תרניקה: הוכחנו יעילות מובהקת בטיפול במיגרנות

21 נובמבר, 2022

החברה פיתחה מכשיר לביש המשכך כאבי מיגרנה באמצעות אותות חשמליים. המחקר הראה הפחתה של 4.7 בימי המיגרנה בחודש. "כשמטופל אומר לך שהמכשיר שינה את חייו - זה מביא אותך לכדי דמעות"

חברת תרניקה (Theranica) מנתניה פרסמה את תוצאותיו של מחקר מקיף, אשר הראה כי למכשיר הביו-אלקטרוני שפיתחה לשיכוך כאבי מיגרנה, יש יעילות טיפולית מובהקת. המחקר, שנערך במספר מוקדים בארצות הברית בקרב 248 אנשים הסובלים ממיגרנות, הראה כי השימוש במכשיר, הנקרא Nervio, בתדירות של אחת ליומיים, הוביל לירידה של כ-4.7 במספר ימי המיגרנה בחודש בקרב חולי מיגרנה כרונית, וירידה של כ-3.2 ימי מיגרנה בקרב אלה הסובלים ממיגרנה אפיזודית.

מדובר ביעילות טיפולית מרשימה שאינה נופלת, ואפילו עולה על זו של תרופות מקובלות ברפואת כאב לטיפול במיגרנות, ובכלל זה גם של משפחת התרופות החדשה נגד מיגרנה, Anti-CGRP, המתבססות על חסימת פפטיד האחראי על הולכת כאב. לכך יש להוסיף כי בניגוד לתרופות כימיקליות, לטיפול באמצעות מכשיר ה-Nerivio אין כלל תופעות לוואי. התוצאות החיוביות יסייעו לחברה במסחור המכשיר בארצות הברית וביצירת מודעות לטיפול האלטרנטיבי בקרב רופאים ומטופלים. בחודש אוגוסט השלימה תרניקה גיוס של 45 מיליון דולר במטרה להגדיל את מערך השיווק והמכירות בארצות הברית ולקדם את האינטראקציה עם הממסד הרפואי.

לטפל בכאב באמצעות אלקטרוניקה

תרניקה (הלחם של תרפיה ואלקטרוניקה) הוקמה ב-2016 ופיתחה מכשיר לביש המאפשר לטפל בכאבים כרוניים באמצעות אותות חשמליים. מערכת Nerivio מבוססת על שימוש במדבקה לבישה המשדרת אות חשמלי אל עצבים תת-עוריים, אשר מגיעים אל גזע המוח ומעוררים תגובה מוחית הגורמת לשחרור נוירו-טרנסמיטורים המפחיתים את עוצמת הכאב. המערכת כוללת אלקטרודות ENS/NMES, סוללה, מעבד ומשדר Bluetooth המשדר מידע לאפליקציה בסמארטפון, באמצעותה המשתמש מנהל את הטיפול.

הרעיון מבוסס על עקרון הנוירו-מודולציה (Neuromodulation) שיסודותיו פותחו כבר בשנות ה-60 של המאה ה-20, אולם רק בעשור האחרון החלו לצאת לשוק אבזרים המתבססים עליו. בעבר נעשו ניסויים לטפל במיגרנות באמצעות נוירו-מודולציה, אולם הם דרשו שימוש באלקטרודות שהוכנסו לראש מתחת לעור. ככל הידוע, חברת תרניקה היא מהראשונות שהצליחו לפתח מערכת בלתי פולשנית וקלה לשימוש עבור מיגרנות.  

מחלה נפוצה וכמעט חשוכת מרפא

בשיחה עם Techtime הסביר המנכ"ל אלון עירוני, שמטרת החברה היא להציע צורה חדשה של טיפול בכאב כרוני. "בחרנו להתמקד במיגרנה. זוהי מחלה מאוד נפוצה, אין לה מרפה והגורם שלה עדיין לא ברור. יש אנשים הסובלים ממנה במשך עשרות שנים והיא פוגעת מאוד באיכות החיים. יש לא מעט תרופות לטיפול במיגרנה, אך כ-60% מהמטופלים לא מרוצים מהיעילות שלהן או מתופעות הלוואי. בעתיד נבחן תסמונות אחרות, כמו למשל פיברומיאלגיה".

