ARM הגישה תשקיף לקראת הנפקה בנסד"ק

22 אוגוסט, 2023

הכנסותיה ב-2023 הפיסקאלית עמדו על 2.7 מיליארד דולר. להערכתה היא חולשת על כ-49% משוק המעבדים. רבע מהכנסותיה מגיע מסין, שם היא פועלת באמצעות חברה בת הנמצאת בשליטה סינית

ענקית המעבדים Arm, הנמצאת בבעלות תאגיד סופטבנק היפני, הגישה הלילה לרשות לניירות ערך של ארצות הברית (SEC) תשקיף לקראת הנפקה בבורסת נסד"ק. מיד לאחר ביטול עסקת המיזוג עם אנבידיה בשנת 2022, הודיעה סופטבנק שבכוונתה להוביל את Arm להנפקה. לפי ההערכות, ההנפקה תתבצע לפי שווי חברה של 60-70 מיליארד דולר. כלומר מדובר בהנפקה הצפויה להיות אחת הההנפקות הציבוריות גדולות ביותר בשנים האחרונות.

התשקיף מספק הצצה לביצועיה הכספיים ולפריסת השוק הרחבה של Arm בשוק השבבים. הכנסותיה של Arm בשנה הפיסקאלית האחרונה (שהסתיימה בחודש מרץ) הסתכמו בכ-2.709 מיליארד דולר, ירידה של 1% לעומת השנה שעברה. הרווח הנקי עמד על 534 מיליון דולר, ירידה שנתית של 5%. להערכת החברה, כ-30 מיליארד מכשירים מבוססי Arm יצאו לשוק בעולם בתקופת הדיווח – עלייה של 70% לעומת 2016.

בסך הכל, החברה מעריכה כי כ-49% מהשבבים בשוק מתבססים על ארכיטקטורת החברה, כאשר בשוק הסמארטפונים השליטה שלה היא אבסולוטית, עם נתח שוק של כ-99%. עוד מעריכה החברה כי שוק היעד הפוטנציאלי שלה נאמד ב-2023 ב-203 מיליארד דולר, וכי הוא צפוי לגדול להיקף של כ-245 מיליארד דולר ב-2025. החברה מעסיקה יותר מ-5,000, כ-80% מתוכם אנשי פיתוח ומהנדסים. כ-260 חברות משתמשות בקניין הרוחני שלה, לרבות ענקיות טכנולוגיה כמו אמזון, אפל, גוגל, קואלקום, AMD, אינטל, אנבידיה ועוד.

חברה בת מוזרה בסין

חברת ARM היא ספקית הקניין הרוחני (IP) למעבדים ושבבים הגדולה והחשובה בעולם. ארכיטקטורת המיחשוב שלה מתחרה בארכיטקטורת X86 של אינטל ונמצאת בהרבה מאוד מערכות בגדלים שונים: החל ממיקרו-בקרים זעירים במערכות משובצות ומערכות IoT, עבור לטלפונים סלולריים, ציוד תקשורת, מעבדים משובצים וכלה במעבדי שרתים ומחשבים גדולים.

השליטה של Arm בשוק המובייל מעלה שאלה לגבי מנועי הצמיחה שלה. בתשקיף החברה מסבירה שהיא חותרת להרחיב את פעילותה בשוק הרכב ובעיק בשוק בעינה מלאכותית ולימוד מכונה. כאן היא משתפת פעולה עם חברות ענק בתחום דוגמת אלפבית, מטא, מרצדס, קרוז ואנבידיה, במטרה להתאים את הקניין הרוחני שלה לעידן ה-AI.

נקודה מעניינת שמתבררת בתשקיף, אשר עשויה להדאיג חלק מהמשקיעים, היא האופן המוזר שבו החברה פועלת בשוק הסיני. מדובר בשוק חשוב במיוחד: כרבע ממכירות החברה מגיעות מסין. בתחילה היא פעלה בסין באמצעות החברה הבת Arm Technology (China) Co. Ltd, אולם בלחץ הרשויות בסין, נדרשה סופטבנק להפריד בשנת 2018 בין Arm ובין פעילותה הסינית, ולמכור את שליטתה (51%) בחברה. התוצאה: למרות שהחברה הבת אחראית על מכירות Arm בסין, נחשבת ללקוח היחיד הגדול ביותר של Arm ויש לה גישה ישירה אל חלק מהקניין הרוחני של Arm, היא נמצאת לגמרי מחוץ לשליטתה.

חברת Arm מחזיקה רק ב-4.8% ממניות החברה הסינית, וגם זה בעקיפין באמצעות חברה בת של סופטבנק. שאר המניות נמצאות בידי גורמים הפועלים בסין: 35% בידי חברת ההשקעות HOPU Investment ו-17% נוספים בידי גופים סינים דוגמת הבנק הלאומי של סין וחברת באיידו. כדאי לשים לב לכך שהמידע הזה לא נמסר במסגרת תיאור פעילויות החברה – אלא כסעיף אחד בפרק הארוך המפרט את הסיכונים העסקיים של החברה. בפרק הזה היא גם מזהירה שלאור לחצים של הממשל הסיני, עשויה Arm China לפתח בעתיד מעבדים שיתחרו באלה של Arm עצמה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: גיוסי הון , חדשות , טאבלט וסמארטפון , סמיקונדקטורס , קניין רוחני

פורסם בתגיות: ARM , סופטבנק