97 פאבים בלתי יעילים נסגרו בעשור האחרון

1 מרץ, 2019

מרביתם מתקני ייצור ב-150 ו-200 מילימטר. יפן היתה המדינה שבה נסגרו המפעלים הרבים ביותר. במכון המחקר מעריכים כי המגמה תימשך בשנים הקרובות

[בתמונה: מפעל 10 ננומטר של סמסונג בדרום קוריאה]

תהליכי הקונסולידציה בתעשיית הסמיקונדקטור, שהגיע לשיאה לפני שנתיים-שלוש בגל של מיזוגים ורכישות, והמעבר לטכנולוגיות ייצור יעילות יותר, הובילה בעשור האחרון לסגירה של כמעט 1007 מתקני ייצור (Fabs) ברחבי העולם – כך עולה מדו"ח של IC Insights. הדו"ח של מכון המחקר מלמד כי במטרה להגדיל את תפוקת הייצור ובשל המעבר לתהליכים של 20 ננומטר ומטה, יצרניות השבבים המרכזיות סגרו מפעלים פחות יעילים, ובעיקר כאלה המייצרים בפרוסות סיליקון של 200 מילימטר, והקימו במקומם מתקנים חדשניים יותר. בסך הכול, כך על פי הדו"ח בין השנים 2009-2018 כ-97 פאבים נסגרו או שעברו הסבה.

בתרשים 1 ניתן לראות כי מאז 2009 נסגרו כ-42 מפעלים של 150 מילימטר וכ-24 מפעלים של 200 מילימטר. רק כעשירית מהמפעלים שנסגרו בעשור האחרון היו פאבים של 300 מילימטר. ב-2018 נסגרו או הוסבו כשלושה מתקנים של 150 מילימטר, שניים מהם היו שייכים לחברת רנסאס (Rensas) היפנית בעיר קונאן (Konan), שייצר רכיבים לוגיים ואנלוגיים ועוד רכיבים מיושנים יותר. המפעל השני, בעיר אוטסו (Otsu), הוסב ומייצר כעת רק רכיבים אלקטרואופטיים. מפעל 150 מילימטר שלישי היה מפעל השייך לחברת Polar Semiconductor (שכעת נקראת Sanken) בעיר בלומינגטון, מינסוטה, והוא התמקד בייצור רכיבים אנלוגיים, דיסקטריים וגם סיפק שירותי קבלנות ייצור.

ב-IC Insights מעריכים כי לאור העלויות האדירות הכרוכות בהקמת מפעלים חדשים עם ציוד יקר, ולאור המעבר של לא מעט חברות שבבים למודל Fabless (ייצור באמצעות קבלן חיצוני) או ייצור חלקי (Fab-lite), אנו צפויים לראות בשנים הקרובות את המשך מגמת סגירת המפעלים היעילים פחות. כ-5 מפעלים קיימים כבר עומדים בפני סגירה או הסבה. מפעל ייצור הזיכרונות ב-300 מילימטר של סמסונג (קו 13) צפוי לעבור בהמשך השנה הסבה לייצור חיישני תמונה, ואילו מפעל GFAB של טקסס אינסטרומנטס (TI) בעיר גרינוק, סקוטלנד, צפוי להיסגר עד חודש יוני. רנסאס הצהירה כי בכוונתה לסגור שני מפעלי 150 מילימטר בערים אוטסו ואובה ביפן ב-2020 וב-2021, וחברת Analog Devices מתכננת לסגור את המפעל שלה במילפיטס, קליפורניה, בפברואר 2021.

המדינה שבה נסגרו המפעלים הרבים ביותר מאז 2009 היתה יפן, כ-36 במספר. מאידך, הוקמו בעשור האחרון ביפן מעפלים חדשים מועטים בלבד, ולאור זאת משקלה של יפן בתקופת ייצור הסמיקונדוקטור העולמי ירדה ל-5% בלבד. באותה תקופה, 31 מפעלים נסגרו בצפון אמריקה וכ-18 מפעלים נסגרו באירופה. באזור אסיה-פסיפיק נסגרו כ-12 פאבים.

 

.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: ייצור וקבלנות משנה , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: IC Insights