ווסטרן דיגיטל רוכשת את סנדיסק ב-19 מיליארד דולר

21 אוקטובר, 2015

מדובר בעיסקת מיזוג של כמעט שווים: ווסטרן דיגיטל נסחרת לפי שווי שוק של 20.4 מיליארד דולר. על הכוונת: השוק הצומח של מרכזי הנתונים ותשתיות הענן

מדובר בעיסקת מיזוג של כמעט שווים: ווסטרן דיגיטל נסחרת לפי שווי שוק של 20.4 מיליארד דולר. על הכוונת: השוק הצומח של מרכזי נתונים ותשתיות הענן

WESTERN-DIGITAL

חברת Western Digital מקליפורניה הודיעה היום שהיא חתמה על עיסקה לרכישת חברת SanDisk תמורת מזומנים ומניות בהיקף כולל של כ-19 מיליארד דולר, לפי מחיר מניה של 86.5 דולר. כיום החברה נסחרת בנסד"ק לפי מחיר של 75.2 דולר בשווי שוק של כ-15.37 מיליארד דולר. מדובר במיזוג של כמעט בין שווים: חברת ווסטרן דיגיטל (WD) נסחרת כיום בנסד"ק לפי שווי חברה של 20.4 מיליארד דולר.

העיסקה אושרה על-ידי הדירקטוריונים של שתי החברות. העיסקה הגדולה הקודמת של החברה היה רכישת חטיבת האיחסון של היטאצ'י (Hitachi GST) בשנת 2011 תמורת 4.3 מיליארד דולר. חברת ווסטרן דיגיטל היא אחת מיצרניות כונני הדיסקים הגדולות בעולם, לצד Seagate.

מנכ"ל סנדיסק, סנג'אי מרוטרה
מנכ"ל סנדיסק, סנג'אי מרוטרה

עיסקת סנדיסק הוגדרה על-ידה כמהלך שנועד להפוך את החברה לספקית פתרונות איחסון גלובלית ובעלת כל מרכיבי טכנולוגיית הזיכרון הבלתי נדיף מבוסס NAND, שעליו מבוססים מוצרי סנדיסק. מנכ"ל ווסטרן דיגיטל, סטיב מיליגאן, הגדיר את העיסקה כ"רכישה המשנה את פני החברה (transformational acquisition)". לדבריו, החברה המשולבת ממוקמת במקום המושלם כדי ליהנות מהצמיחה בשוק האיחסון בעולם. נשיא ומנכ"ל סנדיסק, סנג'אי מרוטרה, אמר שהחברה הממוזגת תוכל לספק לשוק את המגוון הגדול ביותר של פתרונות איחסון.

יישמר השת"פ האסטרטגי עם טושיבה

קווי המוצר המשותפים של שתי החברות כוללים דיסקים מגנטיים (HDD), דיסקים מבוססי סמיקונדקטורס (SSD), פתרונות איחסון מבוססי פלאש ופתרונות איחסון למרכזי נתונים בענן. החברה מתכננת להשתמש בכל הטכנולוגיות הללו כדי לפתח סדרה חדשה של מוצרים מרמת הצרכן ועד רמת הענן. ביחד, שתי החברות מחזיקות בכ-15,000 פטנטים בתחום האיחסון.

על-פי התוכנית, שיתוף הפעולה הוותיק בן 15 השנים שבין טושיבה וסנדיסק יימשך גם לאחר המיזוג, ויספק רכיבי NAND וטכנולוגיות זיכרון בלתי נדיפות, כולל 3D NAND, לחברה הממוזגת. מנכ"ל ווסטרן דיגיטל, סטיב מיליגאן, ישמש כמנכ"ל החברה המאוחדת והנהלתה תישאר באירווינג, קליפורניה. מנכ"ל סנדיסק צפוי להתמנות לדירקטוריון של ווסטרן דיגיטל.

