סיווה עוברת למודל עסקי חדש

13 פברואר, 2011

"אם יהיו לנו את Qualcomm ו-Mediatek – נהיה ARM", הסביר מנכ"ל CEVA, גדעון ורטהייזר, לקראת השלמת המעבר של יצרנית מעבדי ה-DSP הישראלית ממודל מבוסס רשיונות למודל המבוסס על תמלוגים. החברה מציגה מוצרים חדשים בתערוכת MWC 2011 בברצלונה, בהם מעבדי יישומים ייעודיים ופתרונות חדשים לדור הרביעי

"אם יהיו לנו את Qualcomm ו-Mediatek – נהיה ARM", הסביר נשיא ומנכ"ל CEVA, גדעון ורטהייזר, לקראת השלמת המעבר של יצרנית מעבדי ה-DSP הישראלית ממודל מבוסס רשיונות ב-IP, למודל המבוסס על תמלוגים

לאחרונה סיכמה חברת סיווה (CEVA) מהרצליה את תוצאות הרבעון האחרון, והציגה נתונים מרשימים: עלייה של 28% ל-13 מיליון דולר ותזרים חיובי של 14 מיליון דולר. בחישוב שנתי, השיגה סיווה מכירות של 45 מיליון דולר (עלייה של 17%) וצברה קופת מזומנים של 131 מיליון דולר – ללא חובות.

מאחורי המספרים

אלא שהסיפור האמיתי של סיווה מסתתר בנתונים אחרים לגמרי: סיווה הינה יצרנית קניין רוחני של מעבדי אותות דיגיטליים (DSP) לשוק התקשורת הסלולרית. כדי לחדור לשוק, מכרה החברה לפני 5 שנים רישיונות שימוש חד-פעמיים ליצרני טלפונים גדולים, אשר שילבו מיליוני יחידות של סיווה במכשירי הטלפון שלהם. בשנה האחרונה החל תוקף ההסכמים לפוג וסיווה מתחילה את 2011 במודל עסקי חדש, המבוסס על תמלוגים.

הייטק CEVA
נשיא ומנכ"ל סיווה, גדעון ורטהייזר

בשיטה זו נמכר כל מעבד במחיר ממוצע של כ-4 סנט ליחידה ולכן התוצאות העסקיות הן תוצאה ישירה של היקף המכירות. ברבעון האחרון של 2010 המעבר למודל החדש הושלם כמעט לחלוטין: ההכנסות מתמלוגים הסתכמו ב-7 מיליון דולר (54%). ב-2011 החברה מתכננת להמשיך במהלך כדי להגיע למאזן של 33% רשיונות ו-66% תמלוגים. בחברה מעריכים שזהו התמהיל הנכון ביותר לחברת IP. שכן מרכיב מסויים של רשיונות מסייע להחדיר מוצרים חדשים לשוק, ומבטיח מימון לתקורה הבסיסית, במיוחד למימון המחקר והפיתוח.

 המודל של ARM

מודל הייחוס של סיווה היא חברת ARM הבריטית, המחזיקה בכ-97% משוק הטלפונים הסלולריים בעולם. גם ARM היא חברת קניין רוחני, המוכרת מעבדי RISC עבור שבבים לטלפונים ניידים. צריך לזכור ששתי החברות אינן מתחרות. כל שבב סלולרי מכיל גם מעבד RISC לניהול כללי של המערכת, וגם מעבד DSP המטפל בעיבוד פרוטוקולי התקשורת (Baseband). לכן במקרים רבים ניתן למצוא את הקניין הרוחני של שתי החברות זה ליד זה בשבב המרכזי של הטלפון.

כיום נחשבת סיווה לגורם בעל משקל בשוק. מספר הטלפונים המכילים מעבדי סיווה צמח מ-334 מיליון ב-2009 ל-613 מיליון מכשירים ב-2010. במפגש שנערך בשבוע שעבר עם אנליסטים, הסבירו סנמכ"ל הכספים של סיווה, יניב אריאלי, ונשיא ומנכ"ל החברה גדעון ורטהייזר, שהשוק נמצא כיום בתזוזה רחבת מימדים שניתן להגדירה כלא פחות מאשר "רעידת אדמה", עקב שינוי רחב היקף במודל העסקי של התעשייה, והופעתם של שווקים חדשים ובלתי צפויים.

הייטק CEVA
יחסי שכנות. מיקומם של מעבדי CEVA ו-ARM בשבב הסלולרי

 Merchant Chips

עד לאחרונה, יצרניות השבבים סיפקו את המוצרים שלהן ישירות ליצרניות ה-OEM הגדולות, כמו נוקיה, LG, מוטורולה, סמסונג ואחרות. היצרניות השתמשו בשבבים (או ב-IP) כדי לפתח את מוצרי הקצה ללקוחות. תהליך שדרש מהן מאמצי שילוב ופיתוח תוכנה יקרים וארוכים, וגם נעל את הלקוחות אל הספקים. שכן לאחר שפיתחו את הממשקים ומערכות התפעול הדרושות להן, הן התקשו להחליף ספק כדי להתחיל את כל שלבי הפיתוח מחדש. החברות ששיגשגו במודל זה היו בעיקר טקסס איסטרומנטס, אנלוג דיוייסז, קואלקום, פריסקייל וחברות דומות. מבחינת סיווה, משמעות הדבר שהיא מכרה את המוצרים שלה ישירות ליצרניות ה-OEM ששילבו אותם בשבב המרכזי של הטלפון.

אולם בשנה האחרונה התגברו לחצי המחיר והדרישה לקיצור זמני היציאה לשוק. המודל הוותיק נשבר ואת מקומו תופס כיום מודל חדש בשם Merchant Chips. המודל הזה מבוסס על שכבת ביניים של יצרני שבבים גדולים כמו אינטל, ברודקום, וקואלקום. חברות אלה מספקות שבבים מלאים, כולל תוכנות ה-Baseband וחלק גדול מהיישומים ליצרניות ה-OEM, אשר משתמשות בהם כפתרונות מוכנים מראש למגוון גדול של טלפונים.

מכיוון שמאמצי הפיתוח עוברים שלב אחד לאחור, היצרניות מרוויחות חיסכון בעלויות הפיתוח, קיצור זמני היציאה לשוק של דגמים חדשים – וחופש בחירה. כל יצרן שבבים במודל החדש יכול לספק להן פתרון מלא, ולכן הן יכולות להחליף במהירות ספקים ואפילו לרכוש שבבים ממספר ספקים שונים בו-זמנית.

שחקנים חדשים 

כיום מובילות את השוק יצרניות כמו אינטל, ברודקום, VIA, סמסונג, ST ו-Spreadtrum. מבחינת סיווה, מדובר בפרופיל לקוחות חדש: היא מוכרת את ה-DSP ליצרניות השבבים, אשר משווקות אותם ליצרניות ה-OEM. משמעות הדבר שכל עיסקה היא יותר גדולה, ושמרכיב מאוד מרכזי במאמצי השיווק ניספג על-ידי לקוחותיה.

כניסת היצרנים הגדולים לתחום ה-Merchant Chips אינה מקרית: הזעזוע של 2010 כולל את הופעתם של שוקי ענק שנחשפו במלוא הפוטנציאל שלהם בתערוכת CES האחרונה. הכוונה לשווקים המתפתחים של מחשבי טאבלט, Femtocells, טלוויזיות דיגיטליות, מערכות בידור ביתיות אלחוטיות, משחקי מחשב, אבזרי מולטימדיה ניידים ועוד. זהו שוק אשר משנה את כללי המשחק ונחשב לצרכן רעבתני של רכיבי DSP – מכיוון שמאחורי כל עיבוד מאסיבי של קבצי מדיה מסתתר מעבד DSP ייעודי. 

חדשות הייטק DSP
דיאגרמת המלבנים של מעבד היישומים CEVA-TL3210

"אם עד עכשיו שוק היעד שלנו היה בעיקר השוק הסלולרי, כיום אנחנו פועלים בשוק רחב בהרבה של Home Entertainment", אמר יניב איראלי." ברבעון האחרון הגיע חלקםשל המוצרים החדשים לכ-20% מהמכירות שלנו. מדובר בשווקים הצפויים להגיע להיקף של 4 מיליארד מכשירים ב-2015".

מעבדי יישומים

למגמות החדשות יש גם השלכות טכנולוגיות. Techtime צפה במעבדות הפיתוח של החברה בהדגמה מיוחדת של תוכנה לצפייה בטלוויזיה תלת-מימדית אשר רצה על מעבד DSP של סיווה. התוכנה פותחה עבור לקוח קיים ומייצגת שלב נוסף במפת הדרכים של החברה: פיתוח מוכוון יישומים (Application Processors).

לדברי גדעון ורטהייזר, התמלוגים על מעבד יישומים גבוהים יותר מאשר מקובל במעבדי DSP בתחום הבייסבנד. מודל התמלוגים של סיווה מבוסס על 1% מעלות השבב הסלולי הכולל. פירוש הדבר שברוב המקרים היא מקבלת תמלוגים של 4-10 סנט לשבב. למעבדי ההישומים יתרון נוסף: הדרישה לעיבוד מהיר של קבצים עתירי מדיה מייצרת צורך ב-DSP נוסף בכל השבבים המרכזיים של מוצרי הצריכה והטלפונים החכמים. פירוש הדבר שסיווה תוכל למכור שני מעבדים במוצר יחיד: מעבד בייסבנד ומעבד יישומים.

ורטהייזר: "בתחום היישומים התמקדנו בנושאי וידאו ואודיו, ופיתחנו DSP שיודע לעשות 3 דברים: הקלטה, השמעה ועיבוד תמונה (Signal Processing). בתחום הזה אנחנו מספקים ללקוחות גם את ה-IP הדרוש לייצור השבב וגם את תוכנת היישום עצמה, ומתכוננים להתחרות בחברות המספקות מעבדי יישומים מבוססי חומרה".

חלון ראווה בברצלונה

תערוכת MWC 2011 שנפתחת השבוע בברצלונה היא הזדמנות מצויינת להציג את ההתפתחויות החדשות בחברה. בתערוכה יוצגו מעבדי יישומים חדשים של החברה, כמו שבב לעיבוד אותות דולבי, המבוסס על מעבדי הדור השלישי של החברה, CEVA-TeakLite-III. 

לקראתה גם הכריזה סיווה על ההסכם החדש שחתמה עם חברת Mindspeed לאספקת שבבים עבור תחנות בסיס סלולריות, וזו כבר התפתחות נוספת בחברה: כניסה לתחום תחנות הבסיס. על-פי ההסכם, מעבד התקשורת CEVA-XC323 של סיווה ישולב בקו שבבי התקשורת Transcede של מיינדספיד. הוא נבחר עקב התאמתו לתחנות בסיס ביתיות (femtocell), תחנות בסיס רבות משתתפים (macrocell), ותקני סלולר קיימים ועתידיים כמו WCDMA, HSPA, WiMAX, LTE ו-LTE-A.

 "מעבד CEVA-XC הוא כיום המעבד היחיד התומך בכל הדורות – מהדור השני ועד הדור הרביעי. לקואלקום למשל, יש שני שבבים שונים. כבר היום, שנתיים לפני שהשוק מתחיל, חתמנו על הסכמים עם 11 לקוחות, בהם אינטל וסמסונג. בשוק הזה התמלוגים לכל מעבד הם כפולים (8-12 סנט לשבב), ואנחנו צופים שכבר ב-2014 נמכור כ-100 מיליון יחידות".

מימד סיני

המהלכים הללו לא צריכים להפתיע: כאמור, חברת הייחוס של סיווה היא ARM, והיעד שלה הוא להגיע למעמדה של ARM, כלומר להחזיק בנתח כל-כך גדול מהשוק, שעצם צמיחת השוק מבטיח את צמיחתה. לכן נוכחות בכל מגזרי השוק היא חיונית, כולל הדור הרביעי המתפתח. לדברי ורטהייזר, סיווה התכוננה לדור הרביעי במהלך המשבר, ובניגוד למתחרות דווקא ניצלה אותו כדי להגדיל את תקציבי המו"פ בתחום. "אנחנו לא מתחרים ב-ARM. אנחנו מצויים לידה על השבב".

כיום אחד מהיעדים הנחשקים ביותר בחברה, הוא לחתום על הסכמי תמלוגים עם קולאקום האמריקאית ועם Mediatek הסינית. מדיהטק היא מתחרה חדשה בתחום הסלולרי וצומחת בצעדי ענק. בתעשייה סבורים שהמוצרים שלה כוללים מעבד DSP שהועתק משבב ישן של חברת אנלוג דיוייסז. המעבד גורם לבעיות רבות בתפעול וסובל מאמינות ירודה. בסיווה מקווים שבמוקדם או במאוחר תבחר בה היצרנית הסינית, שכן כפי שמגדיר גדעון:  "אם יהיו לנו את מדיהטק ואת קואלקום – אנחנו נהיה ARM".

הייטק DSP

 

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , קניין רוחני , שיווק והפצה , תעשייה ישראלית