צבא ארה"ב הקפיץ את מניית ראדא ב-24%

29 יולי, 2015

הצבא האמריקאי רכש מכ"ם רב-משימתי של חברת ראדא כדי לבצע ניסויי שדה ולהגדיר את מערכת המכ"ם העתידית של הצבא. המשקיעים בחברה הגיבו בהתלהבות

הצבא האמריקאי רכש מכ"ם רב-משימתי של ראדא, כדי לבצע ניסויי שדה ולהגדיר את מערכת המכ"ם העתידית של הצבא. המשקיעים בחברה הגיבו בהתלהבות

RADA
מכ"ם הגנת הגבולות RHS-44

צבא ארצות הברית החליט לרכוש מערכת אחת של המכ"ם הרב-משימתי (Multi-Mission Hemispheric Radar) של חברת ראדא (Rada) מנתניה, כדי לבצע ניסויים ולהעריך את יכולותיו. כאשר ראדא דיווחה על העיסקה, המנייה שלה בנסד"ק זינקה בתוך דקות ב-24% והעניקה לחברה שווי שוק של יותר מ-16 מיליון דולר.

חשיבותה של חברת ראדא בתעשייה הביטחונית אינה בהיקף המכירות שלה. ברבעון הראשון של 2015 הסתכמו מכירותיה ב-3.6 מיליון דולר בלבד, המייצגות ירידה של 32% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשנת 2014 כולה הסתכמו המכירות בכ-22.5 מיליון דולר, והחברה דיווחה על רווח נטו של 200 אלף דולר.

מניית RADA בנסד"ק מגיבה לעיסקה האמריקאית
מניית RADA בנסד"ק מגיבה לעיסקה האמריקאית

מכ"ם MHR החדש שלה (נחשף לראשונה ב-2013), הוא זה המעורר עניין בתעשייה, מכיוון שהוא מייצג דור חדש של מערכות מכ"ם המתמודדות עם איומים מיוחדים. המכ"ם פועל בטווח התדרים S-Band וכולל Pulse-Doppler ואנטנת שידור וקליטה מסוג Active Electronically Scanned Array המאופיין ביכולת לייצר קרינה ממוקדת (beam forming) הנישלטת באמצעות תוכנה.

המכ"ם מופיע בתצורה מאוד קומפקטית, המאפשרת להשתמש בו במגוון גדול מאוד של מתארי פעולה ניידים ונייחים, אולם הייחוד שבו נעוץ בעובדה שהוא מצליח להתמודד עם איומים מודרניים מאוד, ולא רק איומים קלאסיים. החברה פיתחה בינתיים שלושה מוצרים במשפחת MHR. המכ"ם מדגם RPS-40 עוקב אחר רקטות, פגזי מרגמה ואפילו פגזי ארטילריה בטווח של עד 10 קילומטר, ומזהה את נקודת היציאה ואת נקודת הפגיעה של החימוש.

המכ"ם מדגם RPS-42 מאתר את כל האיומים האוויריים בטווח של עד 10 ק"מ, דוגמת מטוסים, מסוקים וכלי טיס בלתי מאויישים. הוא כולל ממשק Ethernet המאפשר קישור ישיר אל מערך שליטה ובקרה מרחבי גדול יותר.

מכ"ם RPS-40. מאתר קרטות ופגזים הנורים אל כלי רכב
מכ"ם RPS-40. מאתר קרטות ופגזים הנורים אל כלי רכב

המכ"ם מדגם RHS-44 מיועד למשימות הגנת גבולות ומאתר ועוקב אחר כלי טיס קטנים הטסים בגובה נמוך, כלי-רכב ואפילו הולכי רגל בטווח של עד 40 ק"מ. גם הוא כולל ממשק תקשורת להתחברות אל מערך שליטה ובקרה מרחבי.

המשך לעיסקת הלייזר של לוקהיד מרטין

על-פי פרסומים מהשנה האחרונה, ככל הנראה מכ"ם ממשפחת MHR הוטמע במערכת ההגנה האקטיבית אגרוף ברזל (Iron Fist) המפותחת על-ידי רפאל והתעשייה הצבאית (IMI). המערכת מספקת הגנה כוללת על-כלי רכב רכים ומשוריינים, באמצעות גילוי טילים או פגזים הנורים לעברם, חישוב מסלולם ושיגור מיירט המנטרל אותם באמצעות מרעום קירבה.

החברה דיווחה שהרכישה של צבא ארצות הברית נעשתה לאחר רכישה קודמת שבוצעה על-ידי אינגרטור גדול של מערכת הביטחון האמריקאית. יכול להיות שהיא מרמזת לעיסקה עם חברת לוקהיד מרטין מחודש מרץ השנה.

חטיבת החלל של לוקהיד מרטין בחרה במכ"ם הרב-משימתי של ראדא כדי לסייע לה לבצע את ניסויי השדה קרן לייזר באנרגיה גבוהה, שהיא מפתחת. מדובר בכלי נשק חדש בשם ATHENA, המבוסס על לייזר סיב אופטי בהספק של 30 קילו-ואט, המסוגל לנקב מנוע של מכונית ממרחק של כ-1.5 ק"מ. לדברי מנהל התוכנית בלוקהיד מרטין, קאיוקי ג'קסון, השלב הבא בפרוייקט הינו פיתוח גירסא חזקה יותר וקלת משקל, שניתן יהיה להתקינה על כלי-טיס צבאיים, מסוקים, ספינות ואפילו משאיות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: WIRELESS , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית