בטכנולוגיה הסודית של קומטקט, כל חייל יהיה אבזר IoT

19 אוגוסט, 2018

החברה הנמצאת בבעלות אירונאוטיקס נערכת לעידן שבו הצבא יהיה מקושר במלואו, ומפתחת כיום כרטיס תקשורת גנרי מבוסס FPGA ו-DSP, אשר יספק את יכולות המודם שיהיו דרושות לכל צורכי התקשורת הצבאית

חברת קומטקט מיבנה (Commtact) מפתחת פלטפרומת תקשורת צבאית אוניברסלית, המבוססת על מעגל ליבה אחיד הכולל FPGA ו-DSP, ומספקת את כל צורכי התקשורת הצבאית מרמת החייל הבודד ועד הרכב המקושר והפלטפורמה הרובוטית המוטסת (מל"ט). כך נודע ל-Techtime בראיון עם המנכ"ל הנכנס של החברה, אריאל קנדל (בתמונה למעלה). חברת קומטקט פועלת במתכונת ייחודית. היא נמצאת בבעלות חברת אירונאוטיקס, שרכשה אותה בשנת 2004, אולם פעילותה עצמאית לחלוטין, מכיוון שהיא מספקת ציוד קריטי לחברות ישראליות הנחשבות למתחרות של אירונאוטיקס, כמו התעשייה האווירית, אלביט ורפאל.

"קיים בידוד מוחלט", קנדל מסביר. "אני מדווח לדירקטוריון על מספרים ולא על התכולה של העסקאות". קנדל הצטרף לחברה בשנת 2015, ובחודש מרץ השנה מונה למנכ"ל קומטקט. "אנחנו נמצאים ברוב המל"טים הישראליים בצורה כזו או אחרת. אם כערוץ ראשי, כערוץ תקשורת משני או כמטעד". חברת קומטקט מפתחת ומייצרת מערכות תקשורת RF דיגיטליות במגוון תדרים, מערכות ניידות בפס רחב ופתרונות הצפנת והגנת סייבר לתקשורת. המערכות מיועדות לשימוש בכלי-טיס, טילים, כלי-שיט ויישומים נוספים, ותומכות גם בשידור וקליטה של ערוצי וידאו.

כל חייל הוא משדר

לאחרונה החברה חשפה שני מוצרים חדשים: מקמ"ש Mini-Micro Data Link בשם M2DLS המספק יכולת תקשורת נתונים דיגיטלית עבור פלטפורמות זעירות וסנסורים רגישים לגודל ומשקל. הוא תומך בעד 6 אנטנות בו-זמנית, שוקל 60 גרם בלבד וזמין לשימוש כמסוף נתונים מוטס וכמסוף נתונים קרקעי. בתחילת השנה היא חשפה מערכת Point to Multi-Point חדשה, המאפשרת לשרת פלטפורמות שונות ומייצרת תקשורת לטווח של עד 120 ק"מ ב-360 מעלות.

מה הן המגמות המרכזיות התחום התקשורת צבאית?

קנדל: "יש כיום נושא המטריד את כל תעשיית התקשורת הביטחונית: בעוד שבחמש השנים האחרונות התקשורת האזרחית דוהרת קדימה ומאמצת כיום את טכנולוגיות הדור החמישי, כיום התקשורת הבטחונית מנסה לרדוף אחר השוק האזרחי, לאמץ טכנולוגיות המגיעות ממנו ולהקשיח אותן. גם אופי התקשורת הצבאית השתנה: בעבר, למשל, התמקדנו בתקשורת אוויר/אוויר או אוויר/קרקע. כיום אנחנו פותחים את הטכנולוגיה לכל מקום שיש בו צורך: ספינות, כלי-רכב, כלים בלתי מאויישים וכמובן החייל הבודד".

