ישראל, איראן, ירדן והרשות הפלסטינית חונכות מאיץ משותף

16 מאי, 2017

נחנך מאיץ החלקיקים Sesame הפועל בירדן והוקם בשיתוף ישראל,ירדן, איראן והרשות הפלשתינית. במקום יבוצעו מחקרים על-ידי קבוצות משותפות של מדענים מהאיזור. שגריר איראן: "סזמי הוא בסיס לשיתוף פעולה ושיפור יחסים"

SYNCHROTRON מאיץ חלקיקים

מאיץ החלקיקים המזרח תיכוני יוצא לדרך: לאחרונה הושלמה בניית המאיץ Sesame שבקרבת העיר עלאן, כ-40 דקות נסיעה מעמאן בירת ירדן. המתקן פועל במסגרת פרוייקט יחיד במינו שיביא לשיתוף פעולה בין מדענים מאיראן, מטורקיה, מירדן, ממצרים, מפקיסטן, מקפריסין, מהרשות הפלסטינית ומישראל. עד כה הוגשו 55 הצעות של חוקרים מהאזור למחקרים במאיץ. היום (ג') התקיים טקס חנוכת המאיץ במעמד מלך ירדן עבדאללה השני ומנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה פרץ וזאן ומשלחות מהמזרח התיכון והעולם.

שגריר איראן בירדן מוג'טבה פרדוסי אמר שזהו המיזם המדעי החשוב ביותר באזור. "איראן תמכה במיזם מההתחלה והשתתפה בו תקציבית וטכנולוגית. ססמי היא בסיס לשיתוף פעולה מדעי באזור ולשיפור היחסים שלנו עם שכנותינו". מנכ"ל משרד המדע אמר בטקס כי דרך שיתוף פעולה אזורי, "אנו מקווים לחזק את היחסים עם המדינות השכנות". ד"ר חאלד טוקן, מנהל המיזם ולשעבר שר בממשלת ירדן, אמר בנאומו כי בניית ססמי לא הייתה קלה. "היינו צריכים להתגבר על אתגרים תקציביים, טכנולוגיים ופוליטיים. זהו תחילתו של עידן חדש".

מאיץ Sesame הוא מתקן מעגלי בגודל אצטדיון המייצר קרינה אלקטרומגנטית ומאפשר להאיץ אלקטרונים במהירות הקרובה למהירות האור. המאיץ החדיש ישמש חוקרים ממדינות האזור בתחומי מדעי החיים, פיזיקה, כימיה, מדע חומרים ועוד. הרעיון להקמתו הועלה בתחילה על-ידי חוקרים מגרמניה מארה"ב ומישראל שביקשו להקים במזרח התיכון מאיץ חלקיקים במתכונת של מאיץ CERN שבשוויץ. בשנת 1997 הצטרפו משרד המדע והאקדמיה הלאומית למדעים ליוזמה, מתוך התפיסה ששיתוף פעולה מדעי באזור יועיל לא רק להתפתחות המדעית אלא גם יוביל לגישור ולהבנה בין מדינות המזרח התיכון.

מאיץ החלקיקים במבט מבחוץ. בתמונה למעלה: מנהרת ההאצה של אלקטרונים
מאיץ החלקיקים במבט מבחוץ. בתמונה למעלה: מנהרת ההאצה של אלקטרונים

בשנת 2003 הונחה אבן הפינה למתקן ובנובמבר 2008 הושלמה בניית המבנה. בנוסף על מדינות החברות במאיץ, גם האיחוד האירופי, איטליה, אונסק"ו וגרמניה תרמו מיליוני דולרים לטובת המיזם ומעבדות מרחבי העולם תרמו ציוד מדעי בשווי של כ-20 מיליון דולרים נוספים. במרוצת השנים השקיעה ישראל כ-40 מיליון שקלים בבניית המאיץ. בעולם קיימים כ-60 מאיצי חלקיקים דומים. סזמי הוא מאיץ מודרני והיחיד מסוגו במזרח התיכון. מדענים ותלמידי מחקר ישראלים צפויים להשתמש בו בשנים הקרובות.

מטרותיו המדעיות של סזמי שונות מאלו של המאיץ בז'נבה. בעוז שהמאיץ האירופי מאיץ פרוטונים, המאיץ המזרח תיכוני, בהספק של 2.5GeV, מאיץ אלקטרונים כדי לנצל את הקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת מהם לביצוע מחקרים שונים, למשל חקר מאפיינים של חומרים. שני מקורות הקרינה הראשונים ישמשו לחקר זיהום האוויר בעמק הירדן באמצעות בחינת הימצאות של מתכות בתוך דגימות אדמה, וחקירת תאים סרטניים ורקמות ביולוגיות אחרות.

"המתקן ישמש מקום מפגש למדענים וזירה אפשרית לשיתופי פעולה מדעיים", אומר פרופ' אליעזר רבינוביץ' מהאוניברסיטה העברית בירושלים, יו"ר ועדת האקדמיה הלאומית למדעים לאנרגיות גבוהות אשר קידם את המיזם ב-20 השנים האחרונות. "המדע היווה שפה אוניברסלית שחיברה בין המדענים ובין המדינות באזור. מהרגע שהמאיץ יושק, הוא ייבחן על פי הישגיו המדעיים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מדע