בשנת 2019 קיבלה תרניקה קיבלה אישור FDA ראשון עבור שימוש במכשיר במבוגרים בזמן התקף מיגרנה. לאחר מכן הצליחה החברה להרחיב את האישור גם עבור בני נוער מעל גיל 12. באחרונה הגישה בקשה להרחיב את האינדיקציה גם עבור טיפול מניעתי, כלומר שהמטופל הסובל ממיגרנות כרוניות יוכל להשתמש במכשיר באופן תדיר, אחת ליומיים, כפי שנבדק בניסוי האחרון.

עירוני: "להרחבת האינדיקציה תהיה השפעה גדולה על הפעילות העסקית משום שמטופלים יוכלו להשתמש במכשיר כטיפול הבלעדי – גם בעת התקף – וגם כטיפול מניעתי קבוע. התרופות המניעתיות שתפקידן להפחית את שכיחות ההתקפים מהוות כמחצית מכלל שוק התרופות למיגרנה. כל רופא משפחה יכול לרשום מרשם עבור המכשיר, כך שזה די נגיש".

איך הממסד הרפואי מקבל את הסוג החדש של טיפול בכאב?

אלון עירוני

"תמיד יש ספקנות כלפי טיפולים חדשניים. אבל בתחום רפואת הכאב, גם רופאים וגם מטופלים חווים לא אחת תסכול לנוכח חוסר היעילות של התרופות הקיימות. לכן, מאחר שהמכשיר בטוח וללא תופעות לוואי, אנחנו פשוט מציעים לרופא, 'תנסה ותראה'. כיום יש בארה"ב כ-2,500 רופאים הרושמים את המכשיר עבור כ-40 אלף מטופלים. היעד שלנו הוא להגדיל בתוך שלשו שנים  המספר הזה לכ-10-13 אלף רופאים.

"נכנסנו לשוק בזמן שנכנסו לשוק תרופות ה-CGRP. הן גרמו לפחות תופעות לוואי מהתרופות הקודמות, אך היעילות שלהן לא היתה גבוהה יותר. חברות התרופות השקיעו משאבים גדולים בקמפיינים בהובלת ידוענים כמו סרינה ויליאמס וקלואי קרדשיאן, והרופאים היו נתונים ללחץ לרשום את התרופות הללו. זה הקשה עלינו את החדירה לשוק, אך כיום הרופאים מבינים שלא מדובר בתרופות קסם. כמו כן, יש דרישה גוברת מצד המטופלים לטיפולים אלטרנטיביים שאינם בעלי תופעות לוואי ואינם מזיקים לגוף. זה הערך המוסף שלנו – טיפול בטוח וללא כימיקליים, שגם מציג יעילות גבוהה".

מתעשיית השבבים לעולם המכשור הרפואי

עירוני הגיע לתרניקה מתעשיית השבבים. את דרכו החל בשנות התשעים כמהנדס ב-DSPG ולאחר מכן בצורן, שאותה עזב בסוף שנות התשעים מתפקיד של סמנכ"ל הנדסה. בין 2001-2004 ניהל את חברת Emblaze Semiconductor, שפיתחה מעבדים ליישומי מולטימדיה ונמכרה ב-2004 לצורן ב-54.2 מיליון דולר. ב-2004 היה שותף להקמת חברת Siano, שפיתחה שבבים לטלוויזיות דיגטליות, וניהל אותה עד 2015.

מה הם ההבדלים בין שני התחומים?

"בעולם הרפואי קצב ההתקדמות והחדירה לשוק הוא הרבה יותר איטי, בגלל ההיבט הרגולטורי, ולקח לי זמן להתרגל לזה. זה הרגיש כמו בהילוך איטי והייתי צריך לפתח סבלנות. ברמה האישית, חדוות היצירה והסיפוק בעבודה בסוג כזה של חברה הם יתרון עצום. בתעשיית השבבים, הסיפוק מגיע מלראות בשוק מכשיר שאתה יודע שהטכנולוגיה שלך היא הלב שלו. ואולם, התחושה הזו אינה מהווה קמצוץ מהסיפוק שאתה חש כשאתה רואה מטופל שאומר שהמכשיר שינה לו את החיים. זה מביא אותך לכדי דמעות".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: IOT , חדשות , מדע , מכשור רפואי , סמיקונדקטורס , ריאיונות

פורסם בתגיות: אלון עירוני , מיגרנה , רפואת כאב , תרניקה