אינטל רוכשת את מובילאיי תמורת 15.3 מיליארד דולר

13 מרץ, 2017

העיסקה הגדולה ביותר של ההייטק הישראלי: חברת אינטל (Intel) חתמה על הסכם לרכישה במזומן של כל מניות חברת מובילאיי (MobilEye) הירושלמית. פעילות הנהיגה האוטונומית של אינטל תנוהל מישראל בראשות פרופ' אמנון שעשוע

*[בתמונה למעלה: פרופ' אמנון שעשוע. ינהל את תחום הרכב האוטונומי באינטל]

השבב של מובילאיי מיוצר על-ידי חברת ST

חברת אינטל (Intel) חתמה על הסכם לרכישת חברת מובילאיי הירושלמית (MobilEye) תמורת 15.3 מיליארד דולר. לפי ההסכם שנחתם בין שתי החברות, חברה בת של אינטל תציע לכל בעלי המניות של מובילאיי לקנות את מניותיהם במזומן לפי מחיר של 63.54 דולר למנייה. עלות העיסקה כולה היא 15.3 מיליארד דולר, מתוכה שווי מובילאיי מחושב לפי 14.7 מיליארד דולר.

מדובר בעסקת הרכישה הגדולה ביותר של תעשיית ההייטק הישראלית, ובאחת מהעסקאות הגדולות ביותר של אינטל. למעשה רק רכישת אלטרה תמורת 16 מיליארד דולר היתה עיסקה גדולה יותר.

העיסקה נועדה לשלב בין טכנולוגיות המיחשוב והתקשורת של אינטל לבין טכנולוגיית ראיית המכונה של מובילאיי כדי לפתח פתרונות נהיגה אוטונומית מרמת הענן ועד לרמת המכונית הבודדת. חברת אינטל מעריכה שהשילוב הזה ימקדם אותה בעמדת ספקית הטכנולוגיות המובילה לשוק המתפתח של נהיגה אוטונומית. להערכת חברת אינטל, שוק המידע שיתפתח סביב מערכות הרכב יגיע להיקף של כ-70 מיליארד דולר עד לשנת 2030.

חטיבת הרכב האוטונומי של אינטל תפעל מישראל

הנהלת הגוף הגלובלי של אינטל שיהיה אחראי על תחום הנהיגה האוטונומית יורכב מחברת מובילאיי ומחטיבת Automated Driving Group תפעל מישראל בראשות פרופ' אמנון שעשוע, מייסד משותף, יו"ר והטכנולוג הראשי של מובילאיי. סגן נשיא בכיר באינטל, דאג דייויס, יפקח על שילוב הפעילות של הגוף החדש במחלקות האחרות של אינטל, וידווח לאמנון שעשוע.

אינטל הציבה את תחום הרכב האוטונומי כאחד ממנועי הצמיחה האסטרטגיים של החברה, והעסקה מהווה את מטרתה של החברה לרתום את טכנולוגיות החברה בתחום המחשוב, הקישוריות והענן כדי להפוך לאחת השחקניות הבולטות בתחום הרכב האוטונומי. להערכת אינטל, שוק המערכות לרכב אוטונומי ושירותי המידע עשוי להגיע להיקף של 70 מיליארד דולר עד שנת 2030.

מנכ"ל אינטל, בריאן קראזניץ', אמר שהעיסקה היא מהלך גדול מנקודת המבט של אינטל, תעשיית הרכב והצרכנים. "מובילאיי מביאה את טכנולוגיית הראיית המכונה הממונעת הטובה ביותר בתעשייה, וקשרים מצויינים עם יצרני מכוניות וספקים. ביחד אנחנו יכולים להאיץ את התפתחות הנהיגה האוטונומית באמצעות ביצועים משופרים מרמת הענן ועד לרמת המכונית (cloud-to-car solution) במחיר נמוך יותר ליצרני המכוניות".

לדברי מייסד משותף ומנכ"ל מובילאיי, זיו אבירם, השילוב של אינטל ומובילאיי נותן לתעשייה פתרון שאין כמוהו. "אנחנו יכולים להאיץ את ההתפתחות של נהיגה וירטואלית, מיפוי, פיתוח חומרה ופלטפורמות מיחשוב".

