מחיר החלום: 37% מהיזמים סובלים מחרדות, 13% מדיכאון

18 אפריל, 2023

מחקר חדש של Startup Snapshot ואינטל איגנייט מגלה כי 72% מהיזמים מדווחים כי בריאותם הנפשית נפגעה ממסלול היזמות. 90% לא משתפים את המשקיעים במצוקות. 60% ממשתתפי הסקר: יזמים ישראלים

[בתמונה: יעל בנימין, מייסדת ומנכ"לית Startup Snapshot]

אין אלה ימים קלים עבור היזם הישראלי. הנסיגה החדה בהייטק העולמי, בשילוב הטלטלה הפוליטית בישראל על רקע הרפורמה המשפטית, יצרו את המתכון לסופה המושלמת. הנסיבות החדשות השתקפו היטב בדו"ח של מכון המחקר של סטארט-אפ ניישן, שפורסם בשבוע שעבר והצביע על ירידה חדה של כ-75% בהיקף ההשקעות בהייטק הישראלי ברבעון הראשון של 2023 בהשוואה לשנה שעברה.

קיומן של חברות סטארט-אפ מתבסס על גיוסי הון, ומשנה הזהירות שמגלים בימים אלה המשקיעים בבואם להחליט האם להשקיע בחברות סטארט-אפ, בכלל וישראליות בפרט, רק מגביר את הלחץ שבו נתונים היזמים.

מחקר חדש של Startup Snapshot, פלטפורמת שיתוף מידע לתעשיית הסטארט-אפים, בשיתוף תוכנית ההאצה של אינטל, Intel Ignite, שפעילה מאוד גם בישראל, בחן היבט שפחות מדובר בו בעולם היזמות:  ההשפעה של הגשמת החלום היזמי על הרווחה הנפשית של מייסדים ומנכ"לים בסטארט-אפים.

סובלים ממצוקה נפשית, אך נמנעים מסיוע מקצועי

המחקר מבוסס על מידע שנאסף ממעל ל-400 מייסדי סטארט-אפים מרחבי העולם. ואולם, המחקר הוא בעל משנה תוקף לישראל, מאחר ש-60% מהמשתתפים בו הם יזמים ישראלים. 

מן המחקר עולה כי 72% מהמייסדים מדווחים שהבריאות הנפשית שלהם נפגעה ממסלול היזמות, כאשר 44% מהנשאלים מדווחים על סטרס גבוה, 37% סובלים מחרדות, ו-36% מדווחים על שחיקה. כ-13% חווים תסמיני דיכאון ואילו 10% חווים התקפי חרדה. ככלל, 54% מהמשתתפים במחקר הודו כי הם חרדים מאוד לעתיד הסטארט-אפ שאותה הם מובילים.

וכיצד מתמודדים היזמים עם המעמסה הרגשית והנפשית? ובכן, מתברר כי רק 23% מסתייעים בגורמים חיצוניים לקבלת סיוע מקצועי. 81% מהיזמים מדווחים שהם לא משתפים אחרים בפתיחות בסטרס, האתגרים והפחדים שלהם, מחשש שיתפרש כחולשה ויפגע בסיכויי ההצלחה שלהם. מנגד, הם דווקא פתוחים יותר בסביבה הביתית: כ-47% משתפים את האתגרים והסטרס עם בן/בת הזוג בתדירות גבוהה, ו-41% משתפים רק מידי פעם. נשים משתפות יותר – 28% יותר נשים משתפות בתדירות גבוהה ביחס לגברים.

ומי הכי פחות חשופים להתמודדות הנפשית של היזמים? שלא במפתיע, אלה הם המשקיעים. כ-90% מהיזמים מדווחים כי הם לא משתפים את הסטרס והאתגרים עם המשקיעים, מתוך דאגה כי השקיפות תשפיע על היכולת שלהם לגייס סבבים נוספים. 

לנרמל את השיח

צחי וייספלד

לדברי יעל בנימין, מייסדת ומנכ"לית Startup Snapshot, המחקר חותר להביא שקיפות בנוגע למצבם הנפשי של יזמים. "הצלחנו לחשוף את העלויות הנסתרות – פיזיות, רגשיות וקוגניטיביות, שיזמים מתמודדים איתם במהלך בניית הסטארט-אפים. המטרה של המחקר היא לפתח שיח שמנרמל ומעודד את הפתיחות סביב האתגרים והלחצים שכרוכים בתהליך היזמות. על ידי התבוננות פנימה על המורכבות הרגשית של היזמים עצמם, אנו מקווים לספק להם את המודעות העצמית הנדרשת שתאפשר להם לייצר שינוי בהתנהגותם ובכך מציאות בריאה יותר לעצמם, רגשית ופיננסית, עם הבנה כי השניים יחדיו קשורים ובלתי נפרדים ".

צחי וייספלד, סגן נשיא אינטל ומנכ"ל אינטל איגנייט העולמית, מוסיף כי "היום יותר קשה מתמיד במישור הנפשי להיות יזם. אתה חייב לפטר עובדים, לחתוך בעלויות ולנווט סבבי גיוס בשווי נמוך יותר, בזמן שאתה שומר על אופטימיות בבואך להמשיך למכור את החלום, ולדרבן את כולם להמשיך קדימה במהירות גבוהה יותר מתמיד". בעריכת המחקר סייעו גם משרד עו"ד ארנון, תדמור- לוי, ומרכז היזמות זל באוניברסיטת רייכמן.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חברות סטראט-אפ , חדשות , מחקרים ונתוני שוק