Neteera מפתחת מצלמת טרה-הרץ לניטור ביומטרי

16 מרץ, 2016

חברת Neteera גייסה 2 מיליון דולר לפיתוח מצלמת CMOS מהפכנית, המודדת מאפיינים פיזיולוגיים באמצעות ההחזרים של קרינה אלקטרומגנטית בתדרי 80GHz-600GHz

חברת Neteera גייסה 2 מיליון דולר לפיתוח מצלמת CMOS מהפכנית, המודדת מאפיינים פיזיולוגיים באמצעות קרינה אלקטרומגנטית בתדרי 80GHz-600GHz

NETEERA

חברת יישום, העוסקת במיסחור המחקרים של חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים, הקימה את חברת Neteera Technologies, המפתחת טכנולוגיה חדשנית לזיהוי-מרחוק של מאפיינים פיזיולוגיים של האדם. החיישנים של החברה מבוססים על זיהוי הקרינה האלקטרומגנטית המוחזרת מתעלות הזיעה של הגוף.

החברה הוקמה על-ידי פרופ' יורי פלדמן, ד"ר פאול בן ישי ועל-ידי המנכ"ל  יצחק ליטמן, אשר שימש בעבר כמנכ"ל חברת מוביל-איי (Mobileye). החברה השלימה גיוס הון ראשוני של 2 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים, לצורך פיתוח אב-טיפוס מסחרי.

החיישן שהחברה תפתח יאפשר לעקוב בזמן אמת אחר שינויים של מאפיינים כמו לחץ, עייפות או כאב, לאתר השפעות אלכוהול וסמים, ואף לבצע אבחונים רפואיים. לטכנולוגיה הזו עשויים להיות מגוון רחב של יישומים בתחומי ביטחון הפנים, תחבורה, רפואה, מוצרי צריכה ואפילו IT.

המבנה הסלילוני של בלוטות הזיעה המאפשר להתייחס אליהן כאל אנטנות זעירות
המבנה הסלילוני של בלוטות הזיעה המאפשר להתייחס אליהן כאל אנטנות זעירות

הטכנולוגיה של Neteera מתבססת על העובדה שתעלות הזיעה בגוף מחזירות קרינה אלקטרומגנטית בתדרי טרה הרץ (טווח תדרים רחב בין מיקרוגל ואינפרא-אדום). באמצעות מצלמת הדמאה בתדר טרה-הרץ ניתן יהיה לנטר מרחוק קרינה זו ולבצע באופן מהיר ובלתי פולשני זיהוי ביומטרי של האדם וכן לעקוב בזמן אמת אחר שורה של מאפיינים פיזיולוגיים.

תגלית מדעית: בלוטות הזיעה הן אנטנות

הטכנולוגיה פותחה על-ידי פרופ' יורי פלדמן מהמחלקה לפיזיקה יישומית באוניברסיטה העברית ודוקטור פאול בן ישי העומד בראש מכון המחקר CERC באוניברסיטה העברית. השניים פרסמו ב-2008, ביחד עם מדענים נוספים, מחקר פורץ-דרך אשר איפיין את תעלות הזיעה בגוף: הם גילו שלתעלות האלה יש צורה סלילונית. הן ממולאות בחומר מוליך חשמלי, והמימדים שלהן הופכים אותן לאנטנות בעלות תדרי תהודה בטווח של 80GHz-600GHz. לכן הן מתנהגות כמו אנטנת שידור וקליטה בתדרי טרה-הרץ.

BODY-RADIATIONהם העלו את הרעיון שניטור הקרינה המוחזרת מבלוטות זיעה, יאפשר למדוד מרחוק שינויים פיזיולוגיים המתבטאים במערכת ההזעה, כגון לחץ דם וקצב פעימות הלב. המנכ"ל יצחק ליטמן אמר שגיוס ההון ישמש להמשך פיתוח הטכנולוגיה לכדי מוצר מסחרי. "חישה של הקרינה האלקטרומגנטית שפולטות תעלות הזיעה יאפשר לבצע באופן בטוח, בלתי פולשני ובלתי מורגש איתור מרחוק של שורה של מאפיינים ביולוגיים של האדם. המטרה שלנו היא להשיק את המוצר הראשון לזיהוי ביומטרי כבר במחצית הראשונה של 2017".

אסטרגיה טכנולוגית דו-צדדית

המטרה המרכזית של חברת נטירה היא לפתח חיישן מבוסס CMOS עבור מצלמת הטרה-הרץ, אשר יכיל אנטנה ויחידת עיבוד לחישוב האותות הנקלטים. מחלקת פיתוח המצלמה פועלת במתכונת של חברה בתוך חברה, ותמכור את השבב לחברות אחרות שיפתחו יישומים משלהן המבוססים על הטכנולוגיה.

במקביל, החברה תפתח אלגוריתם קנייני משלה אשר יתמקד בפיענוח פרמטרים פיזיולוגיים שונים של האדם. הוא ירוץ על-גבי החומרה של החברה, שקיבלה את השם THz Sensor.

הדמאה באמצעות גלי טרה-הרץ

תחום ההדמאה באמצעות קרינת טרה-הרץ (THz) צובר תאוצה בשנים האחרונות, בעיקר בתחום הביטחוני. גלי טרה-הרץ הינם גלים אלקטרומגנטיים קצרים מאוד, בטווח שבין הספקטרום התת-אדום לספקטרום המיקרוגל. גלי הטרה-הרץ יכולים לעבור דרך עצמים כגון עור ובגדים, ואינם מסוכנים לרקמות אנושיות כמו למשל קרינת רנטגן. לכן הם מתאימים לשימש כגלאים בלתי מסוכנים ובלתי פולשניים.

פקטרום הקרינה האלקטרומגנטית. קרינת טרה-הרץ מסומנת באדום
פקטרום הקרינה האלקטרומגנטית. קרינת טרה-הרץ מסומנת באדום

בשנים האחרונות פותחו גלאי טרה-הרץ, בעיקר לצורך גילוי מרחוק של חומרי נפץ וחומרים כימיים וביולוגיים. החידוש של Neteera הוא ביכולת לבצע זיהוי מרחוק של החותמת הביומטרית של האדם ומאפיינים פיזיולוגיים נוספים. לטכנולוגיה זו עשויים להיות שימושים בתחום הביטחוני, למשל כאמצעי לזיהוי ביומטרי או שיקוף בשדות תעופה. יישומים נוספים: זיהוי של חשודים פוטנציאליים על-פי פרמטרים המבטאים לחץ נפשי, כמו הזעה, דופק לב ולחץ דם, או איתור נהגים הנוהגים תחת השפעת אלכוהול או סמים.

ראוי לציין שהשיטות הנוכחיות לזיהוי ביומטרי מתבססות על סריקת מאפיינים כגון טביעות אצבע, רשתית עין ותווי פנים. שיטות אלה רגישות מאוד להפרעות חיצוניות כגון אור, רעש ומשתנים פיזיולוגיים והתנהגותיים. החברה מאמינה שהטכנולוגיה שלה תוכל לספק תוצאות מהימנות יותר, וללא מגע ישיר עם הנבדק.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , השקעות והון סיכון , חדשות , מכשור רפואי