ארה"ב אישרה מכירת "חץ 3" לגרמניה בכ-3.5 מיליארד דולר

17 אוגוסט, 2023

מדובר בעיסקת הייצוא הביטחוני הגדולה בתולדות ישראל. השלב הבא: חתימה על מכתב התחייבות של 600 מליון דולר המאפשר להתחיל בפרוייקט מיידית. אישור סופי של הפרלמנט הגרמני צפוי להתקבל בסוף השנה

הממשל האמריקאי העניק הלילה (ה') אישור לעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בתודות ישראל: מכירת מערכת ההגנה בפני טילים חץ 3 לגרמניה בהיקף של כ-3.5 מיליארד דולר (כ-14 מילירד שקל). בעקבות האישור הודיע משרד הביטחון בישראל שבקרוב תתבצע החתימה על החוזה מול משרד ההגנה הגרמני והתעשייה האווירית. מערכת 'חץ 3', מפותחת ומיוצרת במשותף על-ידי מנהלת 'חומה' במפא"ת והסוכנות האמריקנית להגנה מטילים (MDA), בהובלת התעשייה האווירית. היא נחשבת למערכת ההגנה נגד טילים המתקדמת מסוגה בעולם.

השלבים הבאים בהתקדמות העיסקה: חתימה על מכתב התחייבות בהיקף של 600 מליון דולר המאפשר להתניע את העיסקה ולהתחיל לעבוד מיידית, ובמקביל הכנת כל המסמכים להגשה לאישור סופי של הממשל הגרמני ובית המחוקקים. חתימה על החוזה המלא צפוייה להתבצע לקראת נובמבר 2023. לדברי מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל. אייל זמיר, בשנת 2022 הסתכם הייצור הביטחוני הישראלי בכ-12.5 מיליארד דולר. "העיסקה תייצר מאות מקומות עבודה חדשים ותעמיק את בשיתוף הפעולה התעשייתי עם ארה"ב, שכן מרכיבי המערכת המיוצרים בארה"ב עבור ישראל, ייוצרו בארה"ב גם עבור הגרמנים״.

מערכת חץ 3 היא הנדבך הגבוה ביותר במערכת ההגנה הרב-שכבתית של ישראל. היא כוללת עמדת שליטה ובקרה, מערכות מכ"ם, משגרים וטילים מונחים, אשר מיועדים ליירט טילים בליסטיים באמצעות פגיעה ישירה בהם (Hit to Kill) כשהם מצויים מחוץ לאטמוספירה של כדור הארץ. "התעשייה האווירית הינה הקבלן הראשי לפיתוח המערכת הנשק ומערך הגילוי המכ"מי. חברת 'אלביט מערכות' מפתחת את מערכת השליטה והבקרה. החברה הממשלתית 'תומר' וחברת רפאל הינן קבלניות משנה עיקריות לפיתוח וייצור מיירט 'חץ 3'. הקבלנית הראשית בארה"ב של המערכת היא חברת STARK Aerospace האמריקאית הנמצאת בבעלות התעשייה האווירית.

גרמניה מתחמשת

ההזמנה היא פועל יוצא של שינוי אסטרטגי שהתחולל בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. ראוי לציין שבמקביל לאישור הגרמני הראשוני על עיסקת חץ 3 עם גרמניה, חליטה ממשלת גרמניה לאמץ את אסטרטגיית הביטחון הלאומי הראשונה, אשר כוללת קרן הצטיידות בהיקף של 100 מיליארד דולר עבור הצבא הגרמני (בונדסוור), והחלטה ארוכת טווח להגדיל את תקציב הביטחון לכ-2% מהתוצר של גרמניה. האסטרטגיה החדשה קובעת שגרמניה היא מדינה מרכזית באירופה, ולכן היא צריכה לקבל על עצמה "תפקיד מרכזי בהגנה על אירופה ועל הדמוקרטיה". תפישת ההגנה החדשה כוללת גם מרכיבים גלובליים שנעדרו עד היום ממדיניות הביטחון הגרמנית. כך למשל, היא מגדירה את אזור דרום-מזרח אסיה (Indo-Pacific) כבעל חשיבות לאומית ולכן "האינטרס של גרמניה הוא לשמור על הסדר והיציבות בדרום-מזרח אסיה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: חץ