מקמ"ש M2DLS החדש של חברת קומטקט
מקמ"ש M2DLS החדש של חברת קומטקט

טכנולוגיה מהפכנית לצבא המקושר

"בתוך 4-5 שנים תהיה על כל חייל לפחות יחידת תקשורת אחת. רעיון ה-IoT זולג לעולם הצבאי, וכולם רוצים לראות מה החייל רואה ומה הוא מרגיש. זה הכיוון של התעשייה ולשם קומטקט צריכה ללכת. לכן נכנסנו לתהליך פיתוח של קו המוצרים הבא שלנו, במטרה לספק ליבה טכנולוגית אחת שממנה ניתן לייצר מוצרים שונים, בגדלים שונים ולצרכים שונים. אנחנו מדברים על טכנולוגיית תקשורת חדשה, שתהיה גנרית ותתמוך בכל צורכי הצבא המקושר העתידי". הטכנולוגיה החדשה שהחברה מפתחת תתבסס על מודם ליבה שהחברה מפתחת כיום, שממנו יהיה ניתן לגזור ביצועים המותאמים למתארי פעילות שונים, כמו למשל תקשורת קצרת טווח או תקשורת ארוכת טווח, תקשורת בסביבה אורבנית, תקשורת במרחבים פתוחים ועוד.

מדובר עדיין בטכנולוגיה סודית, אולם קווי המתאר הכלליים שלה מבוססים על שימוש במעבד DSP לצורך דגימת והזרמת וידאו ויישומי זמן אמת, ועל שימוש ברכיב FPGA שישמש כמוח המרכזי המנהל את המקמ"ש, כאשר שניהם מופיעים ביחד על-גבי כרטיס יחיד. הטכנולוגיה כוללת מעטפת הגנת סייבר, המבוססת על העובדה שבניגוד לעבר שבו מערכות התקשורת הצבאיות היו מבודדות מהמערכות האזרחיות, כיום כל תשתית תקשורת צבאית מגיע בסופו של דבר אל רשתות תקשורת מחשבים.

ייצוא באמצעות הלקוחות הישראלים

לטכנולוגיה החדשה יש עוד דרישה שהיא ייחודית לעולם התקשורת הצבאית: בניגוד לשוק האזרחי שבו הרגולציה מבוססת על סטנדרטים ידועים, בעולם התקשורת הצבאית לכל מדינה יש דרישות ייחודיות, שלא תמיד ניתן להכיר אותן מראש. הפלטפורמה החדשה צריכה להיות מספיק גמישה כדי להתמודד עם המצב הזה.

כיום פועלת קומטקט במתכונת של ייצור מעורב. החברה מפתחת את המוצרים שלה ומייצרת את הכרטיסים והמארזים אצל קבלני משנה. ההרכבה הסופית והבדיקות נעשים בחברה. מתוך 70 עובדי קומטקט, כ-30 עובדים נמצאים במחלקת הייצור ואחראים על ההרכבה והבדיקות, כולל העברת המוצרים במסלול מכשולים הכולל תנורים, מרעדים ועוד. "רוב המכירות שלנו הן בישראל. כ-80% מהמכירות הן לחברות ישראליות המייצאות את המוצרים שלהן לחו"ל".

כיצד מיזוג אפשרי בין אירונאוטיקס ורפאל צפוי להשפיע עליכם?

אריאל קנדל: "מיזוג כזה לא צפוי להשפיע על הפעילות שלנו. כיום למשל, אירונאוטיקס ורפאל מחזיקות ביחד בבעלות על חברת קונטרופ העוסקת בתחום האלקטרו-אופטיקה ומוכרת מוצרים לכולם – גם למתחרים של רפאל וגם למתחרים של אירונאוטיקס. אחד מהיתרונות של קומטקט הוא הנייטרליות שלה המאפשרת לנו לעבוד עם כל השוק. אם המצב הזה ייפגע, לא יהיה לנו תפקיד בשוק ולכן עיסקת רפאל, אם היא תתקיים, לא תשפיע על קומטקט".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית , תקשורת