רויטרס: אנבידיה מפתחת CPU מבוסס Arm

25 אוקטובר, 2023

הפיתוח מתבצע בשיתוף פעולה עם חברת מיקרוסופט, אשר מעודדת יצרניות שבבים לפתח מעבדים מבוססי Arm שיתחרו במחשבי המק של אפל. להערכת המקורות, המעבדים החדשים עשויים להגיע אל השוק כבר ב-2025

בתמונה למעלה: תחנת עבודה חדשה המבוססת על GPU של אנבידיה ומעבד CPU של AMD. צילום: אנבידיה

חברת אנבידיה (Nvidia) מפתחת בחשאי מעבד מרכזי (CPU) עבור מחשבים אישיים, המבוסס על טכנולוגיה של חברת Arm ומיועד לעבוד על-גבי מערכת ההפעלה חלונות של מיקרוסופט (Microsoft). כך דיווחה השבוע סוכנות רויטרס, אשר מסרה שקיבלה את המידע מידי שני אנשים המקורבים לנושא. הפיתוח מתבצע בשיתוף פעולה עם חברת מיקרוסופט, אשר מעודדת יצרניות שבבים לפתח מעבדים מבוססי Arm כדי להתחרות בחברת אפל (Apple). המעבד המרכזי שאפל פיתחה עבור מחשבי מק מבוסס גם הוא על Arm, ולהערכת חברת IDC הביא להכפלת נתח השוק של אפל בשוק המחשבים האישיים.

המקורות דיווחו לרויטרס שגם חברת AMD, שהיא כיום המתחרה היחידה של אינטל בתחום מעבדי המחשבים האישיים, מפתחת מעבד מרכזי מבוסס Arm. להערכתם, המעבדים עשויים להגיע לשוק כבר בשנת 2025. הדוברים של Arm, אנבידיה, מיקרוסופט ו-AMD סרבו להגיב לידיעה. בין החברות שמיקרוסופט פועלת עימן בנושא הזה נמנית גם חברת קואלקום (Qualcomm). לפי המקורות האלה, מיקרוסופט פנתה כבר בשנת 2016 אל קואלקום והציעה לה לפתח מעבד מרכזי למחשבים אישיים. לאחר מכן היא גם העבירה לידה מידע טכני במטרה לסייע לה לפתח מעבד CPU מבוסס Arm עד לשנת 2024.

אנבידיה בודקת את המים לפני שהיא קופצת

הכניסה של אנבידיה אל שוק מעבדי ה-CPU היא מהלך דרמטי, אבל אינו מפתיע. כבר בשנת 2020, כאשר אנבידיה הציעה לרכוש את Arm תמורת כ-40 מיליארד דולר, העריכו משקיפים רבים שאחת ממטרות העיסקה היא לסייע לה להיכנס לשוק הזה שבו שליטתה של אינטל היא בלתי מעורערת. בחודש אפריל 2021 חשפה אנבידיה את המעבד NVIDIA Grace, שהוא מעבד ה-CPU הראשון שלה למרכזי נתונים, ומבוסס על מערך ליבות בארכיטקטורת ARM. בחודש ינואר 2022 היא הודיעה על הרחבת פעילותה בישראל (מעבר לפעילות של חברת מלאנוקס לשעבר), והקמת קבוצת פיתוח של מעבדים מרכזיים. המעבדים שיפותחו בישראל מיועדים לשמש במגוון רחב של שימושים: בינה מלאכותית, רובוטיקה, כלי-רכב אוטונומיים ועולמות וירטואליים (Omniverse).

החברה הגדירה תפישה שלפיה שרתי העתיד יתבססו על שלושה סוגי מעבדים: מעבד מרכזי (CPU), מעבד גרפי (GPU) ומעבד DPU (מעבד ההאצה שפותח במלאנוקס). ראוי לציין שלצד בדיקת ארכיטקטורת Arm, אנבידיה גם בוחנת את השימוש בארכיטקטורת RISC-V. כך למשל, היא הובילה את מאגד GenPro הישראלי אשר פיתח שני מעבדי RISC-V, שאחד מהם הוא מעבד CPU לביצועים גבוהים באורך מילה של 64 ביט, אשר יכול לעבוד באמצעות מערכת ההפעלה לינוקס. משמעות הידיעה של רויטרס היא שאנבידיה מרחיבה כנראה את שוק היעד למעבדים מרכזיים מתוצרתה, מרמת השרתים אל רמת המחשבים האישיים.

שת"פ עם לנובו במסע אל מחשבי הקצה

אנבידיה נחשבת למובילה העולמית בתחום הבינה המלאכותית בזכות שילוב של מעבדים ותוכנות שהיא מספקת. המסע שלה אל המחשב האישי לא כולל רק כניסה אל תחום ה-CPU, אלא שיתופי פעולה המביאים את תשתית הבינה המלאכותית שלה אל כל התקני הקצה. כך למשל, השבוע היא הכריזה על שיתוף פעולה עם לנובו בדיוק לצורך המטרה הזאת. שיתוף הפעולה כולל התאמת הפלטפורמות של לנובו לתוכנות הבינה המלאכותיתי הארגוניות של אנבידיה. בנוסף הן ישתפו פעולה בשילוב חומרה של אנבידיה עבור יישומי בינה מלאכותית מרמת אבזרי הקצה ועד הענן. כך למשל, שרתי ThinkSystem של לנובו יצויידו במעבדים הגרפיים החדשים NVIDIA L40S, בשבבי BlueField-3 ובמאיצי התקשורת Spectrum-X שפותחו בישראל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: CPU , אנבידיה