IHS: סעודיה היא יבואנית הנשק הגדולה בעולם

10 מרץ, 2015

סקר IHS מגלה שהשוק הצבאי העולמי צמח בשנת 2014 בשיעור יוצא דופן של 13.4%, והמזרח התיכון הפך לשוק הנשק הגדול בעולם. ישראל היא יצואנית הנשק השביעית בגודלה

סקר IHS מגלה שהשוק הצבאי העולמי צמח בשנת 2014 בשיעור יוצא דופן של 13.4%, והמזרח התיכון הפך לשוק הנשק הגדול בעולם

מטוס אף-15 של חיל האוויר המלכותי הסעודי
מטוס אף-15 של חיל האוויר המלכותי הסעודי

המתיחות הצבאית במוקדים חדשים בעולם, כמו המזרח התיכון ואסיה, מוציאים את השוק הצבאי מהיציבות היחסית שלו, ובשנת 2014 הוא הגיע להיקף של 64.4 מיליארד דולר, בהשוואה ל-56.8 מיליארד דולר ב-2013. כך עולה ממחקר שוק חדש של חברת IHS.

הממצאים המרכזיים בסקר: סעודיה החליפה את הודו כיבואנית הנשק הגדולה בעולם, כאשר תקציב הרכש של סעודיה ושל איחוד האמירויות צמח לכ-8.6 מיליארד דולר, והוא היה גדול יותר מתקציב הרכש של כל מדינות מערב אירופה ביחד. ארצות הברית היא היצואנית הגדולה בעולם ומספקת כשליש מהתצרוכת של השוק הצבאי בעולם, וסין ממשיכה להתחמש והפכה ליבואנית הציוד הצבאי השלישית בגודלה בעולם.

לדברי אנליסט בכיר לשוק הצבאי ב-IHS, בן מורס, התופעה הסעודית אינה חד-פעמית: "הגידול ברכש הסעודי הוא דרמטי, ובהתחשב בהזמנות שהיא ביצעה, היא תמשיך לשמור על מעמדה כיבואנית הנשק הגדולה בעולם".

שוק הנשק העולמי. מקור: IHS
שוק הנשק העולמי. מקור: IHS

למעשה, סעודיה הגדילה את תקציבי הרכש שלה ב-54% בשנה האחרונה, ובהתבסס על הסכמים שנחתמו, תקציב הרכש שלה יגדל ב-52% נוספים בשנת 2015 ויגיע להיקף של כ-9.8 מיליארד דולר. פירוש הדבר שסעודיה תהיה אחראית השנה לכשביעית מכל תקציבי הרכש הבטחוני בעולם.

במקביל, הדבר מלמד על משקלו של המזרח התיכון בשוק הביטחוני העולמי: "חמש מתוך 10 המדינות הגדולות ביותר בעולם בתחום הרכש הביטחוני – נמצאות במזרח התיכון". הנהנית הגדולה ביותר מהתופעה היא ארצות הברית, שהגדילה את המכירות שלה למזה"ת להיקף של 8.4 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-6 מיליארד ב-2013. הספקיות האחרות של ציוד צבאי למזרח התיכון הן בריטניה (1.9 מיליארד דולר), רוסיה (1.5 מיליארד דולר), צרפת (1.3 מיליארד דולר) וגרמניה (1 מיליארד דולר).

IHS DEFENSE

בתוך כך מתחוללים שינויים גם באסיה: סין ממשיכה להגדיל את תקציב הרכש הצבאי שלה. היא צמחה למעמד היבואנית השלישית בגודלה בעולם, לאחר שדורגה במקום החמישי בשנת 2013, וצפויה להגדיל את תקציבי הרכש וההצטיידות.

קוריאה עולה, רוסיה יורדת

קוריאה הדרומית מתחילה לתפוס מעמד של יצואנית מרכזית, ולהערכת HIS היא תהיה היצואנית הגדולה ביותר באסיה בתוך שנים ספורות. בעשור החקרוב צפויות להיחתם עיסקאות רכש באסיה בהיקף של כ-35 מיליארד דולר, כאשר התעשייה הבטחונית הקוריאנית צפויה לתפוס מהן נתח של כ-6 מיליארד דולר.

רוסיה, לעומת זאת, נמצאת במגמה הפוכה: בשנת 2014 היא הגדילה את יציוא הנשק ב-9% להיקף של 10 מיליארד דולר, אולם המגמה לשנים הבאות היא של ירידה בייצוא הבטחוני. הלקוחות העיקריים שלה ב-2014 היו סין (2.3 מיליארד דולר), הודו (1.7 מיליארד דולר), ונצואלה (1 מיליארד דולר) וכן וייטנאם (12 מיליארד דולר).

אלא שהסנקציות הכלכליות כתוצאה מהמלחמה באוקריאנה מקשות עליה להתחרות בשוק, וירידת מחירי הנפט פוגעות בעיקר בלקוחות שלה הרגישות למחירי נפט, כמו ונצואלה ואיראן. מנגד, סין מפתחת בינטנסיביות טכנולוגיות צבאיות ומקטינה במהירות את התלות שלה בטכנולוגיה רוסית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , תעופה וביטחון