שיתוף הפעולה שהוליד רכישה

חברת מובילאיי, שמשרדיה נמצאים בירושלים הוקמה ב-1999 על ידי פרופ' אמנון שעשוע, המשמש כיו"ר החברה וזיו אבירם, המשמש כמנכ"ל. החברה מפתחת מערכות מתקדמות לסיוע לנהג (ADAS), המתריעות בפני נהגים על המרחק מכלי רכב אחרים ומסייעת למנוע התנגשויות. המערכות של מובילאיי מותקנות כיום על מכוניות מתוצרת ג'נרל מוטורס, BMW, פולקסוואגן ועוד. טכנולוגיות ה-ADAS של מובילאיי, המתבססות על חיישנים הממפים את הכביש וכן מנטרות את דפוסי הנהיגה של הנהג, למעשה מהוות תשתית לפיתוח מערכות שיאפשרו בעתיד נהיגה אוטונומית מלאה.

ביולי 2016 הודיעו BMW, אינטל ומובילאיי על מיזם משותף לפיתוח רכב אוטונומי מלא עד 2021, שיתבסס על טכנולוגיית הראייה הממוחשבת של מובילאיי וטכנולוגיית למידת המכונה של אינטל. אינטל גם הצטרפה לפרויקט המשותף של מובילאיי וחברת דלפי, המייצרת רכיבים אלקטרוניים לתעשיית הרכב. מובילאיי ודלפי הודיעו באוגוסט על  שיתוף פעולה בפיתוח ערכת נהיגה אוטונומית מלאה, המתתבססת על מערכת לידאר (LiDAR) אלקטרומגנטית, שניתן יהיה להרכיבה בכל מכונית, ואילו אינטל אמורה לספק שבבים אשר יאפשרו להתמודד עם כמויות המידע העצומות שאוספים כלי-רכב אוטונומיים.

רמז מעורר מחשבה. מה באמת אינטל רוצה?

ההודעות של אינטל ומובילאיי על העיסקה כוללות כמה רמזים מעניינים, המעלים את האפשרות שהמניעים שמאחורי העיסקה אינם ברורים מאליהם. במכתב גלוי לעובדים ובעלי המניות, כתב מנכ"ל מובילאיי זיו אבירם, שמדובר בעיסקה יוצאת דופן מכיוון שהיא לא מבטאת היטמעות חברה ישראלית בתוך אינטל, אלה העברת פעילות של אינטל לידי החברה הנרכשת. אולם הפרט המפתיע היה בכך שהוא אמר שהיחסים עם חברת STMicroelectronic לא ייפגעו. כיום מייצרת ST את שבבי הסיליקון של מובילאיי. אם היחסים לא ייפגעו, פירוש הדבר שהיא תמשיך לייצר אותם גם בעתיד. מדוע אינטל מוותרת על הייצור של השבבים?

תשובה אפשרית ניתנה על-ידי נשיא אינטל כאשר אמר שכל מכונית אוטונומית תייצר כמות עצומה של מידע. למעשה, הוא העריך שהיא תייצר ארבע טרה-בייט ליום, שזה שווה ערך לכמות המידע שייוצר על-ידי 3,000 איש ביום. "מיליון מכוניות אוטונומיות על הכביש ייצרו מידע בנפח של מחצית מכל האנושות כיום. לכן אני מגדיר את הדטה כדלק החדש".

אסטרטגיית מרכזי הנתונים: השקף שמגלה מהו האינטרס האמיתי של אינטל

וזה המפתח לתעלומה: אומנם אינטל תשמח למכור מערכות מחשוב ושבבים לתעשיית הרכב ולא תתנגד להרוויח ממנה, אולם היעד האמיתי שלה הוא שוק מרכזי הנתונים. אינטל רוצה לשמור על מעמדה המוביל בתחום בסיסי הנתונים והענן, ולספק את השרתים הגדולים שיעניקו את התשתית לעידן הנהיגה האוטונומית.

זה השוק המרכזי והחשוב ביותר שלה – וכדי שהיא תשמור עליו ותצמח ביחד איתו –  היא זקוקה להיות קרובה מאוד לטכנולוגיה, ללקוחות וליצרני כמויות המידע החדש. זו הסיבה שבגללה היא צירפה להודעה שקף מיוחד המתאר את כמויות וסוגי המידע שהרכב העתידי ייצר. עבורה הנהיגה האוטונומית היא עוד סוג של אפליקציה. אומנם גדולה, מרכזית, חשובה – אבל רק עוד אפליקציה שנועדה לשמור על ליבת הפעילות שלה – תשתיות הענן.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , סמיקונדקטורס , רכב אוטונומי