חברת ווסטרן דיגיטל צופה שמרכיבים סינרגיים מסויימים בין שתי החברות יתבטאו בחיסכון של 500 מיליון דולר ב-18 החודשים הראשונים שלאחר המיזוג. פירוש הדבר בשפת הבורסה, הוא שצפויים פיטורים, אולם עדיין לא ברור באיזה מחלקות או אזורים של החברה הם יבוצעו. במקרים רבים, מחלקות השיווק והמכירות הן הראשונות המרגישות את גרזן הקיצוצים הנוחת בעקבות עסקאות מיזוג.

סוגיית המימון הפיננסי עדיין לא סגורה לגמרי: חברת ווסטרן דיגיטל נמצאת במהלכה של קבלת הלוואה בגובה של 18.4 מיליארד דולר, אשר תשמש למימון חלקי של העיסקה, ולסגירת חובות קיימים של החברה ושל סנדיסק. העיסקה זקוקה לקבלת האישור של בעלי המניות של סנדיסק, וצפויה להסתיים ברבעון השלישי של 2016.

הצל הארוך של EMC

אי-אפשר לחשוב על עיסקת WD-SanDisk בלא להזכיר את עיסקת הענק מהימים האחרונים, שלפיה תרכשו חברת Dell את חברת EMC תמורת כ-67 מיליארד דולר. אחת מהפעילויות המרכזיות של EMC היא בניית מערכות איחסון גדולות מאוד עבור תשתיות עתירות מיחשוב, מרכזי נתונים ותשתיות ענן. העיסקה הזו מלמדת על התחזיות משוק האיחסון העולמי, אשר בעידן הביג דטה וה-IoT נערך לקליטת כמויות כמעט אינסופיות של נתונים. כדי שווסטרן דיגיטל תוכל להשתלב בשוק הזה, היא חייבת גם את הטכנולוגיה וגם את הלקוחות של סנדיסק.

מאחורי ההצלחה של EMC מסתתר רמז ישראלי המסביר את עיסקת WD-SanDisk:  בשנת 2012 רכשה EMC את חברת XtremIO הישראלית תמורת כ-430 מיליון דולר. החברה פיתחה טכנולוגיה לייעול זיכרונות Flash, המאפשרת לבנות מערכות איחסון עצומות המבוססות על מערכי דיסקים מבוססי Flash, כלומר SSD. בתחילת ספטמבר דיווחה EMC שחטיבת XtremIO השיגה הזמנות בהיקף של כ-1 מיליארד דולר בתוך 18 חודשים, ומסרה ש"זהו המוצר בעל הצמיחה המהירה ביותר במכירות בהיסטוריה בת 36 השנה של EMC". זה מעניין, מכיוון שמערכי SSD הם בדיוק הטכנולוגיה שווסטרן דיגיטל החליטה לרכוש מסנדיסק כדי ליהפך לספקית פתרונות איחסון גלובלית.

מנגד, סנדיסק חזקה מאוד בתחום הצומח של אבזרים ניידים, מצלמות, טלפונים וכרטיסי זיכרון צרכניים. גם זהו תחום חשוב ובעל עתיד מבטיח, למרות שכללי המשחק בו שונים לגמרי מהשוק הארגוני הגדול המסתתר בתוך הענן.

עובדי סנדיסק בישראל ממתינים לתשובות

אחת מהשאלות המעניינות היא כיצד ישפיע המיזוג על פעילותה של חברת סנדיסק בישראל. כזכור, סנדיסק הפכה לגורם מרכזי במפת המו"פ הישראלית לאחר שרכשה את חברת M-Systems בשנת 2006 תמורת כ-1.6 מיליארד דולר. כיום היא מעסיקה כ-700 עובדים בישראל בשלושה מרכזי פיתוח: בכפר-סבא, בעומר שליד באר-שבע ובתפן בגליל. בשבועות האחרונים היא נכנסה לתנופת גיוס עובדים במטרה לגייס 90 עובדי פיתוח נוספים, וגם פתחה מרכז מו"פ בנצרת שאמור להעסיק עובדים ערבים ישראלים מאזור הצפון.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , טכנולוגיות מידע , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured