הצלחה ל-Brainsway בטיפול במבוגרים הסובלים מדיכאון

28 נובמבר, 2016

כ-50% ממשתתפי הניסוי חוו הפוגה מלאה מתסמיני הדיכאון בעקבות טיפול בקסדה. בריינסווי רשמה עלייה של 88% בהכנסות ברבעון השלישי. המדען הראשי אישר לחברה מענק שנתי של 1.5 מיליון שקל

כ-50% ממשתתפי הניסוי חוו הפוגה מלאה מתסמיני הדיכאון בעקבות טיפול בקסדה. בריינסווי רשמה עלייה של 88% בהכנסות ברבעון השלישי. המדען הראשי אישר לחברה מענק שנתי של 1.5 מיליון שקל

brainsway-tms

חברת בריינסוויי (Brainsway), שפיתחה מערכת ייחודית לביצוע טיפולים לא פולשניים במוח, דיווחה על הצלחה מרשימה בניסוי קליני שבחן את יעילות השימוש במערכת ה-Deep TMS של החברה לטיפול בדיכאון. טכנולוגיית Deep TMS מבוססת על סלילים אלקטרומגנטיים המונחים בתצורה מיוחדת בתוך קסדה טיפולית ומבצעת גירוי אלקטרומגנטי עמוק של המוח. הניסוי האחרון היה מיועד לבחון את יעילות הטכנולוגיה לטיפול בדיכאון עמוק של אנשים מבוגרים, אשר אינם מגיבים לתרופות אחרות נגד דיכאון.

הניסוי התקיים באוניברסיטת טורונטו שבקנדה במרכז הרפואי להתמכרות ובריאות הנפש (CAMH). במהלכו בוצע גרוי אלקטרומגנטי של שכבת הקורטקס הפרה-פרונטלי במוח, ל-52 חולי דיכאון מבוגרים מגיל 60 ומעלה, אשר לא הגיבו לטיפולים תרופתיים.

הטיפול בקסדה כלל גירוי אלקטרומגנטי בהתאם לתדירות ולעוצמת הגירוי שאושרו על ידי ה-FDA לטיפול בדיכאון מאג'ורי, אך משך כל טיפול יומי הוכפל פי שלושה, מ-20 דקות לשעה, וזאת במטרה להגדיל את הסיכוי לתגובה בחולים קשים אלה. הטיפולים ניתנו במשך 5 ימים בשבוע למשך 4 שבועות. השפעת הטיפול נבדקה בעזרת השאלון הנפוץ ביותר בספרות הרלוונטית הבוחן את מאפייני הדיכאון שממנו סובל המטופל.

ממצאי הניסוי העלו כי המכשיר של בריינסווי הביא להשפעות מטיבות משמעותיות על מאפייני הדיכאון בחולים שהשתתפו בניסוי, כאשר מבין המטופלים שהשלימו את הטיפול במלואו כ-50% מהחולים חוו הפוגה מלאה (remission) בתסמיני המחלה, ואילו 55% מהמטופלים חוו ירידה של 50% בחומרות התסמינים.

לאור העובדה כי התוצאות החיוביות בניסוי הושגו כתוצאה מהמינון הגבוה יותר של גירויים אשר ניתן בכל יום טיפול, בכוונת החברה לפנות ל-FDA בבקשה להרחיב את האישור לגבי גרייה אלקטרומגנטית עמוקה גם לחולים הסובלים מדיכאון גריאטרי.

על-פי מחקר של National Survey on Drug Use and Health, ב-2015 סבלו כ-16.1 מיליון אנשים בארצות הברית מאפיזודה של דיכאון קליני חמור. בדרך-כלל כשליש מהמטופלים הסובלים מדיכאון חמור אינם מגיבים לטיפול תרופתי. ההערכה היא שב-2020 תהיה תסמונת הדיכאון הקליני לתסמונת הכרונית השנייה הנפוצה בארצות הברית. בעקבות הדיווח עלתה מניית בריינסווי היום במסחר בבורסה בתל אביב בכ-2%. החברה נסחרת על פי שווי שוק של 251 מיליון שקל.

קסדה לטיפול לא פולשני בדיכאון

מערכת ה-Deep TMS של בריינסווי מאפשרת לבצע טיפולים לא פולשניים במוח לטיפול בהפרעות נפוצות דוגמת דיכאון, סכיזופרניה, אפילפסיה, מאניה-דיפרסיה ועוד. בקסדה של בריינסווי מותקנים סלילים אלקטרומגנטיים המייצרים שדות מגנטיים שונים המשפיעים על קליפת המוח (Cortex) ומסייעים לטפל בהפרעות.

מערכת ה-Deep TMS קיבלה אישור מרשות התרופות האמריקנית (FDA) וממשרד הבריאות בקנדה לשווק את מערכת ה-TMS לטיפול בדיכאון חמור. כמו כן, החברה קיבלה אישורים מהאיחוד האירופי לטיפול במגוון תסמונות כגון סכיזופרניה, הפרעה פוסט טראומטית, דיכאון חמור, הפרעה דו קוטבית ועוד. בספטמבר קיבלה החברה אישור לשיווק המערכת במקסיקו לטיפול בדיכאון חמור.

באחרונה דיווחה חברת בריינסוויי כי קיבלה הזמנות למערכות ה-Deep TMS שלה מקליניקה בשוויץ ומבית החולים ג'ון הופקינס בארצות הברית לצורך שימוש טיפולי בדיכאון, בכאב כרוני והפרעות פסיכיאטריות נוספות.

למרות הגידול בהכנסות, השורה התחתונה שלילית

בשנה האחרונה חוותה החברה עלייה בביקוש למערכת ה-Deep TMS של החברה, בעיקר מצד לקוחות בארצות הברית, שוק היעד העיקרי של החברה. על פי דוחותיה הכספיים שפרסמה בשבוע שעבר, הכנסות החברה ברבעון השלישי של 2016 עמדו על 3.4 מיליון דולר, גידול של כ-88% בהשוואה להכנסות ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, בשל עלויות הפיתוח והשיווק הגבוהות רשמה החברה בשורה התחתונה הפסד של 890 אלף דולר, וזאת בהשוואה להפסד של 2.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בתוך כך, הודיעה בשבוע שעבר בריינסווי כי ועדת מגנ"ט בלשכת המדען הראשי אישרה לחברה מענק שנתי בסך 1.5 מיליון שקל. מדובר ב-66% מתקציבה השנתי של בריינסווי, העומד על 2.3 מיליון שקל. בריינסווי מקבלת מענקים שנתיים מהמדען הראשי מאז 2013, וזאת כסיוע לחברה בפעילות המחקר והפיתוח שלה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דוחות רווח , מדע , מכשור רפואי