Deep Optics גייסה 4 מיליון דולר לפיתוח משקפי ראייה בעלי מיקוד אלקטרוני דינמי

6 מרץ, 2016

חיישנים העוקבים אחר האישונים מזהים את המרחק אליו מתבונן המשתמש, ומעבירים את המידע למערכת בקרה המשנה את המיקוד של עדשות קריסטל נוזלי באמצעות הפעלת שדה חשמלי

מערכת בקרה משנה את המיקוד של עדשות קריסטל נוזלי באמצעות הפעלת שדה חשמלי. הטכנולוגיה של דיפ אופטיקס היא בעלת פוטנציאל מהפכני בשוק המשקפיים המולטי-פוקאליות

אורך המוקד של עדשת המשקפיים משתנה באופן דינמי
אורך המוקד של עדשת המשקפיים משתנה באופן דינמי

חברת Deep Optics מפתח תקווה גייסה 4 מיליון דולר בסבב גיוס הון ראשוני (Series A), שהתקיים בהשתתפות חברת האופטיקה הצרפתית Essilor, קרן ההון-סיכון הטאיוואנית Atomics 14 Ventures ומשקיעים פרטיים, בהם סער וילף, יו"ר Deep Optics והמשקיע הראשוני של החברה.

DEEP-OPTICS-TESTההון שגוייס מיועד לקדם את פיתוח עדשות הראייה האלקטרוניות של החברה, המיועדות לאנשים הזקוקים לתיקון ראייה רב-מוקדי (מולטי-פוקאל). המשקפיים של Deep Optics כוללות עדשות אלקטרוניות המתמקדות אוטומטית באובייקט שעליו המשתמש מביט. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על היכולת של קריסטל נוזלי לשנות את תכונות שבירת האור שלו כאשר מופעל עליו שדה חשמלי.

עין מלאכותית

החברה פיתחה עדשה שקופה עשויה מקריסטל נוזלי (LC), אשר ניתן לשלוט בתכונות האופטיות שלה באמצעות אות חשמלי. במקביל לעדשה, מצויה מערכת חיישנים העוקבת אחר זווית ההסתכלות של המשתמש, ומתאימה את תכונות העדשה למרחק של האובייקט הנבדק.

דיפ-אופטיקס זכתה בתואר "הסטרט-אפ המבטיח ביותר" בכנס הישראלי השנתי לראייה ממוחשבת (IMVC) שהתקיים במרץ 2015. מייסד משותף ומנכ"ל Deep Optics, יריב חדד, הסביר שעדשות המולטי-פוקאל הקיימות בשוק אינן מספקות כוח תיקון מותאם ומנוהל. "הפיתרון הדינמי שאנו מפתחים דומה למעשה למנגנון המיקוד של העין האנושית.

"כלומר לא רק שהעדשות טובות בהרבה, גם זמן ההסתגלות להן יהיה מינימלי וייתכן כי לא יהיה צורך כלל בהסתגלות". הפיתוח של Deep Optics עשוי להיות מיושם גם בתחומים נוספים כגון מציאות רבודה (Augumented Reality) ומציאות מדומה (Virtual Reality), שבהן יש גם כן צורך בעדשות ראייה אלקטרוניות דינמיות במסגרת החוויה הווירטואלית התלת-מימדית.

על-פי נתוני חברת המחקר IVC, היקף גיוס ההון של חברות בתחום הראייה הממוחשבת, כדוגמת Deep Optics, הסתכם ב-2014 ב-316 מיליון דולר, גידול של כ-320% לעומת 2009, וזאת לאור הצורך הגובר בעולם לטכנולוגיות של ראייה ממוחשבת, הן בתחום האופטימטולוגיה והן בתחומים אחרים.

משקפיים מולטי פוקאליים סטנדרטיים מספקים שדה ראייה בעייתי שקשה להסתגל אליו
משקפיים מולטי פוקאליים סטנדרטיים מספקים שדה ראייה בעייתי שקשה להסתגל אליו

עין עם חיישן אופטי

כיצד פועלים המשקפיים של Deep Optics? שני חיישנים הממוקמים על גבי המסגרת של המשקפיים מנטרים באופן רציף את צמצום האישון של העין, ובכך קובעים לאיזה מרחק מביט האדם ומה מידת התיקון הנדרשת. המידע מועבר למעבד המחשב את מרחק הראייה ברגע נתון.

