילות התקינה של כל עסק". מדובר במטרייה פיננסית אדירה: ברבעון השני של 2015 הסתכמו המכירות של גוגל בכ-17.7 מיליארד דולר, וקופת החברה (במזומנים ואגרות חוב ניתנות להמרה) כללה כמעט 70 מיליארד דולר.

הארגון מחדש יורגש כבר ברבעון האחרון של 2105, כאשר החברה תפצל את הדיווחים שלה לבורסה לשני דיווחים נפרדים. דיווח אחד של חברת גוגל, ודיווח אחר של כל הפעילות הנמצאת תחת אלפאבית. אלא שמבחינת הציבור, כלל לא בטוח שהארגון יגדיל את השקיפות של גוגל, שכן בעקבות השינוי הגוף המדווח לבורסה הוא חברת האחזקות אלפאבית, ולא חברת גוגל או החברות הבנות של אלפאבית.

בפוסט של פייג' לא נמסר שום רמז לרמת הדיווח שהחברה הבת גוגל תהיה מחוייבת אליו, לא נמסרו מה יהיו החברות הבנות של אלפאבית וגם לא מה תהיה רמת הדיווח של חברת האחזקות בנוגע לפעילות של החברות הבנות. יכול להיות שיש הגיון תפעולי רב בפיצול חברת גוגל ליחידות עצמאיות וממוקדות כל אחת בעסקי הליבה שלה. יכול להיות שיש יתרון בשיוכן לחברת אחזקות בעלת כיסים עמוקים המבטיחה שהן לא יחסרו מימון לפיתוח טכנולוגיות חדשות. אבל ברמת הדיווח לציבור, יכול להיות שהענן של גוגל הולך להיות ערפילי וסמיך מאוד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , טכנולוגיות מידע , תקשורת