המירוץ לתקשורת Wi-Fi היפר-מהירה ניפתח דווקא בישראל

10 ינואר, 2013

קואלקום חשפה את הפלטפורמה הראשונה לתקן 802.11ad החדש אשר פורסם השבוע. הפתרון פותח במשותף על-ידי מרכז הפיתוח של החברה בחיפה ועל-ידי חברת Wilocity מקיסריה. התקן יאפשר לשדר סרטי HD מהאבזר הנייד לטלוויזיה הביתית

פיתוח של קואלקום ישראל ושל Wilocity הישראלית פתח את המירוץ ל-7Gbps

WILOCITY-QUALCOMM-CES-2013תערוכת CES 2013 שנערכה השבוע בלאס-וגאס תיזכר בשנים הבאות כנקודת הפתיחה הרשמית של דור חדש של מוצרים, אשר יתבססו על תקשורת אלחוטית סופר-מהירה, הצפויה לשנות את פני שוק האלקטרוניקה הצרכנית והמסחרית.

במהלך התערוכה הודיע ארגון התקינה הבינלאומי IEEE שהוא אישר את תקן 802.11ad המהפכני. מאשר השבוע, כדי לפרסם את התקן האלחוטי החדש אשר קודם על-ידי קבוצת התעשייה WiGig. מדובר בהרחבה נוספת של תקן 802.11 לתקשורת Wi-Fi, אולם הפעם הוא מזנק מתדר עבודה של 5MHz לתדר המסחרר של 60GHz, כדי לספק מהירות העברת נתונים עצומה של 7Gbps לטווחים של עד 15 מטרים.

מדובר בתדר שעד לשנים האחרונות נחשב לתדר צבאי. הוא דורש ביצועים חזקים במיוחד מרכיבי התקשורת ואחד מיתרונותיו הגדולים נעוצים בעובדה שזהו תדר חופשי מרישוי, ואינו דורש רכישת רישיון שימוש כמו בתדרי התקשורת הסלולרית.

שימוש אופייני לתקשורת ביתית בידורית בתקן החדש
שימוש אופייני לתקשורת ביתית בידורית בתקן החדש

העבודה על התקן החדש החלה לפני יותר משנתיים, עם הקמת קבוצת העניין התעשייתית WiGig בחודש מאי 2010, אשר הגדירה את המאפיינים המרכזיים והגישה את המפרטים לאישור ה-IEEE. מאחורי קבוצת העניין הזו עמדו יצרני השבבים הגדולים בעולם: אינטל, ברודקום, מארוול, קואלקום, סמסונג, טושיבה, Dell, AMD, חואוויי הסינית ואפילו חברת Wilocity הישראלית.

התקן החדש מבטיח תאימות מלאה להתקני Wi-Fi מדורות קודמים, הפועלים בתדרים של 2.4GHz ו-5GHz. הוא מנצל את רוחב הפס בתדר הגבוה, ופועל באמצעות ארבעה ערוצים בעלי רוחב פס של 2.16GHz לכל ערוץ. אחת מהמגבלות של השימוש בתדרים כל-כך גבוהים נעוץ בעובדה שהם מתחילים להתנהג כמו גלי-אור: חוזרים ממשטחים ונבלמים כאשר קו הראייה נחסם על-ידי קירות, רהיטים או בני-אדם.

הפיתרון נמצא באמצעות שימוש בטכנולוגיית Beamforming, הממקדת את אלומת השידור מהאבזר. מכיוון שהתקן מבוסס על שידור של ארבע אלומות במקביל, והן חוזרות מכיוונים שונים בתוך החדש, ניתן לשמור על תקשורת רציפה גם כשיש חסימות זמניות.

בניגוד להרבה תקני תקשורת אחרים, התקן החדש כולל הגדרות מוכוונות-יישומים כבר ברמת התכנון הפיסי של השבב (Protocol Adaptation Layers), ולא רק ברמות הפרוטוקול. הדבר מקל על יצרני אבזרים להשתמש בו ביישומים. כך למשל, הוא כולל תמיכה מובנית בשידור קבצי וידאו וקול (Audio/Visual) כדי לאפשר העברת סרטים מהאבזר הנייד אל מכשיר הטלוויזיה בסלון, תמיכה בתקשורת אלחוטית בין מחשבים, תמיכה בתקשורת מבוססת תקן USB ועוד.

הברית הישראלית של קואלקום

אחת מההכרזות הראשונות של התקן החדש, נעשתה בתערוכת CES על-ידי חברת קואלקום (Qualcomm), בשיתוף עם חברת Wilocity הישראלית. שתי החברות השיקו את פלטפורמת Tri-Band, המשלבת את תקני התקשורת האלחוטית המקומית 802.11ac ו- 802.11ad, במודול יחיד. היא מבוססת על המימוש של קואלקום לתקן 802.11ac, ועל המימוש של Wilocity לתקן 802.11ad WiGig החדש.

החברה צופה שהפתרון החדש ישמש במגוון של מוצרים, החל מטלוויזיות HDTV וכלה בקונסולות משחקים. מעניין לציין שמדובר במוצר ישראלי מובהק, שכן גם החלק של קואלקום פתוח בישראל, במרכז הפיתוח של החברה בחיפה. שיתוף הפעולה בין שתי החברות הוא תוצאה של העיסקה שבה רכשה קואלקום את חברת Atheros תמורת 3.1 מיליארד דולר לפני קצת יותר משנה. אתרום עבדה בשיתוף פעולה הדוק עם Wilocity, והביאה את היכולות שלה לקואלקום.

גם חברת Agilent Technologies נכנסה לתחום החדש כבר בשלבי הגיבוש. לפני קצת יותר משנה היא הכריזה על פתרון הבדיקה הראשון עבור מכשירים אלחוטיים בתקן IEEE 802.11ad, המבוסס על שימוש בנתח 81199A, מחולל צורות הגל M8190A ו/או האוסילוסקופ המהיר Infiniium  מסדרה  90000X-Series.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית , תקשורת