הסלון האווירי בפריז: ישראל מתמקדת בל"א ומל"טים

14 יוני, 2013

14 חברות ישראליות ישתתפו בסלון האווירי ה-50 שייערך השבוע בפריז. השנה רוב ההכרזות החשובות מתמקדות בתחומי המל"טים והלוחמה האלקטרונית. מחקר חדש מעריך שישראל וארה"ב ישלטו בשוק הזה בשנים הבאות

ביום שני ייפתח בפעם ה-50 הסלון האווירי ליד פריז, הנחשב לתערוכת התעופה החשובה ביותר בעולם. 14 חברות ישראליות יציגו השנה טכנולוגיות חדשות

המל"ט הטקטי MicroB מתוצרת Bluebird
המל"ט הטקטי MicroB מתוצרת Bluebird

חלק מהחברות מגיעות עם הכרזות מרתקות, אם כי יש לציין שהפעם המוקד של התצוגה הישראלית הוא מערכות לוחמה אלקטרונית (ל"א) ופתרונות חדשים לשוק המטוסים ללא טייס. חברת אלביט מערכות תחשוף שתי מערכות חדשות לגמרי. הראשונה היא מערכת המיגון העצמית למל"טים SPS-65V5, אשר פותחה בחטיבת הלוחמה האלקטרונית (לשעבר חברת אלישרא). המערכת מבוססת על מערכות של החברה המותקנות כבר על פלטפורמות מאויישות, כמו מטוסי קרב, מסוקים וטוסי תובלה.

מערכת ההגנה של אלביט לשיפור השרידות של מל"טים
מערכת ההגנה למל"טים של אלביט

היא בנוייה בצורה מודולרית המאפשרת הוספה והפחתת יכולות בהתאם לדרישות המבצעיות של המשימה. מנכ"ל אלישרא, אדגר מימון, הסביר שהגידול בשימוש במטוסים ללא טייס, מביא דרישה לאספקת אמצעי הגנה ושרידות כדי להגן על הפלטפורמות עצמן ועל המערכות המיוחדות שהן נושאות.

מעניין לציין שהמערכות החדשות משפרות את יכולת איסוף המודיעין של המל"ט, בזכות הסנסורים השונים המרכיבים את מערכת ההגנה. אלביט מסרה שמערכת המיגון מותאמת לפלטפורמות מגוונות: מהרמה הטקטית ועד לרמת Hale – High altitude long endurance.

ההכרזה השנייה של אלביט היא דור חדש של קסדת הטיס החכמה (Joint Helmet Mounted Cueing System II). אלביט לא מסרה פרטים על ביצועי המערכת, מלבד העובדה שמדובר במעבר טכנולוגי מאלקטרוניקה אנלוגית לאלקטרוניקה דיגיטלית. היא דיווחה שהיא מבוססת על שיפורים שנעשו במערכות הדור הראשון, המשמשות כיום את טייסי הקרב במטוסי הקו הראשון, F-15, F-16 ו-F-18.

התעשייה האווירית תחשוף מערכת לאיסוף מודיעין תקשורת המבוססת על איכון תלת-מימדי בתדר גבוה (ת"ג). המערכת מתוצרת אלתא נקראת DF ELK-7065 3D HF ומיועדת להתקנה על פלטפורמות אוויריות, ימיות ויבשתיות. היא מסווגת מאפייני אותות, כמו תדר, עוצמה, אפנון, מיקום גיאוגרפי וקיטוב, כדי לספק תיוג מהיר ויצירת "סדר כוחות אלקטרוני" (EOB) של שדה הקרב. מאחורי הרעיון עומד השימוש הנרחב של תקשורת בתחום ה-HF ביישומים צבאיים, אזרחיים ופרא-צבאיים כדי להשיג תקשורת מעבר לקו ראייה.

מערכת ELK-7065 של אלתא עם תצורת אנטנה מוקטנת (על-גבי מל"ט Heron)
מערכת ELK-7065 של אלתא עם תצורת אנטנה מוקטנת (על-גבי מל"ט Heron)

תקשורת HF מסתמנת כפתרון יעיל לבעיה, במיוחד עם כניסתן לשוק של טכנולוגיות מתקדמות כמו Automatic Link Establishment. אלא שבמקביל, ניתן לנתח את מאפייניה ולייצר תמונת מודיעין של היריב.

אלתא פיתחה עבור המערכת אנטנה מוטסת בתצורה חדשה בגודל של 30 ס"מ על 50 ס"מ. היא נמצאת כעת בשלבי בדיקה סופיים כשהיא מותקנת במל"ט Heron מתוצרת התע"א. החברה מסרה שהרעיון מיושם כעת באנטנות ייעודיות לכלי שיט וכלי-רכב קרקעיים, המאפשרת להקטין את שטח החתך המכ"מי של האנטנה.

מטעד מיניאטורי של קונטרופ
מטעד מיניאטורי של קונטרופ

ההתמקדות במל"טים אינה מקרית. להערכת חברת Markets and Markets , שוק המל"טים העולמי יגיע להיקף של כ-8.35 מיליארד דור עד לשנת 2018. מבין המדינות המייצרות מל"טים, המכירות של ישראל וארה"ב יהיו הגדולת ביותר.

בסך הכל, צפויות 14 חברות ישראליות להשתתף בסלון האווירי של פריז. לצד שלוש החברות המובילות, תע"א, רפאל ואלביט, תשתתף בתחום האלקטרוניקה גם חברת Controp הנמצאת בבעלות משותפת של רפאל ואירונאוטיקס (Aeronautics) .

חברת קונטרופ מהוד השרון מפתחת ומייצרת מערכות אבטחה ותצפית אלקטרו-אופטיות, בהן: מצלמות תרמיות ומערכות תצפית לכלי-טיס, כלי-רכב מאויישים ולא מאויישים, כלי-שיט, ומערכות להגנת גבולות ואבטחת מתקנים. לראשונה בתולדות הסלון האוירי, היא תדגים הפעלה של מטעד אלקטרו-אופטי על גבי בלון. החברה פיתחה מטעד מסדרת SPEED-A שבנוסף לייצוב בשושת הצירים המקובלים בתעשייה, הוא מספק גם ייצוב בציר סיבוב, המיועד להתמודד עם התנועות הסיבוביות המאפיינות בלונים וספינות אוויר המצויים באוויר.

מצלמת SPEED-A של החברה כוללת מצלמת אינפרא-אדום ומד טווח לייזר. היא נמצאת צה"ל, בצבא קנדה, מדינה אירופית וגורמים נוספים. המטעדים של קונטרופ מותקנים גם במל"טים הטקטיים של חברת Bluebird  מקדימה. החברה מתמחה בפיתוח מל"טים קטנים וקלי משקל לטווחים קצרים. לאחרונה היא השלימה את הפיתוח של Thunder B, השוקל 24 קילוגרם וניתן להפעלה באמצעות מנוע שריפה פנימי, מנוע חשמלי, או שילוב של השניים (לעתים פרופיל המשימה דורש הפעלה שקטה של המל"ט, גם על חשבון זמן השהייה באוויר).

ELBIT-HERMESלצידן יופיעו עוד 10 חברות ישראליות שיציגו מערכות תעופתיות שונות, כמו משל מערכות מיזוג אוויר ובקרת אקלים של ת.א.ת טכנולוגיות. חברת SGD מתל-אביב תציג פודים אוויריים ופרוייקטי הסבת מטוסים למטוסי משימה מיוחדים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית