כיצד שורדים אחרי שאינטל ישראל מחסלת לך את השוק?

16 אוקטובר, 2013

ההתאוששות המפתיעה של חברת Silego מעמק הסיליקון, אשר אינטל ישראל שמטה את הקרקע מתחת לרגליה, יכולה לשמש לקח מעודד חברות פאבלס ישראליות: אל תוותרו בקלות

ההתאוששות המפתיעה של חברת Silego בהנהגת ד"ר אילבוק לי מעמק הסיליקון, אשר אינטל ישראל שמטה את הקרקע מתחת לרגליה, יכולה לשמש לקח מעודד חברות פאבלס ישראליות: אל תוותרו בקלות

silego-ceoלא הרבה חברות הצליחו להתמודד עם איום מבהיל כמו זה שעימו התמודדה חברת הסמיקונדקטור הקטנה Silego, הפועלת מסנטה-קלרה, קליפורניה. החברה הוקמה בשנת 2001 על-ידי אחד מוותיקי תעשיית השבבים ואחד מהעובדים הראשונים באינטל, ד"ר אילבוק לי, והצליחה במהירות לתפוס מקום של כבוד בתעשייה.

היא פיתחה רכיבים לייצור אותות שעון שאומצו על-ידי אינטל, ושולבו בכרטיסי הפיתוח שלה, ובעקבות זאת ברוב לוחות האם של מחשבים אישיים ושרתים המבוססים על פלטפורמת אינטל. החברה כבר החלה לחפש מוצרים חדשים עבור פיסת הנדל"ן הבטוחה שלה, כאשר היא חטפה מהלומה בלתי-צפויה.

בשנת 2007 עסקו המהנדסים במרכז הפיתוח של אינטל בישראל בגיבוש רעיונות חדשיםפ להשגת חיסכון בהספק ובעלות כרטיסי המחשב המבוססים על ערכות השבבים של אינטל. אחד מהפתרונות היה שילוב מערך ייצור וניהול אותות השעון בתוך ערכת השבבים עצמה, בלא צורך להשתמש ברכיבים חיצוניים. מבחינת אינטל זו היתה הברקה הנדסית – מבחינת סילגו זה היה אסון: בתוך ימים ספורים היא איבדה 90% מהמכירות שלה.

תמהיל המכירות של החברה בשנים האחרונות
תמהיל המכירות של החברה בשנים האחרונות

"היינו החברה מספר אחת בעולם באספקת אותות שעון למחשבים", סיפר ד"ר לי ל-Techtime. "כשאינטל ישראל החליטה לשלב את השעון בתוך השבבים, איבדנו את כל השוק שלנו". למעשה, המכירות של מערכות השעון צנחו מכ-30 מיליון דולר בשנה, לפחות מ-2 מיליון דולר כיום.

הראיון נערך במהלך ביקור של Techtime בחברה, במסגרת פרוייקט EuroasiaPress. "עמדנו בפני חידלון גמור. היינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש". מדובר בחברה קטנה המעסיקה כ-100 עובדים בלבד. מחציתם בעמק הסיליקון ומחציתם באוקראינה.

למזלה של החברה, המייסד הוא אחד מוותיקי תעשיית הסמיקונדקטורס. הוא הצטרף לחברת אינטל בשנת 1974 (שבה הוקמה חברת אינטל ישראל), אחר-כך עבר לחברת נשיונל סמיקונדקטורס, הקים את סמסונג סמיקונדקטורס ארה"ב ושימש בתפקידי ניהול בכירים בחברת Cypress.

הוא הכיר את השוק, ובמיוחד את הטכנולוגיה. ד"ר לי ידע שבאמצעות תכנון זהיר של השבב, ניתן לשנות חלק מהפונקציות של הבלוקים הפנימיים בתוך השבב, רק באמצעות שינויים בשכבת המתכת העליונה ביותר. כלומר באמצעות מסיכת ליתוגרפיה אחת.

הידע הזה שימש להגדרת תחום חדש בשםConfigurable Mixed-signal IC : רכיב קטן ופשוט, אשר יכול להכיל מספר מוגבל מאוד של פונקציות אנלוגיות ודיגיטליות, אשר הלקוח יכול להתאים אותן לצרכיו. מדובר ברכיב מיתכנת שקל מאוד לתכנת אותו, אולם הוא מוגבל בביצועים. כאשר הלקוח מסיים לתכנת אותו, הוא ושלח את התכנון לחברה, והיא מעניקה לו מספר קטלוגי ומייצרת עבורו רכיב ייעודי.

הפלטפורמה המרכזית של החברה היא GreenPAK: רכיב לתיכנות חד-פעמי במארז TDFN בעל 12 פינים בלבד העובד בטווח המתחים 1.8V-5V. הוא מכיל מספר מצומצם של אלמנטים אלקטרוניים: ממיר ADC ברזולוציה של 8 ביטים, מקור מתח ייחוס, מתנד RC, 4 דלגלגים (Flip-Flops), 3 משווים דיגיטליים, 2 משווים אנלוגיים, 11 טבלאות LUT קטנות (Look-Up Tables) וכדומה.

אומנם רחוק מאוד מרוב הרכיבים המתכנתים בשוק, אבל מספיק כדי לפתח במהירות רכיבים המבצעים בקרת טעינת סוללות, בקרת מנועי מאווררים, בקרת נורות LED, דרייברים לחיישני Hall Effect ויישומים אחרים. במקרים רבים הם מופיעים על הכרטיס ליד מעגלי FPGA גדולים.

מסתבר שהרעיון נותן מענה ממשי לצורך קיים. מאז שיצאו הרכיבים הראשונים לשוק, המכירות של Silego מוכפלות מדי שנה. להערכת ד"ר אילבוק לי, בשנת 2013 יסתכמו המכירות בכ-50 מיליון דולר, לאחר שהחברה תגיע להיקף מסירה של 450 מיליון יחידות.

השבוע הכריזה החברה על חבילת פיתוח חדשה הכוללת מחולל אותות, סימולטור ולוכד אותות הסימולטור (כדי להציגם בתצורת סקופ), ואת תוכנת הפיתוח GreenPAK Designer. כדי להוכיח עד כמה הפיתוח מהיר, החברה הכריזה על תחרות חוגשית – מהנדסים שיפתחו רכיב מוגדר בפחות מ-20 דקות – יקבלו פרס של 500 דולר.

ומה קורה עם אינטל ישראל? לי: "אנחנו ממשיכים לעבוד בשיתוף פעולה עם אינטל ישראל, ויש לנו כבר 100 תכנונים של רכיבים שלנו בתוך הכרטיסים של אינטל".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured