השנה הגרועה של קרנות ההון סיכון בישראל: אפס גיוסים ב-2010

8 מרץ, 2011

המשך תהליך בלימת הגיוסים צפוי להשפיע לרעה על חברות הסטארט-אפ והתעשייה כולה. בתחילת 2011 מסתכם ההון הפנוי להשקעות של קרנות הון הסיכון הישראליות בכ-1.4 מיליארד דולר בלבד. בהערכה האופטמית של עורכי המחקר, בשנת 2011 יגייסו הקרנות כ-800 מיליון דולר

המשך תהליך בלימת הגיוסים צפוי להשפיע לרעה על חברות הסטארט-אפ והתעשייה כולה. בתחילת 2011 מסתכם ההון הפנוי להשקעות של קרנות הון הסיכון הישראליות בכ-1.4 מיליארד דולר בלבד

אלקטרוניקה הייטק הון סיכון
גיוסי קרנות הון סיכון הישראליות על-פי "שנת בציר"

עבור קרנות הון הסיכון הישראליות, שנת 2010 הייתה הגרועה ביותר בעשור האחרון מבחינת גיוסי הון. במשך השנה האחרונה כלל לא גויס הון, מצב שמזכיר את 2003 ו-2009, מן השנים היבשות בעשור. כך עולה ממצאי סקר IVC-KPMG על שוק ההון סיכון הישראלי.

הזווית האופטימית של 2011

לפי הערכת IVC, בתחילת 2011 ההון הפנוי להשקעות של קרנות הון הסיכון הישראליות מסתכם בכ-1.4 מיליארד דולר. מתוך סכום זה, כ-230 מיליון דולר צפויים לשמש למימון השקעות ראשונות, בעוד היתר שמור להשקעות המשך. לפי התחזית יגייסו קרנות הון סיכון ישראליות בשנת 2011 כ- 800 מיליון דולר להשקעות בתעשיית ההיי-טק הישראלית.

הקושי של חברות הניהול לגייס קרנות חדשות בשנים 2011 ו-2012 עלול להשפיע על עתיד תעשיית ההייטק, ובמיוחד על חברות סטארט-אפ. ההערכה היא שבמהלך 2011 תגויס לפחות קרן ייעודית אחת לביוטכנולוגיה שתיכלל בתוכנית ממשלתית לעידוד סקטור מדעי החיים. בנוסף, נראה כי יגויסו לכל הפחות קרן הון סיכון חדשה וקרן ייעודית להשקעות סיד (Seed) או קרן אנג'לים.

התוכנית הממשלתית תורגש ב-2012

מנכ"ל IVC, קובי שימנה, מזהיר כי המצב קריטי ביותר. "המצב הנוכחי מאיים על יכולת ההישרדות של חברות הייטק רבות. התוכנית הממשלתית לעידוד השקעות גופים מוסדיים בקרנות הון סיכון מקומיות אמורה להוביל לעלייה בגיוסי הקרנות, אולם היא תורגש רק בשנת 2012, מכיוון שקרנות הון הסיכון הישראליות חייבות לגייס 60% מההיקף הכולל של כל קרן, ממשקיעים זרים".

לדברי עופר סלע, שותף בחטיבת הטכנולוגיה בפירמת KPMG סומך חייקין, "חסרים בתעשיית הון הסיכון בישראל שני שחקנים מאוד משמעותיים הנמצאים בשני הקצוות של מחזור החיים של חברות: קרנות המתמחות בשלב הסיד וקרנות המתמחות בשלב הצמיחה".

קרנות מתמחות

"הנתונים מראים שקרנות ישראליות שהתמחו בתחומים צרים, כמו תוכנה או מכשור רפואי, השיגו תשואה גבוהה יותר מקרנות רב-תחומיות. אנחנו מאמינים שכחלק מהשינוי בתעשייה, ייווצרו קרנות קטנות יותר – המתמקדות בתחומים או שלבים מוגדרים – אשר יהוו גורם משלים לקרנות הגדולות".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , מחקרים ונתוני שוק