ספר: האם צבא ההייטק האמריקאי ייכשל בזמן-אמת?

2 יולי, 2015

הספר "צי הצללים" שניכתב על-ידי שני אנליסטים ביטחוניים, צופה שפלטפורמות הלחימה הממוחשבות של ארה"ב יתמוטטו מול מתקפה סינית. ארה"ב תינצל בזכות מערכות ישנות ובלתי ממוחשבות

הספר "צי הצללים" שניכתב על-ידי שני אנליסטים ביטחוניים מארה"ב, צופה שפלטפורמות הלחימה הממוחשבות של ארה"ב, דוגמת ה-F-35, יתמוטטו מול מתקפה סינית. ארה"ב תינצל בזכות מערכות נשק ישנות ובלתי ממוחשבות 

F35

העיתונות העולמית מוצפת ביומיים האחרונים בידיעות המרעישות על תרגיל קרב אוויר שנערך השבוע בין מטוס F-35 סופר-מודרני לבין מטוס F-16 שתוכנן בשנות ה-70, ושהסתיים בתבוסת ה-F-35. בעקבות הידיעות האלה, פירסם הפנטגון מספר הודעות בשעות האחרונות, שבהן הסביר שתוצאות התרגיל אינן רלוונטיות לעתיד מטוס הקרב העתידי, מכיוון שהשתתף בו מטוס ניסיוני שעדיין לא הותקנו בו כל מערכות המידע והלחימה.

BOOKיכול להיות שהאירוע ההוא ייחשב בסופו של דבר לשולי, ולאחד מהשלבים הסטנדרטיים במסגרת פיתוחה של פלטפורמה חדשה. אלא שספר חדש שיצא לאחרונה על-ידי שני מומחים צבאיים, מטיל ספק בכל תפישת הביטחון החדשה של ארצות הברית, אשר שמה את יעדה על פלטפורמות ממוחשבות ובסופר מתוחכמות אשר מסוגלות לבצע הכל, ונוטש את גישת המערכות הייעודיות, הפשוטות והאמינות. בקיצור, השניים טוענים שצבא ההייטק האמריקאי צפוי להיות כישלון מפואר.

הספר Ghost Fleet מתאר תהליך שבו המלחמה הקרה המתחדשת יוצאת מכלל שליטה, ופורצת מלחמה בין סין וארצות הברית, לאחר תקיפת פתע סינית בנוסח פרל הרבור.

הכל מתחיל במזרח התיכון…

אלא שלא מדובר ברומן פוליטי, שכן שני המחברים, פיטר סינגר ואוגוסט קול, עוסקים בניתוח צבאי ובייעוץ במוסדות לביטחון לאומי. קול הוא אנליסט בקבוצת החשיבה לביטחון לאומי של מכון Brent Scowcroft Center, וסינגר משמש כיועץ של צבא ארצות הברית, הסוכנות למודיעין (DIA) וה-FBI בתחומי הלוחמה של המאה ה-21.

מדוע פורצת המלחמה? כרגיל, בגלל המזרח התיכון. המחברים המציאו אסון רחב-מימדים שבעקבותיו מפסיק המזרח היתכון להיות ספק אנרגיה, וארה"ב הופכת לספקית האנרגיה הגדולה בעולם, שכלכלת סין תלויה בה. הנסיון של סין להשתחרר מהתלות הזו דוחף אותה לנסות ולהשתלט על האוקיינוס השקט.

אלא שהספר אינו מתמקד בחיזוי גיאו-פוליטי, אלא מנסה לחזות כיצד תתנהל מלחמה בין שתי מעצמות על במאה ה-21. בסקירה קצרה של תוכן הספר שפורסמה היום על-ידי סוכנות רויטרס, מצטיירת המלחמה הזו ככישלון אדיר-מימדים של מערכות ההייטק האמריקאיות. במיוחד, יוצא הספר כנגד הפלטפורמות הגדולות והמתוחכמות כמו מטוס ה-F-35 וספינות המלחמה הממוחשבות והחמקניות מהסדרה Littoral Combat Ship.

על-פי תיאור ההתרחשויות בספר, שתי הפלטפורמות המרכזיות הללו נכשלות לחלוטין בהתמודדות מול המתקפה הסינית. כל מערכות ההפעלה שלהן מבוססות על מחשבים ורשתות תקשורת אשר מתמוטטים כמו בניין קלפים מול מתקפות הסייבר הסיניות. יותר מזה, גם כאשר הן יוצאות לקרב, מערכות הנשק המתוחכמות שלהן נכשלות בביצועים מכיוון שהן מעולם לא נבדקו בתנאים מחמירים והתוכנות הכבדות שלהן עתירות בפגמים.

בסופו של דבר, הפנטגון נאלץ לפנות לעזרתו של מה שמכונה "צי הרפאים", שנתן לספר את שמו Ghost Fleet: מגרשי איחסון שבהם נשמרים כלי-נשק ישנים שיצאו משירות. במיוחד מדובר במטוסי F-16 ובמטוס התקיפה המיושן F-10  שנכנס לשירות בצבא ארה"ב בשנות ה-50 ומילא תפקיד מרכזי במלחמת וייטנאם.

אחד מהיתרונות הגדולים של שתי הפלטפורמות הללו, על-פי הספר, הוא שמערכות המחשב שלהן כל-כך ישנות, שהכלים המודרניים של לוחמת סייבר לא מצליחים לשתק אותן. כמובן שבמהלך האירועים מתרחבת הלחימה לחלל החיצון, ואפילו המיליארדרים מעמק הסיליקון נחלצים להצלת מערכות הסייבר הקורסות של צבא ארצות הברית.

אלא שבשורה התחתונה משמש הספר כשלט אזהרה: צבא הרובוטים הממוחשבים ביבשה, בים ובאוויר לא יצילו את ארצות הברית ביום פקודה. כמובן שאפשר להתווכח עם התפישה הזאת, אולם האירועים האחרונים במזרח התיכון, כולל מבצע צוק איתן, דווקא מלמדים שיש ממש בדילמת לוחמת ההייטק: המל"טים של צבא ארצות הברית לא עוצרים את לוחמי דעאש, וצה"ל לא מכניע את החמאס ללא כניסה קרקעית שעליה משלמים בדם, יזע ודמעות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , תעופה וביטחון