החללית הישראלית תנחת על הירח ב-13 בפברואר 2019

10 יולי, 2018

חללית SpaceIL נכנסה לשלבי בדיקות סופיות בתעשייה האווירית. בדצמבר היא תשוגר לחלל על-גבי משגר פלקון של SpaceX, וכעבור חודשיים תבצע נחיתה אוטונומית על הירח, משם תשלח צילומים ומדידות של השדה המגנטי

עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית לישראל הודיעו היום (ג') שהחללית הישראלית הראשונה אשר צפויה לנחות על הירח, תשוגר לחלל מקייפ קנוורל, פלורידה, על-גבי טיל פאלקון 9 של חברת SpaceX בחודש דצמבר 2018. לאחר מסע של חודשיים היא צפויה לנחות על הירח ב-13 בפברואר 2019. החללית פותחה במשך 8 שנים על-ידי עמותת SpaceIL בשיתוף התעשייה האווירית. בבניית החללית הושקעו כ-320 מיליון שקל, רובם גויסו מתורמים פרטיים ובראשם נשיא SpaceIL, מוריס קאהן, שתרם כ-100 מיליון שקל.

הפרוייקט החל לפני 8 שנים, לאחר שחברת גוגל הכריזה על תחרות Google Lunar XPRIZE שלפיו הקבוצה הראשונה שתמחית חללית אוטונומית על הירח ותבצע משימת צילום, תקבל פרס של 20 מיליון דולר. שלושת מייסדי עמותת SpaceIL, יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן ויינטראוב, נרשמו לתחרות והקימו את העמותה שהצליחה להלהיב תורמים רבים ולגייס תמיכה מהתעשייה והאקדמיה בישראל. בהם: מכון ויצמן למדע, סוכנות החלל הישראלית, משרד המדע ובזק.

בסוף מרץ 2018 הודיעה גוגל שהתחרות הגיעה לסיומה הרשמי ללא זוכה, ושהיא מפסיקה את החסות לתחרות. אולחם הקבוצה הישראלית המשיכה בפרוייקט ומבצעת את המשימה ללא קשר לחברת גוגל. המשימה העדכנית שלה: צילום פני הירח ומדידת השדה המגנטי באתר הנחיתה עבור מחקר המבוצע על-ידי מכון וייצמן למדע ו-UCLA.

פלטפורמת הנחיתה על הירח של SpaceIL
פלטפורמת הנחיתה על הירח של SpaceIL

החללית שוקלת כ-600 ק"ג בלבד, ונחשבת לחללית הקטנה ביותר שתנחת על הירח. גובהה מטר וחצי, רוחבה כשני מטרים והיא נושאת דלק המהווה כ-75% ממשקלה. אומנם הירח מרוחק מכדור הארץ כ-384,000 ק"מ, אולם מסעה של חללית SpaceIL יימשך כ-9 מיליון קילומטרים. היא תתנתק מהמשגר בגובה של 60,000 ק"מ ותתחיל להקיף את כדור הארץ במסלולים אליפטיים. המסלולים האלה יוגבהו בהדרגה עד שקצה האליפסה יגיע לקרבת הירח. בשלב הזה תפעיל החללית את מנועיה ותאט את מהירותה כדי לאפשר לכבידת הירח ללכוד אותה במסלול סביבו. החללית תקיף את הירח עד שיגיע הרגע הנכון לנחיתה.

תהליך הנחיתה יימשך כרבע שעה והוא יתבצע בצורה אוטונומית על בסיס תוכנת בקרה וניווט שפותחה ב-SpaceIL. החללית נבנתה באופן המאפשר לה לבצע את כל הפעולות בצורה אוטונומית. המפעילים בחדר הבקרה הנמצא במפעל מבת-חלל של התעשייה האווירית ביהוד, יוכלו לשדר נתונים ופרמטרים שישולבו בתוכנה האוטונומית לפני כל הפעלה. ניתן יהיה להפעיל את כל מערכות החללית מחדר הבקרה. חדר הבקרה יוכל לפקד על החללית גם אחרי שתנחת על פני הירח. החללית תעביר לחדר הבקרה מידע, נתונים ותמונות לכל אורך המשימה.

מנכ"ל עמותת SpaceIL, ד"ר עידו ענתבי,  אמר שבחודשים הקרובים תעבור החללית סידרת בדיקות וניסויים אינטנסיביים בתעשייה האווירית להוכחת עמידותה בתנאי השיגור, הטיסה והנחיתה. מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, אמר מדינת ישראל נטועה עמוק בעולם החלל בתחומי הפעילות הצבאיים, אולם היא חייבת לרתום משאבים לטובת חלל אזרחי שמהווה בכל העולם קטר של חדשנות, טכנולוגיה, חינוך ופריצת גבולות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעופה וביטחון