ישראל הצטרפה לפרוייקט הניווט הלווייני האירופי EGNOS

12 ינואר, 2016

תחנת-ייחוס ראשונה של פרויקט הניווט הלווייני EGNOS הוצבה בקמפוס של הטכניון בחיפה. תשפר בכ-90% את רמת הדיוק של מערכות לניווט רכב ותסייע בחקר תנועת הקרקע באזור

תחנת-ייחוס של פרויקט EGNOS הוצבה בישראל. התחנה ממוקמת בקמפוס של הטכניון בחיפה ומיועדת לשפר את רמת דיוק המיקום במקלטי GPS בישראל

תחנת EGNOS בטכניון
תחנת EGNOS בטכניון

בקמפוס הטכניון הוצבה תחנת ייחוס ראשונה בישראל של מערכת EGNOS, שהיא המקבילה האירופית למערך WASS האמריקאי. הקמת התחנה היא תוצאה של שיתוף פעולה בין סוכנות החלל האירופית, המסלול להנדסת מיפוי וגיאו-אינפורמציה בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, והתעשייה האווירית.

פרופ' גלעד אבן-צור
פרופ' גלעד אבן-צור

מערכת EGNOS, המופעלת על ידי סוכנות החלל האירופית, מהווה הרחבה למערכת GPS האמריקאית ומיועדת לשפר את הדיוק שלה באירופה.

היא מורכבת משלושה לוויינים גיאוסטציונריים הנמצאים בנקודות קבועות מעל כדור הארץ, ומרשת של תחנות ייחוס קרקעיות (RIMS). לווייני EGNOS משדרים אותות המאפשרים למשתמשים לקבל מיקום ברחבי אירופה וסביבתה ברמת דיוק של כמטר אחד.

שיפור אותות GPS

פרופ' גלעד אבן-צור, האחראי על התחנה החדשה, אמר שלתחנה יש חשיבות לאומית משום שהיא תשפר את יכולות המערכת באזורנו. "המערכת תהיה פתוחה בפני כל אדם שברשותו מקלט GPS ייעודי. מאחר שמדובר בשיפור דרמטי ברמת הדיוק בהשוואה ל-GPS, היא תסייע לכל מי שזקוק למיקום מדויק ואמין".

פרופ' אבן-צור, חבר סגל בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, עוסק בגיאו-אינפורמציה (גיאודזיה) – קביעת מיקום במרחב התלת-ממדי על פני כדור הארץ ובחלל. אחד מתחומי המחקר שלו הוא מעקב אחר תנועות של קרום כדור הארץ. מעקב כזה מצריך דיוק הגבוה לאין ערוך מזה המושג ממערכת EGNOS.

"גם במדידת תנועות של האדמה עושים שימוש במערכת ה-GPS אך באופן שונה מזה המתבצע עם מערכת EGNOS, מאחר שמדובר בתנועות קטנות מאוד וכדי לזהותן נדרש דיוק מדידה גבוה מאוד.

מערכת GPS מאפשרת לנו למדוד לא רק את התנועה האופקית של האדמה אלא גם תנועות אנכיות כמו התרוממותו של רכס הכרמל, המתרחשת בקצב של מילימטרים ספורים בשנה כתוצאה מתזוזת קרום כדור הארץ באזור שבר הכרמל".

מי שמשתמש במקלט ה-GPS שבטלפון הנייד שלו יכול לקבל כיום מיקום בדיוק של כעשרה מטרים. רמת דיוק כזו מסייעת כמובן לניווט רכב בכביש למשל, אבל לעתים היא אינה מספקת. EGNOS תעניק דיוק גבוה הרבה יותר בקביעת מיקום".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל