בלעדי ל-Techtime: קואלקום ישראל פיתחה Wi-Fi בתקן 802.11ad

19 ספטמבר, 2012

השבבים פותחו במרכז הפיתוח של החברה בחיפה, ומיועדים לספק תקשורת אלחוטית קצרת טווח בשלושה תדרים: 2.4GHz, 5GHz ו-60GHz. להערכת סגן נשיא קואלקום, הישראלי אמיר פיינטוך, התקן החדש יבצע מהפך באופן השימוש ברשתות אלחוט מקומיות

פיינטוך: "בנינו תוכנית חמש שנתית מסודרת להביא ערך מוסף לכל פלטפורמה"

חברת קואלקום (Qualcomm) תוציא לשוק ברבעון האחרון של 2012 שבב Wi-Fi חדשני אשר פותח בישראל. כך סיפר ל-Techtime סגן נשיא קואלקום ומנהל תחום הקישוריות (Connectivity) בחברה, אמיר פיינטוך, במהלך כנס IATI שנערך בירושלים.

קואלקום
מנהל ההנדסה במרכז הפיתוח של קואלקום ישראל בועז בריגר (מימין), ואמיר פיינטוך

השבב פותח בשיתוף פעולה עם חברת Wilocity  ומממש את פרוטוקול 802.11ad החדשני, המקודם על-ידי קבוצת העניין התעשייתית WiGig. מדובר בשלב חדש בהתפתחות תשתיות ה-Wi-Fi, שכן השבב מיועד לעבוד בשלושה תדרים חופשיים מרישוי בו-זמנית: 2.4GHz, 5GHz ו-60GHz.

השבב החדש מממש שלושה תקנים אלחוטיים: תקן 802.11n לתדר של 2.4GHz, תקן 802.11ac לתדר של 5GHz, ותקן 802.11ad  לתדר של 60GHz. התדר הגבוה הוא מעניין במיוחד, שכן הוא מיועד לטווחים קצרים של 5-15 מטרים. בגלל אורך הגל הקצר שלו, הקרינה בתדר של 60GHz, מוחזרת מקירות ומאובייטים המצויים באזור השידור והקליטה. תופעה זו נחשבת בדרך-כלל לחיסרון בתחום התקשורת האלחוטית, אולם במקרה של שימוש מקומי בתוך מבנים, היא מחזקת את האותות הנקלטים והמשודרים.

אסטרטגיית אתרוס

השבב החדש פותח במרכז הפיתוח הישראלי של חברת קואלקום בחיפה. הוא יאפשר לקיים תקשורת אלחוטית בין אבזרים דיגיטליים באמצעות ארבעה ערוצים ברוחב פס של 2.16GHz ולהגיע לקצב העברת מידע של 7Gigabits לשנייה. לדבריו, הפיתוח האחרון נעשה במסגרת אסטרטגיה כוללת שגובשה בקואלקום בעקבות רכישת חברת Atheros בשנה שעברה, תמורת 3.1 מיליארד דולר.

פיינטוך גדל בחיפה, והיה אחראי על תחום הקישוריות בחברת Texas Instruments עד לשנת 2008, שבה עבר לחברת Atheros. החבר התפתחה כספקית פאבלס מובילה של שבבי Wi-Fi, כאשר קואלקום היתה הלקוחה הגדולה ביותר שלה.

עיסקת קואלקום-אתרוס נועדה לסייע לקואלקום להגיע לשווקים חדשים מעבר לשוק המובייל, בעקבות ההכרה בכך שתקשורת אלחוטית משלימה (Offload) הפכה לחלק בלתי נפרד מהפלטפורמות הניידות. קואלקום שומרת על אתרום כעל חטיבה נפרדת בשם Qualcomm Atheros, המנוהלת על-ידי מנהלי אתרוס המקוריים. במסגרת המיזוג, מונה פיינטוך לאחראי על גיבוש אסטרטגיית הקישוריות של קואלקום, הממומשת באמצעות קואלקום-אתרוס.

מהו היעד שלכם?

פיינטוך: "בנינו תוכנית חמש שנתית מסודרת במטרה להביא ערך מוסף ייחודי לכל פלטפורמה שאנחנו משתלבים בה. היא כוללת שילוב של הרבה מאוד טכנולוגיות קישוריות המאפשרות להתגבר על ההפרעה בתקשורת בתוך מבנים ואתרים סגורים, ויצירת מערך של שירותים מבוססי מיקום שיעבדו בצורה חלקה גם בתוך מבנים (Indoor) וגם מחוץ למבנים (Outdoor)".

מדובר במערך שלם של טכנולוגיות: Bluetooth, FM, Wi-Fi, GPS, Glonass, NFC, Passive Optical Networks, HomePlug, Powerline ועוד. "המטרה היא בניית מוצרים ואקוסיסטם שלם מסביב לטכנולוגיות האלה, כדי לחזק את המוצר הבסיסי של קואלקום, שהוא מודם סלולרי".

התרומה הצפויה של DesignArt

זו גם הסיבה שקואלקום רכשה לפני כחודש את חברת DesignArt מרעננה תמורת כ-140 מיליון דולר. חברת דיזיין-ארט הוקמה בשנת 2006 ופיתחה מערכות על-גבי שבב (SoC) ותוכנות המאפשרים לממש תאים סלולריים זעירים (Small Cells) ותשתיות תמסורת אלחוטיות (Backhhaul) לרשתות סלולריות.

מדובר בתחנות בסיס לטווח קצר הניתנות להתקנה בתוך מבנים או בחוץ, על-מנת להבטיח תקשורת סלולרית רציפה בכל אתר. "פיינטוך: אנחנו רוצים להביא אנשים להשתמש במידע בהיקף של פי 1,000 מאשר היום". בעקבות העיסקה, תשולב דיזיין-ארט בחטיבת קואלקום-אתרוס ותפעל בתאם לאסטרטגיה של קבוצת הענק, הכוללת יותר מ-3,000 עובדים.

מבחינת פעילות הפיתוח של קואלקום בישראל, זהו שדרוג ניכר. הצוות שהתמחה ב-20 השנים האחרונות בפיתוח מודמים סלולריים, צמח בעקבות העיסקה לצוות של כ-400 עובדים. להערכתו, יש לשבב ה-Wi-Fi החדש שפותח בחיפה משמעות ארוכת טווח: "אני רואה את ה-60GHz כמחליף של ה-Bluetooth. האבזרים הניידים נעשים חזקים יותר מיום ליום ומתפתח פקק תנועה חדש בהעברת הנתונים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , סמיקונדקטורס , רכיבים , תקשורת