התוצאה מתורגמת לאות חשמלי המוזן אל הקריסטל הנוזלי שבתוך מסגרת המשקפיים. מכיוון שקריסטל נוזלי יכול לשנות את תכונות שבירת האור שלו בתגובה למתח חשמלי, העדשה משנה בכל רגע נתון את ארך המוקד שלה, בהתאם לאובייקט שעליו המשתמש מביט.בכך למעשה מחקות העדשות של Deep Optics את מנגנון המיקוד הדינמי של העין האנושית.

מעשית, לא מדובר בעדשות מולטי-פוקאליות, אלא בעדשות אומני-פוקאליות (Omni-Focal), כלומר בעדשות המספקות ספקטרום שלם של מוקדים ומתאימות את עצמן באופן דינמי ורציף למיקוד המשתנה של העין. הפיתוח הזה עשוי בעתיד לספק מיקוד מדויק יותר, למזער את זמן ההסתגלות שמאפיין בדרך כלל שימוש בעדשות מולטי-פוקאליות ולחסוך את הצורך להחליף מרשם כל כמה שנים עם התדרדרות הראייה.

קריסטל נוזלי הינו חומר המשנה באופן גמיש את מקדם השבירה שלו. כיום עושים שימוש בחומר זה בייצור מסכי טלוויזיה ומחשב, וגם בתחום הנהיגה הממוחשבת. אך עד היום לא נעשה שימוש בחומר זה לצורך עדשות ראייה, אשר מצריכות הן רזולוציה גבוהה והן שקיפות מוחלטת.בכך הפיתוח של Deep Optics הינו פורץ דרך.

חברת Deep Optics נוסדה בשנת 2011 בפתח תקווה על-ידי יריב חדד שהגיע מאמדוקס, קומפיוג'ן ו- Dblur (שנרכשה על ידי Tessera), הטכנולוג הראשי ד"ר יואב ידין, המדען הראשי של החברה ומייסד Dblur אלכס אלון, וסער וילף שהוא יזם סדרתי שהיה ממייסדי Fraud Science, שנרכשה על PayPal/eBay ב-170 מיליון דולר, Trivnet שנרכשה על-ידי Gemalto, ו-Clarity Ray שנרכשה על-ידי Yahoo.

המולטי-פוקאל של העתיד

עדשות מולטי-פוקאל הינן עדשות ראייה בעלות מספר מוקדים, המאפשרות לאדם הזקוק לשיפור בראייה לראות בבירור אובייקטים המצויים במרחקים שונים ממנו, בלא להזדקק לשני זוגות משקפיים. המוקד שמאפשר לראות למרחק ממוקם בחלק העליון של העדשה, ואילו המוקד שמאפשר ראייה לטווח קרוב, לצורך קריאה למשל, ממוקם בחלק התחתון של העדשה.

הדבר תואם לאופן שבו אנו מזיזים את העיניים כדי לראות למרחקים השונים. בדרך כלל, אנשים זקוקים לעדשות מולטי-פוקאל כאשר הם מתחילים לחוות ירידה בטיב הראייה לטווח הקרוב (פרסביופיה). תופעה זו נפוצה בעיקר החל מגילאי 40-45 ומחריפה עם השנים. על-פי ההערכות, כ-2 מיליארד איש בעולם נזקקים לעזרי ראייה מולטי-פוקאליים.

אולם לעדשות המולטי-פוקאל הקיימות בשוק ישנם כמה חסרונות מובנים. מאחר שכל אזור בעדשה מותאם באופן קבוע למרחק מסוים, מרכיב המשקפיים יכול לראות לכל מרחק רק מבעד אזור חלקי בעדשה, מה שיוצר "אזורים עיוורים". בדיוק מהסיבה הזו, השימוש בעדשות המולטי-פוקאל מצריך תקופת הסתגלות, הגורמת לחלק מהאנשים לזנוח את הפיתרון הזה. כמו כן, מאחר שקוצר הרואי בדרך כלל מחריף עם הגיל, יש צורך בעדשות חדשות בכל 2-3 שנים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , השקעות והון סיכון , חדשות