אינטל מתכננת לסגור את חלון ההזדמנויות של ARM

25 ספטמבר, 2011

נכנסה לתנופת פיתוח שאפתנית שנועדה לחזק את מעמדה בשוק הסמארטופנים והטאבלטים: גרסאות חדשות של המעבד Atom שייצאו בכל שנה, פלטפורמת Ultrabook, שילוב טכנולוגיות אלחוטיות בתוך מערכות טלפון שלמות על-גבי שבב, ופיתוח פתרונות מלאים ומגוונים על-גבי שבב, באמצעות Silicon Hive שנרכשה לאחרונה

אינטל גיבשה אסטרטגיה משולבת שנועדה לפתח עד 2013 מענה מלא לשליטתה של ARM בשוק הסמארטפונים והטאבלטים

Smartphone Tablet Atom
נשיא ומנכ"ל אינטל, פול אוטליני, מציג סמארטפון אטום/אנדרואיד בכנס המפתחים של אינטל

בשנתיים האחרונות חל שינוי דרמטי בעולם המחשוב. המהירות שבה החלו הטאבלטים והסמארטפונים למלא פונצקיות שבעבר היו מזוהות עם המחשוב האישי, לצד הצמיחה הגדולה במכירותיהם בעולם, מאלצים את חברת אינטל לפתח מענה. אחת מהבעיות הגדולות של אינטל היא שהתחומים הצומחים החדשים מתבססים על ארכיטקטורות מחשוב שאינן מתוצרתה, דוגמת מעבד A5 של אפל, ומעבדים המבוססים על הארכיטקטורה של חברת ARM הבריטית. ההצלחה של ARM כל-כך גדולה, שהיא אפילו החלה להתאים את הארכיטקטורה שלה לעולם השרתים ותשתיות הענן.

פריצה לשוק המרכזי

בחודש יולי האחרון העריכה חברת המחקר IHS iSuppli שעד לשנת 2015, אחד מכל ארבעה מחשבים אישיים ניידים יהיה מבוסס על מעבד מתוצרת ARM. התחזית מבוססת על הציפייה שבשנת 2012 תוציא מיקרוסופט לשוק את מערכת ההפעלה החדשה Windows 8, התומכת במעבדי ARM. להערכת החברה, בשנה הראשונה להפצתה, יתפסו מעבדי ARM כ-3% מהשוק בלבד ויותקנו בכ-7.6 מיליון מחשבים. החל מ-2013 השימוש בהם יתרחב בקצב גובר, ובשנת 2015 יותקנו המעבדים בכ-74 מיליון מחשבים, שיהוו כ-22.9% משוק המחשבי ה-PC הניידים.

ISUPPLI WINDOWS 8 INTEL ARMראוי להזכיר שחברת ARM אינה מסתפקת בשוק המחשבים הניידים הזולים. לאחרונה ביקר בארץ נשיא החברה, טיודור בראון. במפגש עם עיתונאים הוא העריך שב-2015 החברה תתפוס נתח משמעותי בשוק הרבה יותר מרכזי: שוק השרתים.

לדבריו, "צריכת האנרגיה של שרתים מהסוג הטיפש הנוכחי היא בלתי מתקבלת על הדעת. בתעשייה קיימת הבנה שההספק של השרתים צריך לרדת. גם בהכרזה על טכנולוגיית הייצור החדשה Tri-Gate, אינטל הבהירה שהיעד המרכזי שלה אינו הגדלת הביצועים – אלא הפחתת ההספק. כיום חלק מהלקוחות של אינטל בודקים את המוצרים שלנו: אנחנו הולכים בכיוון הזה, ובשנת 2015 נראה שרתים של ARM נמכרים בשוק".

אינטל מפיקה את לקחים

לאור המהלך של ARM המבוסס על עלייה מרמת המעבדים החסכוניים לאבזרים ניידים בכיוון מערכות מחשוב מרכזיות, אינטל צריכה לספק מענה מקביל: הבאת מערכות מרכזיות לרמות הפסק נמוכות ובניית אלטרנטיבה בתחום האבזרים הניידים. בשנת 2008 היא המציאה את קטגוריית ה-Netbooks המבוססת על המעבד Atom, אולם הצלחתו הראשונית המרשימה נבלמה בעקבות התפרצות שוק הסמארטפונים וטאבלטים. לאחרונה מתגברות העדויות שאינטל מתחילה סוף סוף לגבש מענה, ובקרוב תתפתח תחרות אמיתית בין שתי החברות.

במהלך תערוכת קומפיוטקס במאי השנה תיאר סגן נשיא אינטל, שון מלוני, את מפת הדרכים של החברה: הוצאה לשוק של מעבדי אטום חדשים בקצב של דור חדש בכל שנה, והעברת 40% מכל המחשבים הניידים (Laptops) לפלטפורמת Ultabook החדשה עד סוף 2012. הוא הסביר שהחברה החלה לבצע שינויים בליבת המעבד אטום. "אינטל תאיץ את הפיתוח של מערכות על שבב (SoC)  מבוססות אטום , כדי להתאימן יותר טוב להרצת נטבוקים, סמארטפונים, טאבלטים ואבזרים דומים".

בכל שנה – מעבד חדש

המעבד אטום יועבר בתחילה לייצור בגיאומטריה של 32 ננומטר, ולאחר מכן 22 ננומטר ו-14 ננומטר בתוך 3 שנים, בהפרשים של שנה בין תהליך לתהליך. כעת אינטל נערכת לייצור פלטפורמת הדור הבא של מעבדי נטבוק, שקיבלו את שם הקוד  Cedar Trail. הם ייצורו בתהליך של 32 ננומטר ויאפשרו להפעיל מחשב דק מאוד וללא שימוש באיוורור. למחשבים החדשים יהיו תכונות שיאפשרו להם להתחרות בפלטפורמות הטאבלטים, כמו איתחול והפעלה מיידיים (טכנולוגיית Rapid Start), קישוריות תמידית (טכנולוגיית Smart Connect) ויכולת התחברות וסינכרון מול אבזרים ניידים אחרים באמצעות טכנולוגיית Wireless Display and PC Synch של אינטל.

Intel Atom Tablet
הטאבלט WePad, המבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד ומעבד Atom N450

בשורה התחתונה, מלוני הבטיח שהדור הבא של מעבדי אטום יאפשרו להפעיל את הנטבוקים במשך 10 שעות ברציפות, או להעמידם במצב standby (המתנה) במשך מספר שבועות. באותה הזדמנות הוא חשף את

חשיפת פלטפורמת Medfield

מלוני דיבר על פלטפורמת Medfield, שהיא הפלטפורמה הראשונה של אינטל המיוצרת בתהליך של 32 ננומטר עבור סמארטפונים וטאבלטים. ההדגמות הראשונות שלה בוצעו על-גבי מערכת ההפעלה אנדרואיד 3.0 (Honeycomb). היא מתוכננת לצאת לשוק במחצית הראשונה של 2012 ולתמוך במגוון מערכות ההפעלה, כולל אנדרואיד ו-MeeGo. במקביל הודיעה אינטל שבמחצית השנייה של 2012 היא מתכננת להציג טלפון LTE סלולרי המבוסס על שבב Medfield.

מדובר בשבב שלם לניהול סמארטפון המבוסס על גרסה מותאמת של המעבד אטום, אשר כולל שבבי תקשורת המפותחים על-ידי על-ידי חטיבת התקשורת הניידת של אינטל (לשעבר חטיבת התקשורת האלחוטית של אינפיניאון, שנירכשה על-ידי אינטל באוגוסט 2010 תמורת 1.4 מיליארד דולר). במהלך פורום המפתחים של אינטל שנערך לפני כשבוע וחצי, הציגה אינטל טאבלט מבוסס Medfield הפועל באמצעות אנדרואיד.

עיסקת Silicon Hive

"אינטל מאיצה את תוכניותיה להיות ספקית ארכיטקטורת עיבוד למגוון רחב של אבזרים חכמים ומגזרי שוק: מחשבים ניידים, נטבוקים, טאבלטים, סמארטפונים, מכוניות, טלויזיות חכמות ועוד", הסבירה החברה בהודעה לעיתונות במהלך תערוכת MWC בברצלונה. חודש לאחר מכן רכשה אינטל את חברת Silicon Hive ההולנדית, אשר פיתחה כלי-תוכנה לשיפור הביצועים של מערכות על-גבי שבב (SoC) מבוססות אטום. אינטל הודיעה שהיכולות של Silicon Hive יאפשרו לה לספק מערכות על-גבי שבב חדשות מבוססות אטום, בהתאם למגמות המתפתחות בתחום הסמארטפונים.

תקיפת האקוסיסטם

זו הודעה מעניינת. שכן יש בה קריאת תיגר כנגד כל סביבת העבודה המשותפת (Ecosystem) של ARM. כאמור, ARM לא מייצרת מעבדים. היא מוכרת תכנוני מעבדים לחברות כמו פריסקייל, TI, ברודקום, מארוול ואחרות, המשלבות אותם בתוך מערכות על-גבי שבב שהן מפתחות.

במהלך פורום המפתחים השנתי של אינטל (IDF) שנערך באמצע החודש בסן-פרנסיסקו, אינטל הציגה סמארטפון וטאבלט מבוססי Medfield הפועלים באמצעות אנדרואיד. באותו ארוע הודיעו גוגל ואינטל על שיתוף פעולה בהתאמת הגרסאות הבאות של מערכת ההפעלה אנדרואיד למשפחת מעבדי אטום של אינטל, "כדי להאיץ את זמן היציאה לשוק של מכשירי סמארטפון מבוססי ארכיטקטורת אינטל ומערכת הפעלה אנדרואיד לשוק, ולאפשר לאקוסיסטמס של מפתחי x86 לדחוף את האימוץ של פלטפורמת אנדרואיד".

אסב, שיתוף הפעולה עם גוגל אינו חדש. חברת אינטל היתה אחת מהחברות המייסדות של ארגון Open Handheld Alliance ועבדה עם גוגל על התאמת המעבד אטום למערכת ההפעלה אנדרואיד. למעשה, הרבה מאוד ממחשבי הנטבוק הנמכרים היום בשוק כוללים גם את מערכת ההפעלה חלונות וגם את מערכת ההפעלה אנדרואיד, ומעניקים למשתמשים אפשרות לבחור איזו מביניהן הם מעוניינים להפעיל.

אינטל בלי "ווינטל"

הגמישות הזו מסבירה חלק מהסיבות מדוע ARM מצליחה יותר מאינטל בשוק האבזרים הניידים: אינטל מחוייבת לתאימות מלאה עם מחשבי PC, ובמסגרת זו עם כל תוכנות המורשת של סביבת חלונות. הדרישה הזו מעמידה את המעבד אטום בעמדת נחיתות מובנית: הוא צריך להיות חזק יותר, גדול יותר ומגוון יותר מכל סך הדרישות שבהן צריך לעמוד מעבד המפעיל אבזר נייד אלחוטי. הדבר דומה לניסיון לחבר עגלת משאות למכונית מירוץ. אולם ההכרזה מלמדת על חיזוק הקשרים ביניהם – אולי לקראת שותפות המזכירה את מתכונת "Wintel" – הכינוי שקיבל שיתוף הפעולה ארוך השנים בין אינטל ומיקרוסופט.

חזית האולטרא-בוק

במהלך פורום המפתחים אינטל פתחה חזית נוספת: היא הכריזה על פלטפורמת מחשוב חדשה ועתירת עוצמה בשם Ultrabook, שנועדה להגדיר מחדש את המחשב האישי. מעניין שבמסגרת הפלטפורמה החדשה, היא הודיעה שבשנת 2013 ייצא לשוק המעבד השלישי בסדרת Ultrabook בשם Haswell, אשר ייוצר בטכנולוגיית Tri-Gate החדשה בגיאומטריה של 22 ננומטר.

אומנם אינטל לא הציגה את המעבד החדש כאלטרנטיבה לאטום או למעבדים המשולבים בסמארטפונים וטאבלטים, אולם הפרטים המעטים שהיא חשפה מעוררים מחשבה: הוא יהיה חסכוני פי 20 מכל המעבדים הקודמים לו, ויאפשר למחשב להיות מקושר במצב המתן במשך יותר מ-10 ימים. אם לא הוא עצמו – אז לפחות הטכנולוגיה שעליה יתבסס – נראית על פניו כטכנולוגיה מושלמת לאבזרים אישיים ניידים.

מודלים עסקיים שונים

ראוי לציין שהמאבק בין אינטל לבין ARM אינו טכנולוגי בלבד. מדובר גם במודלים עסקיים שונים לחלוטין. חברת ARM מוכרת קניין רוחני. ליבטת המעבדים שלה הם תכנונים שחברות יכולת לשלב בשבבים שהן מייצרות. בתמורה, הן משלמות ל-ARM תשלום עבור רשיונות שימוש ותמלוגים מהמכירות. אינטל היא חברה תעשייתית קלאסית: היא מספקת מוצר שלם שאותו מפתחת ומייצרת. היא אפילו מספקת ללקוחותיה תכנוני ייחוס מלאים, המאפשרים להם לייצר מיידית מכשירים חדשים על-פי התכנון של אינטל. ההבדלים העמוקים במודל העסקי מרמזים על כך שבלא קשר למאבק הטכנולוגי בין השתיים –  יש בשוק מקום לשתיהן.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , מחשבים ומערכות משובצות , מערכות משובצות