Agilent העניקה פרס החדשנות לד"ר פרידמן ממכון וייצמן

4 אוגוסט, 2013

מנהלת חטיבת הציוד המדעי בחברת Agilent: "טכניקת הסריקה המהירה שד"ר לוציו פרידמן פיתח איפשרה להרחיב את השימוש במכשירי NMR ללימוד תהליכים מהירים מאוד"

חברת Agilent Technologies העניקה את פרס החדשנות על-שם ראסל ואריאן בתחום התהודה המגנטית הגרעינית (NMR) לשנת 2013 לד"ר לוציו פרידמן ממכון וייצמן למדע.

פרידמן פירסם מאמר שבו הוא הציג טכניקה חדשנית המאפשרת ללרכוש מידע רב מימדי בסריקת NMR יחידה. במסגרת המאמר הוא גם תאר את הבסיס התיאורטי ואת התוצאות הניסוייות הראשוניות לשיטת הסריקה האולטרא-מהירה החדשה. בכתיבת המאמר השתתפו גם טלי שרף ואדוניס לולפולסקו מהמחלקה לכימיה פיסיקלי במכון וייצמן למדע.

סכימה עקרונית של מכשיר תהודה מגנטית. החומר הניבדק נחשף לשדה חשמלי משנה בתוך שדה מגנטי קבוע ורב-עוצמה. הקרינה שהוא משדר מגלה מידע על המתחולל בגרעין החומר
סכימה עקרונית של מכשיר תהודה מגנטית. החומר הניבדק נחשף לשדה חשמלי משנה בתוך שדה מגנטי קבוע ורב-עוצמה. הקרינה שהוא משדר מגלה מידע על המתחולל בגרעין החומר

המאמר מבוסס על רעיונות שהעלה ד"ר פרידמן ופורסם בכתב-העת PNAS בשנת 2002. מנהלת חטיבת המוצרים המדעיים של Agilent, רגינה שוק, אמר שד"ר פרידמן היה ממציא מרכזי של טכניקות תהידה מגנטית חדשות הן בנוזלים והן במוצקים. "טכניקת הסריקה המהירה שהוא פיתח איפשרה להרחיב את השימוש במכשירי NMR ללימוד תהליכים מהירים מאוד, דוגמת ריאקציות כימיות, נתיבים ביוכימיים (Pathways) ותהליכי הקיפול של חלבונים, אשר לא ניתן למדוד אותם במתודולוגיות NMR קונוונציונליות או בטכניקות ביו-פיסיקליות אחרות".

מדובר בפרס יוקרתי מאוד בתעשייה. ראסל ואריאן ואחיו סיגורד ואריאן, היו מראשוני תעשיית ההייטק בעמק הסיליקון. בשנת 1937 הם פיתחו את שפופרת  klystron, שאיפשרה להגביר בדייקנות אותות רדיו בתדרים גבוהים עד לרמת המיקרוגל, והיתה נדבך חשוב מאוד בפיתוח המכ"ם. בשנת 1948 הם הקימו את חברת Varian Associates כדי לשווק את השפופרת המהפכנית והמצאות אחרות שהם פיתחו. במסגרת החברה פיתח ראסל סדרה של טכניקום ליישום מערכות תהודה מגנטיות, הנמצאים בשימוש נרחב במערכות הדמייה מגנטית מודרניות. בשנת 2010 נירכשה חברת Varian על-ידי חברת Agilent Technologies.

תהודה מגנטית גרעינית (NMR) היא תופעה פיסיקלית שבמהלכה גרעין של אטום המצוי בשדה חשמלי קולט ופולט מחדש קרינה אלקטרומגנטית. חשיבות התופעה נעוצה בכך שתדר התהודה של הקרינה הניפלטת תלוי בעוצמת השדה המגנטי ובתכונות המיוחדות של האטום הניבדק.

מכיוון שניתן לשלוט בתכונות השדה המגנטי, הקרינה הניפלטת מספקת מידע על גרעין האטום הניבדק. הדבר משמש לפיתוח מערכות ללימוד תהליכים מולקולריים, חקר גבישים וחומרים לא-גבישיים, וכמובן היא מנוצלת לפיתוח מערכות סריקה מגנטית רפואיות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , מדע