קרדיאק-סנס המציאה מדידה אלטרנטיבית לא.ק.ג

5 יוני, 2017

CardiacSenese מקיסריה פיתחה אבזר לביש אופטי המזהה פרפור עליות ודום לב לפני שהם מתרחשים. החברה גייסה מיליון דולר ומתחילה בגיוס של 4 מיליון דולר נוספים. "אנחנו כיום היחידים בעולם שיודעים לעשות את זה"

חברת קרדיאק-סנס (Cardiacsense) הישראלית יצאה היום משלב הפיתוח החשאי עם השלמת גיוס הון בהיקף של כמיליון דולר. מחצית מהסכום גוייס מחברת מרחביה אחזקות הנסחרת בבורסה בתל-אביב, אשר קיבלה 7% ממניות החברה. קרדיאק-סנס פיתחה טכנולוגיה יוצאת דופן המאפשרת לנטר הפרעות בקצב הלב באמצעות מכשיר לביש ונייד, ולזהות מראש התפתחות תופעת דום לב – עוד לפני שהיא מתרחשת. למעשה, זו החברה הראשונה בעולם המציגה טכנולוגיה המזהה דום לב לפני שהוא מתרחש במכשיר נייד ולא פולשני, המספק בדיקה רציפה בלא צורך להגיע למרפאה.

CardiacSense CEO Eldad Shemesh
מייסד ומנכ"ל אלדד שמש

החברה פיתחה אלגוריתם מיוחד המאפשר לעקוב אחר פעילות הלב וכלי הדם באמצעות פרמטר PPG, או בשמו המלא Photo Plethysmo Gram. מדידת PPG עוקבת אחר שינויים בנפח כלי הדם באמצעות מדידה אופטית לא פולשנית.

חברת קרדיאק-סנס פיתחה חיישן אופטי יחיד במינו המאפשר לבצע מדידות של לחץ דם, דופק ובקרת פעילות הלב, כדי לספק התראות שעד היום התקבלו רק בבדיקת א.ק.ג (ECG) מסורבלת בבתי חולים ובמרפאות. בימים אלה החברה נמצאת בשלבי פיתוח והבאה לייצור של המכשיר, ובתהליך רישום פטנט על הטכנולוגיה שהמציאה. המטרה היא להתחיל בניסויים קליניים באיכילוב כבר בחודש יולי השנה, כדי להגיש בקשה לאישורי CE ו-FDA.

חברת קרדיאק-סנס פועלת מקיסריה ומעסיקה 15 עובדים. בימים אלה היא מתחילה בסבב גיוס הון נוסף בהיקף של כארבעה מיליון דולר. החברה המפתיעה הוקמה על-ידי המנכ"ל אלדד שמש, אשר שימש בעבר בתפקיד בכיר בתוכנית הלוויינים של חיל האוויר עד לשנת 2008, שבה הצטרף לחברת חלל בתפקיד סמנכ"ל הנדסה ופיתוח. בתפקיד הזה הוא היה אחראי ניהול הפיתוח של לוויייני עמוס 4, עמוס 5 ועמוס 6.

מכשיר מציל חיים ראשון מסוגו

שמש: "התופעות של פרפור עליות ודום לב הורגות אנשים במפתיע. אנחנו הוכחנו שאנחנו הראשונים והיחידים בעולם שיודעים לזהות אותן במכשיר לביש לפני שהן מתרחשות, ובכך להציל חיים. בארצות הברית יש כיום 20 מיליון איש המוגדרים כקבוצת סיכון להתפתחות דום לב ופרפור עליות. אי-אפשר לאשפז 20 מיליון איש או להשתיל בליבם מערכות ניטור. אבל כשיש שעון יד לביש המספק את ההתראה הדרושה – ניתן לטפל בכולם".

השעון של קרדיאק-סנס מבוסס על שימוש בחיישן אופטי מיוחד, מעבד המריץ את האלגוריתם של החברה, ומשדר Bluetooth Low Energy המעביר את המידע אל אפליקציית ענן באמצעות הסמארטפון. בשלב הנוכחי המעבד המרכזי מבוסס על מעבד של חברת ST הכולל ארכיטקטורת Cortex-M4 של חברת ARM. ככל הנראה החברה תפתח בעתיד שבב ASIC עצמי עבור המוצר. החיישן האופטי פותח על-ידי פרופ' לאופטיקה שהצטרף לחברה. הוא משתמש בשלושה מקורות אופטיים: אור אדום, אור ירוק ואור אינפרא-אדום. ביחד הם מספקים מדידות דופק, קצב נשימה, רמת חמצן בדם, קצב שריפת קלוריות, מדידת לחץ דם ועוד.

