פרישת בכירים מסרגון בעקבות כישלון מכירתה

5 נובמבר, 2019

בשלוש השנים האחרונות ניהלה חברת סרגון קמפיין למכירת החברה או להכנסת משקיע אסטרטגי. המאמצים נועדו להקטין את תלותה בשוק ההודי - אולם נכשלו. החברה דיווחה על רבעון מאכזב ומנייתה צנחה ביותר משליש

בתמונה למעלה: הבכירים הפורשים (מימין לשמאל): דורון ארזי, יובל ריינה ונורית קרוק-זילכה

חברת סרגון (Ceragon Networks) ניסתה בשלוש השנים האחרונות לאתר קונה לחברה, או שותף משמעותי שישקיע בה, אולם נכשלה. בעקבות הכשלון הזה פורשים מהחברה שלושה מהמנהלים הבכירים ביותר שלה: סמנכ"ל הכספים (CFO) דורון ארזי, מנהל התפעול (COO) יובל ריינה, ומנהלת משאבי האנוש נורית קרוק-זילכה. המהלך המפתיע הזה התגלה במהלך שיחת הוועידה עם מנכ"ל סרגון, עירא פלטי, לאחר פרסום תוצאות הרבעון השלישי 2019, שהביא לאיבוד של יותר משליש משווי המניה בנסד"ק.

אתמול פירסמה סרגון (Ceragon) דו"ח רבעוני מאכזב, שבו היא דיווחה על ירידה של 16.6% במכירות להיקף של 72.2 מיליון דולר ורווח נקי של 200 אלף דולר בלבד. בעקבות הדו"ח התמוטטה המניה בבורסה ואיבדה 35.47% מערכה. הדו"ח לא הפתיע, לאור הקיפאון בשוק הטלקום בהודו, קשיים עסקיים באפריקה ועיכוב בפרוייקט משמעותי של החברה באמריקה הלטינית (ראו הדיווח ב-Techtime: תחזית קודרת של המנכ"ל). אלא שבמהלך שיחת הוועידה התברר שלמערבולת העסקית שאליה נקלעה החברה בשנה האחרונה ישנן השלכות נוספות: ויתור על מהלך אסטרטגי מקיף, שהחברה ניסתה לבצע בשלוש השנים האחרונות.

פלטי גילה בשיחת הוועידה שסרגון ניהלה מגעים אינטנסיביים עם רוכשים פוטנציאליים של החברה, או עם גופים שהיו עשויים להיכנס אליה במתכונת של משקיע אסטרטגי חיצוני. היא הקדישה להם מאמצים רבים, אולם הם לא הבשילו לכדי ביצוע עיסקה. "ניהלנו מגעים רציניים עם מספר חברות במספר מדינות, בחלק מהמקרים השיחות נמשכו חודשים". על הרקע הזה, הוא הסביר, צפויים שלושת המנהלים הבכירים לעזוב את החברה עד סוף השנה.

משמעות הגילוי היא שמניית החברה לא התמוטטה בגלל הדו"ח הרבעוני, אלא ככל הנראה מכיוון שהמשקיעים ציפו לעיסקת אקזיט גדולה – ואולי זו היתה אכזבתם האמיתית.

מניית סרגון השבוע בנסד"ק. התמוטטות של 35%
מניית סרגון השבוע בנסד"ק. התמוטטות של 35%

השלושה הם סמנכ"ל הכספים (CFO) דורון ארזי שהגיע לסרגון בספטמבר 2014 לאחר שהיה סגן נשיא אמדוקס לשוק האמריקאי וסמנכ"ל הכספים של אלוט, מנהל התפעול (COO) יובל ריינה שהצטרף לסרגון ב-2015 ומשמש בתפקידו הנוכחי מעט יותר משנה, ונורית קרוק-זילכה העובדת בסרגון יותר מ-15 שנה ומשמשת כמנהלת משאבי האנוש של החברה. פלטי רמז כי השלושה כבר הכשירו את מחליפיהם, ואמר שאין כוונה לבצע קיצוצים בכוח האדם כדי להתמודד עם המצב הקיים.

מדוע סרגון חיפשה קונה?

חברת סרגון מתל אביב מספקת פלטפורמות לתמסורת אלחוטית (Backhaul) המקשרות בין תאים סלולריים וליבת הרשת, ומאפשרות למפעילות תקשורת להרחיב את הקיבולת של הרשת הסלולרית שלהן. בשנים האחרונות החברה מצויה בצמיחה מרשימה, בעיקר הודות לתהליך המעבר מרשתות הדור השלישי (3G) לרשתות הדור הרביעי (LTE) בשווקים מתפתחים כמו הודו ואמריקה הלטינית. אולם כבר בשלב מוקדם החברה הבינה שלמרות הצמיחה, היא סובלת מתלות גדולה מדי בשווקים הפכפכים, שעשויה להיות מסוכנת. הקושי הגדול ביותר, והמקור המרכזי למשבר הנוכחי, הוא השוק ההודי.

בשנת 2018 היתה הודו אחראית ליותר משליש מהמכירות: 130 מיליון דולר מתוך מכירות בהיקף כולל של 343 מיליון דולר. אולם מחלוקת רגולטורית בין מפעילות התקשורת הגדולות והממשלה סביב מכרז התדרים של הדור החמישי, יצרה קיפאון בשוק ההודי, והחברה העריכה שמכירותיה בהודו ב-2019 יהיו נמוכות מ-100 מיליון דולר. פלטי: "כמובן שהיינו מודעים לסיכון הכרוך בריכוז הגיאוגרפי שלנו בעקבות הצמיחה המהירה של הודו בשנים האחרונות. לכן אחת מהמטרות האסטרטגיות שהצבנו לעצמנו היתה למתן את התלות הגיאוגרפית הזאת".

הדור החמישי נועד לפתוח את השווקים באירופה ובאמריקה

הוא הסביר שהניסיון הזה התבטא בין היתר במיצוב החברה בתחום הדור החמישי, כדי שתוכל לחזק את מכירותיה בשנים הקרובות בשווקים המפותחים של אירופה וצפון אמריקה. "אולם היוזמות האחרות שנקטנו במטרה לגוון את התמהיל הגיאוגרפי שלנו בצורה מהירה, לא עלו יפה. ובכך כוונתי לחיפוש אחר מיזוגים אסטרטגיים אפשריים, או גיוון באמצעות השקעה חיצונית".

הנחישות של סרגון במימוש המהלך התבטאה בחיזוק שדרת הניהול שלה, "כדי שנהיה ערוכים כהלכה לתהליך האינטגרציה במקרה של עסקת מיזוג או השקעה. אבל בסופו של דבר לא הצלחנו לסגור עסקה שתייצר ערך עבור בעלי המניות בפרק זמן סביר ובסיכון מתקבל על הדעת". כעת, כשנראה שסרגון זונחת את המאמצים, שלושת הבכירים שבתפקידיהם נועדו לקדם את המהלך, ייאלצו לעזוב. חברת סרגון סירבה להגיב לידיעה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעשייה ישראלית , תקשורת

פורסם בתגיות: Ceragon , סרגון , עירא פלטי