רמון ספייס ולולב יספקו את מחשב הניווט של החללית בראשית-2

12 ספטמבר, 2022

המחשב מבוסס על 64 ליבות DSP של חברת CEVA ומיוצר בתהליך הקשחה ייעודי המעניק לו הגנה בפני קרינה. ישמש להפעלת אלגוריתם ההתמצאות והניווט של שתי נחתות הירח

בתמונה למעלה: מחשב החלל המוקשח RC64 של חברת רמון ספייס

חברת Ramon.Space מחיפה וחברת Lulav Space יפתחו פתרון ניווט עבור נחתת הירח בראשית-2, אשר יתבסס על מחשב החלל המוקשח של רמון ועל חיישן ייחודי ואלגוריתם ניתוח החיישנים של לולב. פלטפורמת הנחיתה מפותחת על-ידי עמותת SpaceIL אשר בנתה את רכב הנחיתה בראשית-1, אשר שוגר לחלל בפברואר 2019 ונכשל במשימתו עקב תקלה בשלב הנחיתה. פרוייקט בראשית-2 מבוסס על הלקחים שנלמדו מבראשית-1, ומתמקד בפיתוח מערכת גדולה ומורכבת יותר.

פלטפורמת הנחיתה כוללת מערך של 3 חלליות: חללית מקפת (אורביט) שתקיף את הירח במשך 5 שנים ותשמש לביצוע ניסויים מדעיים, ושתי חלליות נחיתה אשר ינחתו בשני אתרים שונים על הירח וישאו ציוד לביצוע ניסויים מדעיים במשקל של עד 2.5 ק"ג בכל נחתת. בראשית-2 מתוכננת לשבור מספר שיאים, בהם: נחיתה כפולה על הירח במשימה אחת; נחיתה בצד הרחוק של הירח (עד היום רק סין הצליחה לנחות שם); הנחתות הצמודות לחללית האם תהיינה החלליות הקטנות ביותר ששוגרו אי-פעם לחלל –  כל אחת מהן שוקלת 60 ק"ג בלבד ללא דלק, ו-120 ק"ג ביחד עם הדלק.

מערכת הניווט המשותפת תבצע בזמן אמת מיפוי, חישוב מיקום וחישוב מהירות (SLAM) עבור הנחתות. בדרך כלל נעשה שימוש במכ"ם ובמערכת טווח מבוססת לייזר כדי לספק לרכב נחיתה חללי את המידע הדרוש לאלגוריתם SLAM. אולם המערכות האלה גדולות, כבדות וצורכות אנרגיה רבה יחסית. שיתוף הפעולה עם לולב מאפשר שימוש בחיישן קל, קטן וחסכוני יותר באנרגיה. לא נמסר באיזה חיישן מדובר, אולם סרטון הדגמה של לולב שפורסם ערב שיגור בראשית-1, מראה שימוש בשתי מצלמות אשר מייצרות שדה ראייה תלת מימדי באמצעות אפקט סטריאוסקופי. מכאן שייתכן ומדובר בחיישנים מבוססי מצלמה.

כרטיס הזיכרון החללי של חברת רמון ספייס
כרטיס הזיכרון החללי של חברת רמון ספייס

חברת רמון ספייס מתמחה בפיתוח מעבדי-חלל בתהליך ייצור שבבים המעניק להם הגנה בפני קרינה. טכנולגיית הליבה של החברה מבוססת על ידע באופן שבו ניתן לייצר שבבים כדי לספק להם עמידות בפני קרינה. מוצר הילבה של החברה הוא שבב המעבד RC64. השבב מספק עוצמת עיבוד של 38GFLOPS ויכולת קליטת נתונים בקצב של 60Gbps. כל אחת מליבות ה-DSP מצויידת בזכרון מטמון פרטי, ויכולת גישה ישירה אל זיכרון גדול משותף.

מאז שנת 2015 השבב מבוסס על שימוש ב-64 ליבות עיבוד שהן למעשה מעבד ה-DSP ממשפחת  CEVA-X1643 של חברת CEVA מהרצליה. על בסיס המעבד, החברה מספקת כיום שני מוצרים מרכזיים: המחשב NuBox שהוא מחשב חלל מודולרי מלא, הכולל מעבדים, תשתיות איחסון וממשקים, אשר מאפשר ליישם את כל משימות החלל, וכרטיס האיחסון NuStream, המנוהל על-ידי RC64. הוא אוסף מידע מחיישני החללית בנפח של עד 1TB, ואוגר אותו באופן מוגן בפני שיבושי קרינה. החברה מסרה שהפתרונות שלה שולבו ביותר מ-50 משימות חלל בעולם וכעת מצויים יותר מ-100 מוצרים שלה בשימוש פעיל בחלל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , מחשבים ומערכות משובצות