CardiacSense Target Market
שוק היעד של קרדיאק-סנס

האלגוריתם של החברה יודע להתגבר על הפרעות סביבתיות, כמו למשל תנועת היד והשפעת הגידים על המדידה האופטית, לחלץ מהמידע את פרמטרי מדידת PPG, וממנה פרמטרים שמתקבלים בא.ק.ג המתארים את השתנות קצב הלב וחיזוי התפתחויות קטלניות. מאחורי הרעיון הרפואי עומדים שני מומחים בתחום: פרופ' חיים לוטן מנהל המחלקה הקרדיולוגית בהדסה ופרופ' סמי ויסקין, מנהל היחידה לאשפוז קרדיולוגי בבית החולים איכילוב, המשמש גם כטכנולוג הרפואי הראשי של החברה. למעשה, כבר לפני הניסויים הקליניים האלגוריתם עבר בהצלחה מבחן יוצא דופן, ופתח בפני החברה מודל עסקי נוסף ומבטיח.

סמסונג מאמצת את האלגוריתם של קרדיאק-סנס

חברת סמסונג מתייחסת אל השוק הלביש ברצינות גמורה ורואה בו פוטנציאל להפעלת פונקציות אישיות קריטיות. במסגרת זאת היא התקינה בשעון חכם חיישן המאפשר בדיקת פרמטר PPG. אלדד שמש: "לפני כשמונה חודשים קיבלנו פנייה מסמסונג שהסבירה לנו שמעניינת אותה שאלת מדידת לחץ הדם באמצעות שעונים, שהוא פתרון שפיתחנו לפני שנה. הם ביקשו התאמה לשעון שלהם הכולל PPG. הם פנו אלינו ואל עוד שלוש חברות מהעולם, לאחר בדיקת מספר גדול של חברות (חלקן מישראל), וביקשו מכולנו לעבוד על פרוייקט זהה של מדידת לחץ דם מדוייקת. לאחר שישה חודשים הצגנו להם את התוצאות, והתברר שקיבלנו את התוצאות הטובות ביותר. בשלושה מתוך ארבעה פרמטרים, הדיוק שלנו עומד בדרישות ה-FDA לדיוק מדידה עבור טיפול רפואי".

CardiacSense PPG vs ECG
הגרף שהרשים את סמסונג ויצר מודל עסקי חדש

בחברה מקווים שבחודש הבא יתחילו הניסויים לקראת יציאת השעון של סמסונג לשוק, לאחר חתימת הסכמי רישוי לשימוש בטכנולוגיה ש קרדיאק-סנס. בשלב הבא ייתכן והחברה תוסיף את האלגוריתם גם לטלפונים של סמסנוג, אשר כבר מסדרת S5 כוללים בגב המכשיר חיישן המבצע מדידות PPG. המטרה של סמסונג היא להפוך אותו לחיישן לחץ דם, כדי שכל מכשיר סמארטפון היה גם מכשיר למדידת לחץ דם.

איך הגעת מתעשיית הלוויינים לתעשיית המכשור הרפואי?

"כאשר הקמתי את החברה בשנת 2009 המטרה היתה לפתח מכשור לצורכי ספורט. עסקתי אז בשחייה ושמתי לב שמשלב מסויים אני מתחיל להתבלבל בספירת מספר הבריכות שאני שוחה. לכן החלטתי לפתח שעון קטן שיכול לספור בריכות. ביחד עם שני חברים ייצרנו שעון הכולל מגנטומטר – שהוא מכשיר למדידת השדה המגנטי של כדור הארץ המצוי בלוויינים. כאשר אתה משלים בריכה אתה משנה כיוון, ולכן משתנה הכיוון היחסי של השחיין ביחס לשדה המגנטי של כדור הארץ.

"בשלב הבא החלטנו להוסיף לשעון גם מדדים נוספים על-מנת למדוד את סגנון השחייה. לא רצינו להשתמש ברצועת חזה המודדת את המתח ליד הלב, משום שהשחיין מצוי בסביבה מימית הפוגעת במדידות, ולכן החלטנו להתמקד במדידות PPG אופטיות. לפני כשלוש שנים הראיתי את הטכנולוגיה לפרופ' ויסקין, והוא ראה מול עיניו משהו אחר לחלוטין. הוא הסביר לי: 'כל-כך הרבה אנשים בעולם סובלים מפרפור עליות ונשארים נכים קשים. אתה יכול לעזור להם עם הטכנולוגיה שלך, וגם להציל ממוות אנשים שמתים מדום לב בגילאי 50-60'.  המשפט הזה נצרב בתוכי, ובעקבותיו שיניונ את המסלול של החברה והפכנו לחברת מכשור רפואי".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , מכשור רפואי