שוק הכטב"מים העולמי יוכפל פי חמישה עד 2022

6 אוגוסט, 2015

ה-FAA מתחיל לחפש דרכים לאשר את הפעלתם החוקית לצד מערכת התעופה העולמית. שוק הכטב"מים הצבאי ימשיך להוביל ויגיע להיקף של כ-14 מיליארד דולר

ה-FAA מתחיל לחפש דרכים לאשר את הפעלתם החוקית לצד מערכת התעופה העולמית. שוק הכטב"מים הצבאי ימשיך להוביל ויגיע להיקף של כ-14 מיליארד דולר

UAV

השוק העולמי של הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאויישים), או Drones, נמצא למעשה רק בתחילת תהליך הצמיחה שלו. כך עולה ממחקר שוק חדש של חברת WinterGreen Research ממסצ'סטס, ארה"ב, שפורסם היום. החברה מעריכה שבשנת 2014 הסתכם השוק העולמי בהיקף של 3.6 מיליארד דולר, והוא נמצא עכשיו בשלבי צמיחה מהירים שיביאו אותו להיקף של 16.1 מיליארד דולר לפחות עד לשנת 2021.

מאחורי השוק ניצבת התפתחות טכנולוגית מהירה וכניסת הכטב"מים אל תחומי שימוש חדשים: מעקב, מודיעין, משימות קרביות, משימות מיפוי תלת-מימדי, מעקב אחר קווים של תשתיות חשמל, גאז ותשתיות תחבורה, סיורי גבולות, משלוח חבילות, צילום, ניטור חקלאי ועוד.

אלא שלמרות שהשוק הוא עדיין שוק צבאי בעיקרו, השימוש המסחרי מתחיל לצבור תנופה: שוק הרחפנים המסחרי הסתכם בשנת 2014 בהיקף של כ-552 מיליון דולר. להערכת חברת המחקר Grand View Research האמריקאית, השוק יצמח בשנים הקרובות בקצב של 16.9% בשנה ויגיע להיקף של כמעט 2.1 מיליארד דולר בשנת 2022.

תחזית שוק הכטב"מים המסחריים בארצות הברית
תחזית שוק הכטב"מים המסחריים בארצות הברית

היישומים החקלאיים והמשטרתיים נחשבים למובילים בתחום השימוש המסחרי בכטב"מים, אולם השוק מתחיל להיפתח ליישומים חדשים, שאחד מהבולטים שבהם שצבר כותרות בשנה האחרונה הוא בתחום ההפצה והמשלוח של מסחר האלקטרוני.

בחודש יולי השנה הציעה חברת אמזון להקצות מקום מיוחד בנמלי התעופה בעולם לכלי טיס בלתי מאויישים העוסקים בשינוע סחורות. ההצעה נדחתה על-ידי הרגולטור בארה"ב, אולם הדיונים על קיום משותף של רחפנים מסחריים לצד התעופה המסורתית מתקיימים היום במקומות רבים.

הרגולטור מתחיל להתרכך

למרות שמנהל התעופה האמריקאי (FAA) ומנהל התעופה האירופי (EASA) מונעים שימוש בכלי טיס בלתי מאויישים בשדות תעופה מסחריים, מחשש לקשיים בפיקוח האווירי, הרשויות בארה"ב מראות סימני התגמשות: בספטמבר 2014 העניק ה-FAA  לשש תחנות שידור והפקת סרטי טלוויזיה, אישורים להפעלת רחפנים נושאי מצלמה. לאחרונה גיבש ה-FAA הצעה, שעדיין לא אושרה, שלפיה יאושר השימוש המסחרי בכטב"מים השוקלים עד 25 ק"ג, טסים בגובה של עד 150 מטר ובמהירות של עד 160 קמ"ש.

החברות גדולות לא ממתינות לאישור ומתחילות בפרוייקטי פיתוח שאפתניים מתוך הנחה שהאישורים יגיעו בעתיד. כך למשל, גוגל ופייסבוק מתכננות להשתמש ברחפנים סולאריים גדולים אשר ינועו באטמוספירה ויספקו קישוריות אינטרנט לאתרים מרוחקים. חברת אמזון מפתחת את הרחפן Prime Air, שאמור לספק ללקוח את המוצרים שרכש, בתוך 30 דקות מרגע ביצוע העיסקה.

להערכת החברה, השוק האמריקאי יחזיק בכ-55% משוק הרחפנים המסחריים לפחות עד שנת 2022. פירוש הדבר שחלוקת השוק האמריקאי לפי קטגוריות (ראו גרף), מספק ייצוג אמין של המגמות הכלליות בשוק הכטב"מים העולמי.

הפלטפורמות המסחריות המרכזית

הרחפנים מתחלקים למספר קטגוריות עיקריות: כלים בעלי כנף קבועה וכלים בעלי כנף מסתובבת. כלים בעלי כנף קבועה דומים יותר לטיסנים או למטוסים גדולים, שבהם הכנף אחראית על כוח העילוי והמנוע על הנעת כלי הטיס.

כלים בעלי כנף מסתובבת מהווים גירסה של הליקופטר, שבה הכנף המסתובבת (רוטור) אחראית גם על העילוי וגם על הנעת הכלי. רוב הרחפנים המסחריים הם בעלי כנף מסתובבת (בניגוד לכטב"מים הצבאיים המתבססים יותר על כנף קבועה), וכוללים לרוב 2-8 רוטורים.

הסיבה לכך ברורה: ככל שגדל מספר הרוטורים, המכניקה הדרושה לשלוט בהם היא פשוטה יותר, והכלים זולים ואמינים יותר. לכן, למשל, משתמשים ברחפנים מרובי רוטורים למשימות צילום, מעקב, ובעתיד ככל הנראה גם להובלת חבילות.

רחפנים היברידיים הם בעלי כנף קבועה ומשתמשים במספר אמצעי הנעה. חלקם יכולים לשהות באוויר תקופות ארוכות – אפילו שנים. לרוב הם גם מצויידים בפנלים סולאריים על-גבי הכנפיים, המספקים אנרגיה חשמלית למנועים. ננו-רחפנים הם קטנים מאוד, ניידים וקל להעביר אותם ממקום למקום. הם מאוד פופולריים גם כצעצועים ומשמשים למטרות אבטחה וצילום.

ראוי לזכור שכלי הטיס הבלתי מאויישים החלו את דרכם כמוצרים צבאיים, ושם גם נמצא השוק הגדול ביותר. כך למשל, מהשוואה של שני המחקרים למעלה, עולה ששוק הכטב"מים הצבאיים הסתכם בשנת 2014 בכ-3.1 מיליארד דולר – פי שישה מאשר השוק האזרחי. במקביל, שוק הכטב"מים הצבאי צפוי להכפיל את היקפו כמעט פי חמישה – להיקף של כ-14 מיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , תעופה וביטחון